FW800 kabinett (byte powermac mot macbook pro)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-05-28 14:45

Har den senaste tiden funderat på att byta ut min powermac mot min macbook pro.. Macbook pron är snabbare och det skulle vara smidigt att ha allt på samma dator. Enda problemet jag ser är hårddisken som är betydligt snabbare i min powermac.. Har en raptor disk på 10000 varv i powermacen och en 5400 varvare i macbook pron.. Eftersom jag jobbar mycket med grafik och ibland video behöver jag snabb HDD..

Tänkte då använda en FW800 disk... Går det att jämföra med en intern SATA?

Undrar också om det är någon fördel att ha ett FW kabinett med RAID rent prestandamässigt.. Eller är FW protokollet flaskhalsen ändå? Kom gärna med tips!

Firewire 800 brukar toppa ut vid 65MB/sek om du har en snabb disk monterad i ett bra chassi utrustat med Oxford chipset. En intern SATA disk har en teoretisk gräns på 150MB/sek (SATA1) eller 300MB/sek (SATA2).

Finns ett alternativ till Firewire 800 om du kör MacBook Pro:
http://www.99.se/macnyheter/211694-test-desktop-duo-expresscard-foer-macbook-pro.html?

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-06-17 19:35

Skulle vilja rycka tag i den här tråden igen eftersom jag verkligen har börjat fundera allvarligt på att göra den här förändringen..

Kan ni komma med tips på nackdelar? Vad kommer jag förlora gentemot G5'an om jag använder björnströms alternativ ovan?

Alla tips är av intresse!!

1
Bevaka tråden