Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man rädda LaCie extern HD efter krash?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-05-28 21:08

har precis fått min första riktigt stora datorkrasch.
Min externa LaCie D2 160g gick i graven idag
ALL jobb data låg på den

fråganär nu om det går att rädda den?

dator: iMac G5

detta har hänt sen 2-3 dagar tillbaka...
1. i ett par dagar så har finder stått och tuggat och jag har varit tvungen att stänga av datorn via strömbrytaren bak.
2. då har samtidigt den externa hd börjat krångla. den stängar av sig. kopplar ifrån så att symbolen försvinner från skrivbordet.
3. Efter t ex att skärmen går i vila, så har den kopplat bort sig.
4. kommer oftast upp en ruta "... vill du formatera..." eller "disken matades inte ut på rätt sätt..."

och så idag så har den krånglat mycket. tyvärr hade jag fullt med jobb och körde på när den funkade. och tänkte inte på att ta en backup och det ångrar jag djupt nu

Nu när jag försökte sätta ingång den hände följande:
1. Den surrar igång, men slår av, ikonen kommer INTE upp.
2. Powerlampan lyser dock.
3. Bytt F.W. kabel, ingen skillnad.
4. Sen började den att pipa. - Stängde genast av hårddisken.
5. Väntade ett tag och prövade igen, nu surrar den inte alls, eller väldigt väldigt lågt...

har ringt en datorkille som kan det där med hårddiskar, han skulle titta på den i morgon kväll. men har någon av er en lösning?

- Läste om att det kanske kunde vara strömdosan som pajat?

hur göra?
några råd?

från en som sliter sitt hår just nu...
/ Fredrik

Det man kan göra är att prova sätta disken i ett annat chassi för att se om det är chassit eller disken som det är fel på.

  • Medlem
  • 2007-05-28 21:49

var kan man få tag på ett chassi!?

Närmsta datorbutik eller om du känner någon som vill låna ut det för test.

  • Medlem
  • 2007-05-28 21:52

Nu när jag testade igen, så lös powerlampan starkt ett tag (0.5sec) och sedan lyser den med 50% styrka... kan det vara så att det är strömdosan "La Cie AC adapter" som gått?
kan ju hoppas, och pröva det imorgon!? 300kr.

annars var kan man lämna in den för kontroll i södra-stockholm?

Byt nätdel på momangen ! Antar att du har hört ett "klickande" ljud till å från !?
Samma probs var det med min LaCieBigDisk 500 gb ... ny nätdel sen går den som aldrig förr

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-05-28 23:02

LaCie's nätdelar är smäck - har bytt tre stycken vid det här laget. 6 LaCie-diskar snurrar dock hemma och på jobbet - ingen crash på 5 år

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-29 00:50

Min Maxtor tokrök förra veckan,, blev av med en del grejer så nu kör jag backup vi Mozy på rubbet!!

Mozy?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-29 01:21

Det är en online backup tjänst, som .mac bara att där har du har unlimited space för 30:- i månaden,, funkar hur bra som helst..

http://mozy.com/

eller 2GB for free..

  • Medlem
  • 2007-05-29 08:14

om man köper ett chassi, medföljer det då oftast allt förutom själva hårddisken då?
någon som kan rekommendera något chassi, där det bara är att sätta in hårddisken.
(Maxtor 3.5" finns det i min LaCIe D2)

annars funderar jag på att köpa en ny LacieD2 och sätta in min gamla hårddisk i den... (dock blir det lite dyrare...)

  • Medlem
  • 2007-05-29 10:42

köpte en ny lacie d2.
och använder den nya AC power kabeln! = funkar utmärkt nu.
Och nu har jag ju en extra hårddisk, dock utan kabel, men det går att köpa lös på macoteket (fanns ej i lager idag).

1
Bevaka tråden