Köpa nu eller vänta på ny MacBook?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan hallå alla!

Har beställt en svart macbook, men börjar nu fundera på ifall man ska vänta tills dom släpper en ny uppdatering av macbooken. Vad jag har hört rykten om samt läst (http://macworld.idg.se/2.1038/1.106949)

Frågan är hur mycket kommer dom att stiga i pris tror ni? eftersom det nya chipsettet (Santa Rosa) kommer nog att användas.

vad tror ni?

MacBook uppdaterades ju bara för någon vecka sen och då sjunk priset. Det kan dröja månader innan det är dags igen. När det väl är dags igen lär priset ligga kvar eller sänkas.

Om priset stiger är det inte pga av ny teknik utan att priserna på komponenter gått upp. Så har det då varit de senaste åren.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-27 22:02

Ja, jag tycker du ska vänta.. Typ vänta tills 2020, så får du nog en riktigt cool dator. Detsamma gäller f.ö. alla teknikprylar. Det är bara att vänta...det kommer alltid en häftigare runt hörnet. Frågan är felaktigt ställd. Den borde lyda: Behöver du en bärbar nu (som i omedelbart bums)?

Ursprungligen av sliverr:

Har beställt en svart macbook, men börjar nu fundera på ifall man ska vänta tills dom släpper en ny uppdatering av macbooken. Vad jag har hört rykten om samt läst (http://macworld.idg.se/2.1038/1.106949)

MacBook uppdaterades den 15 maj: Uppdaterad MacBook lanserad

Observera att det där ryktet som MacWorld skriver om var innan uppdateringen. Uppgifterna kom dessutom från DigiTimes som ibland har rätt men ofta fel i sina rykten. Sen har MacWorld spunnit vidare på det.

Andra ryktessajter (tror det var AppleInsider) har hävdad att de beställda 13-tumsskärmarna är avsedda för en kommande ultratunn bärbar som Apple jobbar på, allt enligt rykten. Men den ska inte vara klar förrän slutet av året eller början av nästa år, enligt samma rykten.

Apple uppdaterar nästan aldrig sina produkter kortare än 6 månader. Så det troliga är att nästa uppdatering kommer nån gång kring november.

Jag har pratat med de som menar att den senaste uppdateringen av MacBook var så klen att det egentligen inte ska räknas som en riktig uppdatering (och därmed nollställa produktcykeln på 6 månader) utan bara var en marginell "speedbump" pga av att Intel levererat något snabbare processorer.

Det är en intressant tankegång och jag skulle gärna se att den stämde och att Apple har något ännu häftigare i skjortärmen, men jag tror att det vi såg tyvärr var allt Apple tänkte komma med nu och nästa uppdatering får vänta sin normala tid.

1
Bevaka tråden