Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

New York Times skriver om succén för Apple Retail Stores

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Artikeln börjar med analytikernas bestämda åsikt att Apple Retail Stores skulle sluta med katastrof och en stor minuspost i resultaträkningen. Året var 2001 och idag har Apple visat att man minsann kan driva butiksverksamhet lönsamt.

I artikeln får vi veta att mer än 50% av butikspersonalen i en genomsnittlig Apple butik jobbar med eftermarknadsvård - dvs att se till att kunderna hålls nöjda efter köpet. Apple Genius bar är ett sådant exempel.

Steve Jobs citeras också "When I bring something home to the kids, I want to get the smile. I don’t want the U.P.S. guy to get the smile." taget från en intervju kring varför Apple öppnar egna butiker istället för att endast sälja online.

Senaste kvartalet besökte 21,5 miljoner människor en av dom 180 Apple Retail Stores som nu finns runt om i världen - en ökning med 34% jämfört med förra året. Butikerna levererade över 200 miljoner dollar i ren vinst till bolaget.

Bra artikel & bra ämne. Grymt att Apple lyckats så bra med butikerna - långt bättre än jag väntat mig iallafall. Trodde aldrig att vi skulle få se 180+ AppleStores.

http://www.nytimes.com/2007/05/27/business/yourmoney/27digi.html

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

Jag har varit på AppleStore i London och det var en upplevelse. Om det fanns lika fin i Stockholm skulle jag nästan ta tåget dit för att köpa Apple-prylar. Inte konstigt att deras affärer går bra.

Var det bara jag som tyckte det var intressant att 50% av personalen inte jobbar med försäljning utan att ta hand om kunder som redan köpt grejer? Så är det inte på svenska butiker direkt.

Ursprungligen av Björnström:

Var det bara jag som tyckte det var intressant att 50% av personalen inte jobbar med försäljning utan att ta hand om kunder som redan köpt grejer? Så är det inte på svenska butiker direkt.

Tänker osökt på Tandy Computer City i Göteborg.
De skulle behöva se detta, där är personalen inte över huvudtaget intresserade av att ens ta hand om kunden INNAN köpet ...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-30 09:45
Ursprungligen av Goflorp:

Tänker osökt på Tandy Computer City i Göteborg.
De skulle behöva se detta, där är personalen inte över huvudtaget intresserade av att ens ta hand om kunden INNAN köpet ...

Fast som tur är den typen av butiker ofta självsanerande.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-29 14:56

Läste en bra artikel i Computer Sweden om ämnet "kundvård". Det handlade om telefonväxlar... De flesta företag ser det som en kostnad istället för, som författaren förordade, en service som genererar nöjda kunder.

Så sant så sant, efter en timme i Telias kö, efter att ha valsat runt bland knepiga knapptryckningar och felkopplingar så är man inte så nöjd!

Apple har förstått att nöjda kunder köper mer, fler företag borde lära sig det. Ett sätt att börja är att bemanna telefonväxeln för att kapa kön.

Verkligen, har ringt en hel del till olika företag på sistone då jag bytt både bank och efternamn, och man märker vilka som värdesätter den servicen. Skandia och Malmö Aviations ligger i topp i min lista. Gick snabbt, och de var extremt trevliga och hjälpsamma.

Och gällande butiker; vilka andra datorbutiker än Applestores har man varit inne på där man kan ta med sig datorn och få gratis hjälp? Där man i lugn och ro kan surfa och leka med olika datorer? Där man kan få gratis föredrag i schyssta biofåtöljer om olika sätt att arbeta med sin dator, både från Apple men även från tredje part? Fantastiskt koncept, som är värd all framgång.

1
Bevaka tråden