Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga rackmonteringskit för Mac mini

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tror man har kvalificerat sig som datornerd när man vaknar en söndagsmorgon med ett rackmonteringskit i huvudet. Så var det iallafall och jag tror min idé är rätt ok!

Problem
Vi har sju Mac mini servrar i vårt rack och placerar dom stående på vänsterkanten i bredd - detta blir full rackbredd. Rackhöjden är då strax under 4U.

Problemet är att varje Mac mini har en egen strömadapter som blir ganska varm och det blir en massa kablar som ligger löst. Ett annat problem är att vi idag inte har någon KVM anslutning till maskinerna för tangentbord och skärm.

Resultatet är att vi inte kan ha fler än sju Mac mini per 4U trots att man teoretiskt sett skulle kunna ha dubbelt så många om man utnyttjade två rader.

Lösning
En riktigt snygg lösning vore att bygga ett 4U Mac mini rackkit. Konstruktionen består av ett 4U aluminiumchassi som skruvas fast i racket med en teleskophylla som går att skjuta in och ut ur chassit. Hyllan har två rader där totalt 7 + 7 fack där Mac mini kan monteras.

Varje fack består av två plastskenor där man skjuter in Mac minin. I bakkant sitter fast monterad strömkontakt, Ethernet, DVI, och USB anslutning. Inga sladdar att fundera över och inget som kan glida ut ur servern. I ovankant finns en liten plats för märkning av respektive server.

Bakom varje rad av Mac minis finns en rad med 3-4 fläktar som blåser igenom värmen bakåt i racket.

För att montera en mini drar man bara ut hyllan ur racket och skjuter in minin i sitt fack. Starta datorn med strömknappen så är den aktiv.

- Aluminiumchassit har ett stort strömaggregat som genererar ström till alla 14 Mac mini. Aggregatet går att styra via Ethernet med en liten inbyggd webbserver så att respektive kund kan bryta och slå på strömmen till sin Mini i händelse av problem.

- Alla DVI och USB kablar samlas i en KVM-switch monterad i bakkant.

- Ethernet anslutningarna samlas i en liten 16-portars Gigabit switch.

Att bygga detta

Egentligen är detta inte så komplicerat. Det som behövs är ett företag som kan skapa plåtchassit med dess teleskopfunktion och "fack" för Mac mini. Sen behöver man hitta ett nätaggregat som går att styra via Ethernet som ger rätt ström. Chassit får ha färdiga platser för montering av KVM och Gigabit switch.

Känns som att hela chassit borde gå att tillverka även i enstaka exemplar för runt 5000-7000kr va?

  • Medlem
  • 2007-05-27 11:13

Funderar alltför ofta om sådana saker

Problemet är väl om minin över huvud taget finns kvar snart. Kanske man skulle kika på ATV också. Egentligen finns ju inget behov av cd...

Ett annat problem är väl att olika generationer av minis har kontakterna på olika ställen.

Om man ändå lattjar med en helt egen strömförsörjning så borde man kunna bygga in batteridrift - som extra säkerhet.

Hoppas verkligen att du hittar nån som kan producera detta!

Ursprungligen av lime:

Funderar alltför ofta om sådana saker

Problemet är väl om minin över huvud taget finns kvar snart. Kanske man skulle kika på ATV också. Egentligen finns ju inget behov av cd...

Ett annat problem är väl att olika generationer av minis har kontakterna på olika ställen.

Om man ändå lattjar med en helt egen strömförsörjning så borde man kunna bygga in batteridrift - som extra säkerhet.

Hoppas verkligen att du hittar nån som kan producera detta!

Marknaden av begagnade Mac mini blir bara större. Jag köpte fem stycken förra veckan för en bråkdel av nypriset. Med 512-1024MB RAM fungerar dom jättebra som server - bättre än man kan tro faktiskt.

Kontakterna finns väl bara i två uppsättningar? Mac Mini G4 och Mac mini Intel? Tror man får göra två standardplåtar där man monterar kontakterna, själva kontaktdonen är ju exakt samma.

Batteridrift behövs inte för det finns ju redan i serverhallen (och Dieselaggregat).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-27 14:59
Ursprungligen av Björnström:

Marknaden av begagnade Mac mini blir bara större. Jag köpte fem stycken förra veckan för en bråkdel av nypriset.

I Sverige? Om ja, var någonstans?

  • Medlem
  • 2007-05-27 15:31

Mina funderingar när det gäller minis har främst varit för mindre företag och organisationer. De saknar ofta riktiga serverrum - ingen kyla, ingen ström-backup och ingen plats. Oftast ställer de in sina grejer där nätverkspatcharna finns - i en garderob, skrubb eller förvaringsrum tillsammans med skrivare, faxar och annat "teknikigt".

Istället för att stapla servrar ovanpå varandra (vanligare än man kan tro) så vore det fantastiskt att ha ett standard 19-tums rack att ställa in, eller komplettera till det befintliga. Med 7 eller 14 små servrar kan man köra e-post, ftp, filservrar, användarkonton, brandvägg och kanske ip-telefoni från samma rack. Med samma hårdvara gör man en image av installationen för varje enskild funktion och därmed kan man byta en hel maskin och vara uppe igen på någon timme utan att vara tekniker.

Man får naturligtvis köra lagringen separat, precis som backuper.

Det är lättare att växa också, behöver man en ny server så tjongar man bara in en maskin till.

Har kört Coboltservrar och skulle vilja se något liknande idag - de bara går och går. Men eftersom hårdvaran inte längre supportas går användarna över till andra grejer - oftast inte för att de växt ur maskinen, utan för att de vill ha en pålitlig support den dagen katastrofen inträffar.

Vi får hoppas att det kommer nya minis - kanske med Santa Rosa - pc-maskiner har ju redan släppts.

- Och ja, jag undrar också var man kan hitta billiga minis!

Exempel på en slags "vagga" där kontakterna är fast monterade i bakkant:
http://homepage.mac.com/lazzwaldo/PhotoAlbum2.html

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-05-27 20:14

Hur djupt får monteringskitet maximalt vara?

Jag har grävt lite mer om nätdels-biten. Det verkar som att det existerar speciella nätdelar för bilbruk. Det går nog att köpa en kraftig gemensam nätdel som kan driva flera mini. Med den informationen går det nog att hitta en lämplig nätdel som orkar driva alla maskiner på samma gång. En detalj som kan vara lite svårt är att fixa kabel om man inte är villig att offra massor med nätdelar.

För att starta/stänga av maskinerna kan det kanske behövas göra en mindre modifikation på maskinerna så att man kan göra nått som motsvarar en knapptryckning på maskinens powerknapp. Det behövs någon med erfarenhet av att bygga/programmera små pic-kretsar och sånt då det är det mest platseffektiva att lösa på/av-styrningen.

Senast redigerat 2007-05-27 20:56

Här har ni ju en Mac mini:
http://www.99.se/mac-saeljes/217785-mac-mini-saeljes.html

Jag har annonserat lite här och där för att få tag i ett gäng G4 1.25 och 1.5 till racket men för stunden är det fullt så jag behöver inte fler. Har betalat från 1500kr G4 1.25/256MB/40GB till ca 2800kr G4/1.5/1GB/80GB.

Lite OT kanske, men varför vill man köra ett så tungt OS som OSX ?
Jag menar, borde man inte få ut mer av burken om man körde allt textbaserat i någon annan *nix disto?

Ursprungligen av snouser:

Lite OT kanske, men varför vill man köra ett så tungt OS som OSX ?
Jag menar, borde man inte få ut mer av burken om man körde allt textbaserat i någon annan *nix disto?

Jag har valt OS X Server av samma anledning som jag kör Mac OS X på min MacBook Pro. Smidigt, enkelt och många bra funktioner som gör vardagen lättare. Jag känner mig inte hemma i en ren textbaserad miljö och skulle sakna exempelvis ARD och dom server GUI som normalt används.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-05-29 15:34

Med den lösningen jag ritar på går det in 12 eller 14 minis i chassit (beroende på hur man gör med nätdelarna) Då får chassit samma djup som en xserve.

Hur stora är de största nätdelarna för mini?

Kanske ni kan få lite kollege-input härifrån: http://www.macminicolo.net/

Kan tänka mig att de har fått MÅNGA nya kunder efter nedanst serie: http://www.freemacblog.com/category/server-video-series/

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-05-30 17:09

Med nätdelar kan jag nog klämma in 12 st mini i ett 4u rack. 4 st 120 mm fläktar i fronten får stå för luftgenomströmningen. Platsen som är kvar i lådan skall jag kläma in en elstyrning, en switch samt strömförsörjning till fläktarna i fronten på.

KVM-switchar verkar kosta en hel del och om alla maskiner skall kunna kopplas in verkar de ta upp rätt så mycket utrymme.

1
Bevaka tråden