Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla bra domännamn tagna - läs varför

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag förstår tankegången, men det skulle aldrig hålla eller gå att genomföra. Det skulle göra det extra svårt för mindre företag att konkurrera och det känns som om det skulle gå emot några grundläggande principer om ägande.

Det skulle dessutom säkert gå att hitta kryphål genom att registrera bifirmor och liknande (tror det var så Bolama gjorde en gång i tiden medan .se fortfarande var reglerat).

Att vem som helst kan registrera domännamn och att det kostar lika mycket för alla är en bra grundprincip tycker jag. Att folk som är ute i god tid och chansar på framtida inkomster är ockå ok. Jag tycker till och med det är rimligt att andra kan köpa domännamn som gått om den tidigare ägaren fått en rimlig tidsfrist. Vad som inte känns lika ok är att trenden är att de stora registratorerna kringgår principerna för att släppa utgående domännamn och själva behåller och säljer vidare dom till de priser de känner för, det känns som ett missbruk.

Att vissa sitter på gigantiska samlingar av domännamn är synd, men jag skulle inte säga att det är direkt fel. Däremot kan förslaget om att man måste använda domännamnet vettigt vara något man kan fundera på. Dvs att det skulle ligga i allmänhetens intresse att bra domännamn går till vettiga sidor. Men även det tror jag skulle vara svårt att kontrollera i praktiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-31 12:41
Ursprungligen av Adrian B:

Däremot kan förslaget om att man måste använda domännamnet vettigt vara något man kan fundera på. Dvs att det skulle ligga i allmänhetens intresse att bra domännamn går till vettiga sidor. Men även det tror jag skulle vara svårt att kontrollera i praktiken.

Forumets skribenter vädrar morgonluft...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-31 12:46
Ursprungligen av Adrian B:

tror det var så Bolama gjorde en gång i tiden medan .se fortfarande var reglerat).

Stämmer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-01 19:11
Ursprungligen av Adrian B:

WeddingShoes.com

Den har just upptäckte jag ett embryo till innehåll och har en sökmotoroptimerad text skriven av en content-writer vilket ger ett väldigt litet men ända litet mervärde till besökaren - detta till skillnad från andra parkerade sidor som ger ett helt irrelevant annonsinnehåll.

Ursprungligen av calle:

Den har just upptäckte jag ett embryo till innehåll och har en sökmotoroptimerad text skriven av en content-writer vilket ger ett väldigt litet men ända litet mervärde till besökaren - detta till skillnad från andra parkerade sidor som ger ett helt irrelevant annonsinnehåll.

Jo precis, det var faktiskt just det jag tänkte på när jag menade att det skulle bli svårt att avgöra vad som är "rätt" innehåll, om det fanns ett sådant krav. En parkerad sida med relevanta annonsörer kan ju argumenteras vara en guide i ämnet så att säga. Ofta är det ju just relevanta länkar som genererar bäst betalt på parkingsajter, så de flesta strävar nog efter sådant.

Det är bara att inse att man är avundsjuk på att andra hann före och att man inte hade kapital nog att satsa när man var yngre, för nu har tåget gått så att säga

Som det är idag är det ju rent ut sagt ett helvete att få ett vettigt domännamn! Även om det på sätt och vis är bra med avregleringen som gjordes så tycker jag nog ändå att någon form av restriktion bör finnas. En begränsning som säger att domänen måste användas inom ett par år eller något åtminstone, att den måste pekas någonstans och inte vara helt stendöd. Eller så kanske det behövs en domän som .co.se som flera andra länder använder sig av, fult men bra på sätt och vis.

Själv är jag ute efter ett just nu som endast ligger i koma under .se domänen, jag ska se om jag kan få loss det.

(Källa: Stiftelsen för Internetinfrastruktur, http://iis.se/omoss/statistic_tillvaxt_domain.shtml)

Försäljningen av .se-domäner har skjutit i höjden senaste åren sedan avregleringen skett. Ska bli intressant att se vad 2007 slutar på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-09 10:15
Ursprungligen av pertoyra:

En begränsning som säger att domänen måste användas inom ett par år eller något åtminstone, att den måste pekas någonstans och inte vara helt stendöd.

Jag har haft en domän sedan 95 som aldrig haft en sida utan endast använts för mail, en annan som är min primära som jag haft sedan 98 och som jag använder för all min mail, mailinglistor, nyhetsbrev samt ftp. Visserligen har lite enstaka webbsidor på den domänen men ingen indexsida vilket gör att besökaren möter en tom defaultsida. När jag lägger jag upp något brukar det vara under strukturen h..p://mindomän.xx/skämt/1.jpg vilket gör att den som inte känner till länken möter en tom sida. Sidan är givetvis avsiktligt inte indexerad hos sökmotorerna. Är min domän alltså oanvänd? Måste jag lägga upp en nonenssida med lite adsenseannonser eller kanske ännu bättre ett forum utan spamfilter så att det automagiskt fylls med nytt innehåll? Jag har lite svårt att greppa varför ägandet av en domän absolut måste vara kopplat till en html-sida. Mail är minst lika viktigt och domännamnet speglar identitet och ibland varumärke (om det är ett företag). Att jag missar besökare pga avsaknaden av en startsida och indexering kan jag leva med. Värre är då rena varumärkesintrång.

Ni som säger att ett krav kan vara att en "domän måste användas" - hur menar ni då? Bara för man inte har någon webbplats (som tidigare talare sade) kan ju domänen användas för det. Om "domänkaparen" använder domänen för hostnames till sina 3 datorer, används den då?

Calle: Var någonstans säger jag att ens domän måste användas för webbändamål? Lite het på gröten eller?

Självklart ska man få använda sin domän till det ändamål man själv vill. Det jag är förbannad på är alla helt parkerade domäner som bara ligger där år ut och år in. Om du nu använder din sida till andra saker än webb så vet du säkert också att en pekning inte nödvändigt vis behöver betyda en webbplats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 22:08
Ursprungligen av pertoyra:

Calle: Var någonstans säger jag att ens domän måste användas för webbändamål? Lite het på gröten eller?

Självklart ska man få använda sin domän till det ändamål man själv vill. Det jag är förbannad på är alla helt parkerade domäner som bara ligger där år ut och år in. Om du nu använder din sida till andra saker än webb så vet du säkert också att en pekning inte nödvändigt vis behöver betyda en webbplats.

Het och het Det regnar ju så just nu är jag avsvalkad och sitter på balkongen med en Ramlösa. Men hur ska du veta om en domän används eller inte? Jag kan ju parkera min domän för att få annonsintäkter men ändå använda mailen, subdomäner och annat. Det är de parkerade domänerna utan relevant innehåll och/eller med "denna domän är till salu"-meddelanden jag kan reta mig lite på. Men hursomhelst bygger mycket av alla tvister på just webbändamålet. Det känns som en sida måste läggas upp bara för att

  • Medlem
  • 2007-06-10 22:08

Jämför med när Anders Wall köpte Zorn och lade i bankvalv på 80-talet. Få skulle väl i dag neka honom rätten, medan många tycker att det var synd.

Ursprungligen av Baron:

Jämför med när Anders Wall köpte Zorn och lade i bankvalv på 80-talet. Få skulle väl i dag neka honom rätten, medan många tycker att det var synd.

Det var en bra liknelse.

Med parkera menar jag inte domäner som har annonser och dylikt på sig även om det kanske är normalfallet idag. Kika istället på alla domäner som inte är pekade mot någon namnserver, där har vi de som verkligen ligger och skräpar.

Om man nu bortser från Barons Zornliknelse!

Sådan är kapitalismen.

Ursprungligen av the örjan:

Sådan är kapitalismen.

Helt rätt. Det går inte att göra något åt.

Min egen regel nummer ett;

Kan något på Internet missbrukas, så kommer det att missbrukas.

Men folk borde ju ha lärt sig på vad som hänt de senaste elva-tolv åren...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-01 23:59
Ursprungligen av Adrian B:

He is just one example in a global domain industry collecting millions of dollars a year prospecting new names.

These are boom times in an estimated $2 billion industry that involves the buying and selling of domain names. When people type the generic names into their Web browser's address field, sites that generate pay-per-click advertising revenue appear. Such "direct navigation" bypasses search engines.

"This industry is like the wild, wild West right now and people have no idea how fast it's growing," said Jerry Nolte, managing partner of Domainer's Magazine, a new trade publication devoted to this little-known world.

Some believe the industry's market value could reach $4 billion by 2010 as people continue to purchase approximately 90,000 names a day and the number of domain registrars swells.

"How long will this model last?" Malutta asked. "It's definitely a temporal piece of real estate. As technology evolves, maybe direct navigation will fall off the charts and there goes your property."
http://hosted.ap.org/dynamic/stories/D/DOMAIN_NAME_DEALING?SITE=DCUSN&SECTION=TOP_STORIES&TEMPLATE=DEFAULT

Är det någon som vet om Bolama etc. någon gång släpper domäner när de går ut? Eller förnyar de allt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-02 00:32
Ursprungligen av David Molarin:

Är det någon som vet om Bolama etc. någon gång släpper domäner när de går ut? Eller förnyar de allt?

Tvivlar på att Bolama etc. har en endaste domän som inte bär sin egen kostnad. Och de som bär sin kostnad förnyas säkert. En .se kostar 150 kr att förnya, så domänen måste dra in 12,5 kr per mån och ha kanske 600-1200 klick allt som allt per år ifall det ligger i ett parkeringsprogram. Name Navigation har kanske några treställiga domäner som inte bär sin egen kostnad, i övrigt så lär deras domännamn nog täcka sina kostnader. Domänhandeln är på gott och ont fortfarande i sin linda i Sverige så jag tror spekulanterna hänger kvar vid sina portföljer. Eller vad tror ni andra?

Ursprungligen av calle:

Domänhandeln är på gott och ont fortfarande i sin linda i Sverige så jag tror spekulanterna hänger kvar vid sina portföljer. Eller vad tror ni andra?

Jag tror tyvärr du har helt rätt. Jag tror att många av dessa domänspekulanter baserar sin verksamhet på "många bäcker små". Ett och annat domännamn som gör några kronor i vinst varje år är inget att hänga i julgranen, men genom att samla ihop enorma portföljer kan det tillsammans ge en rätt fin inkomst. Så alla domännamn som bär sig redan nu ligger nog kvar i portföljerna för överskådlig framtid (eller säljs dyrt).

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-02 13:49

I början var det ett företag som hette Control Alt Delete som la beslag på domäner om jag inte minns fel. Det stod t.o.m. i tidningen om dom trots att säkert 90% av befolkningen då inte hade en susning om vad det handlade om

Ursprungligen av mjg:

I början var det ett företag som hette Control Alt Delete som la beslag på domäner om jag inte minns fel.

R som grundade Ctrl-Alt-Delete var student hos MacMeckarna och lyssnade mycket noga när jag höll föredrag om domäner i mitten på nittiotalet. Så, skäll på mig...

Men vilka idioter vi var som sprang efter de stora företagens varumärken när vi i stället skulle snott åt oss generiska domäner som t ex business.com, poker.com, hotels.com, phuket.com eller andra riskfria godbitar. Domänen business.com såldes ju nyligen för 2.3 miljarder kronor, alltså något mer än totala börsvärdet för hela tryckkoncernen Elanders.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Domänen business.com såldes ju nyligen för 2.3 miljarder kronor, alltså något mer än totala börsvärdet för hela tryckkoncernen Elanders.

Helt bisarrt! Men man kan förstå att det är sådana siffror som sätter dollartecken i ögonen på folk och därmed driver på hela domänindustrin/hysterin ännu mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 09:31
Ursprungligen av Adrian B:

Helt bisarrt! Men man kan förstå att det är sådana siffror som sätter dollartecken i ögonen på folk och därmed driver på hela domänindustrin/hysterin ännu mer.

Svenska domäner en mångmiljonindustri. DI

Ursprungligen av calle:

Svenska domäner en mångmiljonindustri. DI

Det är långt, långt värre än så.

Läs gärna en krönika som jag skrev för ett år sedan.

http://fiffel.eu

Det är så mycket pengar i det här att ni mått illa om ni visste.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 10:59
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Det är långt, långt värre än så.

Läs gärna en krönika som jag skrev för ett år sedan.

http://fiffel.eu

Det är så mycket pengar i det här att ni mått illa om ni visste.

Jo men nu var det mer specifikt .se som avhandlades. T.ex. så nämns det inte med en rad att ett stort antal idn-domäner delades ut gratis under .se för och därmed måste ha boostat antalet "storägare". En bekant registrerade i rask takt 30-40 stycken hyfsat ok idn som han säkerligen inte kommer att så många av. Finns säkert flera privatpersoner vars stora domäninnehav består av hundratals idn och inget annat.

Ursprungligen av calle:

Jo men nu var det mer specifikt .se som avhandlades.

Skrämmande nog så är IIS som sköter .se är en av de tre grundarna till EUrid som sköter .eu och en del av grabbarna jag skriver om jobbar på både .se och .eu.

Det är min uppfattning att de säkerligen försökt göra samma sak med .se om inte Björn Eriksen m fl tidigare hanterat och byggt .se så bra som de gjorde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 01:09
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Skrämmande nog så är IIS som sköter .se är en av de tre grundarna till EUrid som sköter .eu och en del av grabbarna jag skriver om jobbar på både .se och .eu.

Det är min uppfattning att de säkerligen försökt göra samma sak med .se om inte Björn Eriksen m fl tidigare hanterat och byggt .se så bra som de gjorde.

Du antyder alltså att de har egna ekonomiska intressen i detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-22 01:37
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Det är så mycket pengar i det här att ni mått illa om ni visste.

En hel del pengar - ja....

Goa tider när KTH skötte .se-domänerna

Vår .se registrerades 1995-04-19, så den har några år på nacken.

Känner ni till Johan Wissman som slagit två svenska rekord i sommar?
Han kör några sökmotorer vid sidan om.

http://www.johanwissman.se
http://www.johanwissman.com

Bevaka tråden