Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Nya läckra MacBook thin

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu känner jag mig ju lite dum som sitter och väntar på en MBP 15'' när denna diskussion är igång. Jag vill inte ha en så liten skärm som 12'' men enligt vissa rykten så kommer det en ny design på MBP. Vad skulle en sådan förändrad design kunna innebära?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-17 22:38
Ursprungligen av ihrelius:

Nu känner jag mig ju lite dum som sitter och väntar på en MBP 15'' när denna diskussion är igång. Jag vill inte ha en så liten skärm som 12'' men enligt vissa rykten så kommer det en ny design på MBP. Vad skulle en sådan förändrad design kunna innebära?

Design och design, den beryktade MB eller MBP-serien lär enligt ryktet vara 50% tunnare än befintlig modell. Designmässiga detaljer har jag inte läst om än. Men en 50% tunnare dator, är ju en form av designförändring.

Prestandan och hårdvara är bara spekulationer. Vissa tror det blir ny MB-serie, medan andra tror att det blir en ny MBP-serie. Jag själv tror på det senare alternativet.

Ursprungligen av Reisan:

Design och design, den beryktade MB eller MBP-serien lär enligt ryktet vara 50% tunnare än befintlig modell. Designmässiga detaljer har jag inte läst om än. Men en 50% tunnare dator, är ju en form av designförändring.

Prestandan och hårdvara är bara spekulationer. Vissa tror det blir ny MB-serie, medan andra tror att det blir en ny MBP-serie. Jag själv tror på det senare alternativet.

Ok, tror du även att 15'' kommer att vara 50% tunnare? Det måste ju innebära bort med DVD.spelaren och kanske bort med lite andra grejer också. Hmmm, får väl bita i det sura äpplet och snällt ta min "gamla" MBP under armen och vänta tills det är dags för en ny. Jag hänger inte läpp, den är 1000 gånger bättre än den dator jag har idag. Men det finns ju alltid en dragning till att ha den senaste...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-17 23:25
Ursprungligen av ihrelius:

Ok, tror du även att 15'' kommer att vara 50% tunnare? Det måste ju innebära bort med DVD.spelaren och kanske bort med lite andra grejer också. Hmmm, får väl bita i det sura äpplet och snällt ta min "gamla" MBP under armen och vänta tills det är dags för en ny. Jag hänger inte läpp, den är 1000 gånger bättre än den dator jag har idag. Men det finns ju alltid en dragning till att ha den senaste...

Tror inte att den optiska delen utelämnas i en 15" modellen. Endast den minsta. Ja, jag tycker du ska vara nöjd med din nya MBP. Den är mycket bra. Du kommer att ha stor nytta av den. Ja, ska man ha det senaste så får man byta ofta. I snitt 2 ggr om året. Det blir dyrt i längden.

Ursprungligen av Reisan:

Tror inte att den optiska delen utelämnas i en 15" modellen. Endast den minsta. Ja, jag tycker du ska vara nöjd med din nya MBP. Den är mycket bra. Du kommer att ha stor nytta av den. Ja, ska man ha det senaste så får man byta ofta. I snitt 2 ggr om året. Det blir dyrt i längden.

Tack för de uppmuntrande orden! Jag ångrar som sagt ingenting, jag har dock inte fått den än, men det blir lite surt att cirka 1 dag efter man beställt en dator så får man veta att en ny burk är på G. Men om det inte blir så stor skillnad så gör det mig ingenting. MBP som jag har beställt är mer än vad jag behöver men den är ju så läcker att jag var tvungen att ha den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-18 15:32
Ursprungligen av ihrelius:

Tack för de uppmuntrande orden! Jag ångrar som sagt ingenting, jag har dock inte fått den än, men det blir lite surt att cirka 1 dag efter man beställt en dator så får man veta att en ny burk är på G. Men om det inte blir så stor skillnad så gör det mig ingenting. MBP som jag har beställt är mer än vad jag behöver men den är ju så läcker att jag var tvungen att ha den.

Ja, MBP som du beställt är ju bästa laptopen som existerar, från Apple. Ja, den är grymt snygg och jag tror inte att den beryktade modellen har så mycket bättre prestanda än den som du snart kommer att använda. Stora skillnaden är ju att den beryktade laptopen kommer att vara tunnare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-12-23 17:06
Ursprungligen av ihrelius:

Tack för de uppmuntrande orden! Jag ångrar som sagt ingenting, jag har dock inte fått den än, men det blir lite surt att cirka 1 dag efter man beställt en dator så får man veta att en ny burk är på G. Men om det inte blir så stor skillnad så gör det mig ingenting. MBP som jag har beställt är mer än vad jag behöver men den är ju så läcker att jag var tvungen att ha den.

Om du retar dig på att inte ha det senaste kan du ju alltid avbeställa datorn enligt distansavtalslagen eller vad den heter. Jag har för mig att du har två veckors ångerrätt från mottagandet men det är säkert någon här som har bättre koll på den biten.

Själv beställde jag en Macbook Pro igår fullt medveten om att det är en uppdatering på gång.

Ursprungligen av kvintus:

Om du retar dig på att inte ha det senaste kan du ju alltid avbeställa datorn enligt distansavtalslagen eller vad den heter. Jag har för mig att du har två veckors ångerrätt från mottagandet men det är säkert någon här som har bättre koll på den biten.

Själv beställde jag en Macbook Pro igår fullt medveten om att det är en uppdatering på gång.

Jag har haft min Macbook Pro i 4 dagar nu och kunde inte vara mer nöjd. Den funkar helt perfekt hittills. Jag kan dessutom inte vänta ett gäng månader för att få det senaste. Det är så det är i datorvärlden, man kan bara ha den värsta datorn ett litet tag. Jag tror du kommer bli asnöjd också med din burk.

Om Sony klarar av att skapa en liten smärt dator med dvd borde även troligtvis Apple kunna göra det.

Ursprungligen av draags:

Om Sony klarar av att skapa en liten smärt dator med dvd borde även troligtvis Apple kunna göra det.

Dock kostar den Sony:n jag tror du menar ca 20-25 tusen kronor, och enligt ryktena ska det vara en aggressiv prissättning på den möjligt kommande "MacNano" eller vad man nu kallar den! O:-)

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-12-18 19:59

Jag har gärna optisk enhet i laptopen, det är ju drygt att släpa omkring på en extern hela tiden.

Ursprungligen av Frohike:

Jag har gärna optisk enhet i laptopen, det är ju drygt att släpa omkring på en extern hela tiden.

Använder du DVDn hela tiden då? Jag använder det i min stationära för att rippa skivor, och i min bärbara för att installera om OS X. Och det vet vi ju hur sällan man behöver göra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-18 20:48
Ursprungligen av Frohike:

Jag har gärna optisk enhet i laptopen, det är ju drygt att släpa omkring på en extern hela tiden.

Använder du den optiska enheten ofta? Jag har aldrig sett en extern, optisk enhet från Apple. Men jag antar att den kan blir rätt slimmad och lätt att ta med. Själv använder jag oftast enheten för att bränna DVD eller installera systemet.

Ursprungligen av Frohike:

Jag har gärna optisk enhet i laptopen, det är ju drygt att släpa omkring på en extern hela tiden.

Jag slipper gärna optisk enhet i laptopen, det är ju drygt att släpa omkring på en intern hela tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-19 01:05

http://macworld.idg.se/2.1038/1.137333

Om en sådan här visas på mässan i januari, hur länge kan det tänkas att det kommer till försäljning om man pratar om att det är en färdig produkt dom visar upp och inte någon prototyp eller så, nån som vågar sig på en gissning?

Citat:

Enligt Munster kommer Apple att storsatsa på just Mac

No Shit... jag som trodde att dom skulle storsatsa på windows 1.0

Källa: http://macworld.idg.se/2.1038/1.137333

Varför ska vi ha en ultratunn macbook? svaga muskler eller vadå?
Var ska all värme ta vägen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-23 16:53
Ursprungligen av micke_nkpg:

Varför ska vi ha en ultratunn macbook? svaga muskler eller vadå?
Var ska all värme ta vägen?

Varför man vill ha en ultraportabel och slimmad laptop, har många anledningar. Vill man inte ha en sådan laptop, så väljer man helt enkelt en annan modell.

Värmebildningen kommer man ju inte ifrån. Men kanske reduceras värmebildningen genom förbättrad hårdvara och chassi. Prestanda, värme och batteritid är ju de stora utvecklingsfrågorna som håller många sysselsatta. Och det förbättras ju hela tiden.

Ursprungligen av Reisan:

Värmebildningen kommer man ju inte ifrån. Men kanske reduceras värmebildningen genom förbättrad hårdvara och chassi. Prestanda, värme och batteritid är ju de stora utvecklingsfrågorna som håller många sysselsatta. Och det förbättras ju hela tiden.

Dessutom visar hela tiden att när datorer blir mera slim så uppstår hela tiden problem med värmeavledning. Så man kan ju undra vad som viktigast. Att ha en hypervarm och icke fungerande datorm som är snygg, eller ha en dator som går att använda och bara är lite snygg? Det är frågan....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-26 16:16
Ursprungligen av micke_nkpg:

Dessutom visar hela tiden att när datorer blir mera slim så uppstår hela tiden problem med värmeavledning. Så man kan ju undra vad som viktigast. Att ha en hypervarm och icke fungerande datorm som är snygg, eller ha en dator som går att använda och bara är lite snygg? Det är frågan....

Ja, jag tror att utvecklarna avväger utformningen av chassi och hårdvaran i en så bra kombination som möjligt med dagens teknik. Det svåra är ju som sagt, värmebildningen. Men jag skulle gissa att utvecklarna kommer på smarta lösningar för värmeavledning och fläktsystem. Det mesta alstrar ju värme. Detta problemet lär sysselsätta många en lång tid framöver.

4-6 veckor. Tops.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-12-19 14:35

Jag förstår verkligen vad ni menar. Men sålänge det inte gör nämnvärt på storleken eller viken, så är det fine fine för mig med den optiska. Skulle ju klara mig utan också, men ja...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-19 17:46
Ursprungligen av Frohike:

Jag förstår verkligen vad ni menar. Men sålänge det inte gör nämnvärt på storleken eller viken, så är det fine fine för mig med den optiska. Skulle ju klara mig utan också, men ja...

Nja, helt utan möjlighet till en optisk enhet är inte bra. T ex vid systeminstallation/uppgradering, så behövs en optisk enhet. Hade man kunnat köpa OS X-licens online och även laddat ner installationsfilerna, så hade man nog klarat sig utan.

LG- har en hyffsat smidig lösning med en extern optisk enhet till sin ultraportabla-dator.
Liten, men bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-19 18:39
Ursprungligen av Stoffen:

LG- har en hyffsat smidig lösning med en extern optisk enhet till sin ultraportabla-dator.
Liten, men bra.

Gaaah! En PC! Ja, något liknande, kompakt lösning för extern optisk enhet hade varit bra. Oftast har man ju lite extra utrymme i väska/ryggsäck för sladdar och tillbehör, så en sådan hade ju inte tagit mycket plats.

Ursprungligen av Reisan:

Gaaah! En PC! Ja, något liknande, kompakt lösning för extern optisk enhet hade varit bra. Oftast har man ju lite extra utrymme i väska/ryggsäck för sladdar och tillbehör, så en sådan hade ju inte tagit mycket plats.

Nej jag vet, en PC O:-) men det jag menar är att den datorn som jag postade i mitt senaste inlägg är otroligt liten t.o.m 10", och den externa optiska enheten utgör alltså inget problem att bära med sig enligt mig, om den kommer hålla sig i den storleken. Tror t.o.m att apple kommer fixa en ännu smidigare extern optisk enhet, om det ens går
Men vem vet. O:-)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-19 19:01
Ursprungligen av Stoffen:

Nej jag vet, en PC O:-) men det jag menar är att den datorn som jag postade i mitt senaste inlägg är otroligt liten t.o.m 10", och den externa optiska enheten utgör alltså inget problem att bära med sig enligt mig, om den kommer hålla sig i den storleken. Tror t.o.m att apple kommer fixa en ännu smidigare extern optisk enhet, om det ens går
Men vem vet. O:-)

Ja, det där med att det är en PC var på skoj. Ja, det lär inte vara något problem att göra en snygg, slimmad, optisk enhet för Apple. Ska bli spännande att se vad som kommer ur MacWorld Expo, den 14 januari.

Ursprungligen av Reisan:

Gaaah! En PC! ;). Oftast har man ju lite extra utrymme i väska/ryggsäck för sladdar och tillbehör, så en sådan hade ju inte tagit mycket plats.

Jo, mac är med en PC (personal computer)
varför sk aman behöva ha en väska med sig hela tiden?? är det inte bättre att man kunde ha allt som backup på t.ex .mac? men som det är nu så är det ju så segt så ingen vill använda det...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-23 16:47
Ursprungligen av micke_nkpg:

Jo, mac är med en PC (personal computer)
varför sk aman behöva ha en väska med sig hela tiden?? är det inte bättre att man kunde ha allt som backup på t.ex .mac? men som det är nu så är det ju så segt så ingen vill använda det...

Hehe, jovisst är en Mac också en "personlig dator". En väska/ryggsäck är ju praktiskt och behändigt att transportera sin laptop och eventuellt kringutrustning. Det är individuellt, hur man vill skydda/transportera sina grejor.

Ja, det hade varit praktiskt om man kunde använda .mac eller andra fillagringstjänster online. Dock är det alldeles för segt att hantera, som du poängtera. Men utvecklingen går ju framåt, så det är inte omöjligt att det kommer någon bra lösning, så att man slipper ha lagringen med sig.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-12-20 15:25

Självklart ska man ju ha en extern optisk om det inte finns inbyggt. Men ni snackar ju om att bära med sig det hela tiden, hur kan en laptop + extern optisk vara smidigare än en laptop med inbyggd optisk?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-20 17:37
Ursprungligen av Frohike:

Självklart ska man ju ha en extern optisk om det inte finns inbyggt. Men ni snackar ju om att bära med sig det hela tiden, hur kan en laptop + extern optisk vara smidigare än en laptop med inbyggd optisk?

Du har nog missuppfattat något inlägg i denna tråd. Diskussionen har varit om man klarar sig utan. Eller hur pass mycket mer besvärligt det är att ha med sig extra utrustning, t ex en extern optisk enhet, kontra om den vore inbyggd.

Bevaka tråden