Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Nya läckra MacBook thin

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-05 12:03
Ursprungligen av peacerich:

Skönt med rykten som säger att leveranser redan börjat, då ökar trovärdigheten.

Rapporterna om leverans av komponenter bör bekräfta eller göra ryktena mer trovärdiga.

Ursprungligen av peacerich:

Jag kommer nog troligen byta ut min 12" PB mot denna "eventuella" dator. Bara den har ett hyffsat grafikkort. Det är allt jag kräver.

Alla laptopmodeller har väl ett rätt hyfsat grafikkort, om man jämför med det som sitter i din nuvarande PB? Eller du syftar på bättre graffikkort än det som finns i de befintliga modellerna på marknaden?

Ursprungligen av Reisan:

Rapporterna om leverans av komponenter bör bekräfta eller göra ryktena mer trovärdiga.

Alla laptopmodeller har väl ett rätt hyfsat grafikkort, om man jämför med det som sitter i din nuvarande PB? Eller du syftar på bättre graffikkort än det som finns i de befintliga modellerna på marknaden?

Om man jämför med vad som sitter i bärbara PC-maskiner så håller ju apple ganska låg standard.

Nu är det väl inte så att bärbara macar är gjorda för att spela spel på men det vore ju kul om det gick. Kostnadsmässigt så borde det inte vara några problem att stoppa i ett kraftfullt grafikkort. Det har nog mest med värmeutvecklig och strömåtgång som gör att apple inte stoppar i några premiumkort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-05 15:32
Ursprungligen av peacerich:

Om man jämför med vad som sitter i bärbara PC-maskiner så håller ju apple ganska låg standard.

Nu är det väl inte så att bärbara macar är gjorda för att spela spel på men det vore ju kul om det gick. Kostnadsmässigt så borde det inte vara några problem att stoppa i ett kraftfullt grafikkort. Det har nog mest med värmeutvecklig och strömåtgång som gör att apple inte stoppar i några premiumkort.

Jag håller med dig. Apples produkter har ju inte bäst hårdvaran när det gäller krävande datorspel. Även om det går, är det inte jämförbart med speldatorer från PC-sidan. Detta är bara antaganden från min sida. Jag har bara läst/hört och har inga egna erfarenheter från speldatorer. Andra kan säkert ge bättre förklaring/skäl.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-05 21:52

Men äntligen!

Men vad spårade tråden in på nu? Strunta i grafikprestande etc, det viktiga är att det kommer en ny superslimmad, supersnygg bärbar!

Äntligen! Såg även att det blir uppgraderingar på MBP med!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-06 20:45

stolle: Var såg du att det skulle bli uppgraderingar på MacBook Pro också?

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-12-05 13:04

Det här låter ju riktigt bra...

AppleInsider skriver att CNBC har rapporterat om att den kommer på MacWorld och skall kosta $1500.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-06 20:55
Ursprungligen av Capeman:

AppleInsider skriver att CNBC har rapporterat om att den kommer på MacWorld och skall kosta $1500.

Mycket intressant läsning! Känns som det är något extra att vänta på! Verkar som nästa laptop-produkt kommer att bli något som slår deras revolutionerande iPhone!

Står att den kanske kommer få en NAND flash disk istället för en vanlig 2,5 tums hårddisk.

Nån som har koll på NAND-diskar? Vad finns de i för storlekar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-06 22:07
Ursprungligen av peacerich:

Vad finns de i för storlekar?

Jag gissar på att de inte har så stor kapacitet, typ 80-100GB. Och det är ju fullt dugligt. Om man behöver mer på resande fot, så kan man ju ta med en 120GB extern hårddisk i fickformat, med FW.

Edit: Kanske blir det inte lagringsenhet som är helt i flash-memory, utan en kombination av flash-memory och vanlig hårddisk, s k "hybriddiskar".

Startade en tråd om hybriddiskar tidigare, men den dog ut...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-06 22:36

Jag är rätt säker på att större flashdiskar mest finns (alltså faktiskt tillverkas) i storlekarna 16-32GB. SanDisk har sagt att man har tagit fram 64GB-minnen, men dessa skulle inte ens börjat tillverkas förrän på slutet av året. Det finns inte heller någon information om pris, vilket låter som att det hela blir rätt dyrt.

http://www.engadget.com/2007/06/04/sandisk-bumps-1-8-and-2-5-inch-ssd-to-64gb/

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-06 22:40

Hybriddiskar tycker jag bara är intressant på väldigt kort sikt. Frågan är om Apple kommer att anamma den tekniken eller vänta tills priserna på flashbaserat minne sjunker en del.

64Gb räcker ju definitivt för en portabel dator om man vinner på det i batterilängd.

Det skulle inte förvåna mig om vi inom ett år har vår musik, film och bilder (allt som kategoriseras som ett bibliotek som kan växa oändligt) på en server eller på vår internetanslutna hårddisk hemma. Sen ansluter man bara till hårdisken via internet som till sin egen interna disk när man vill bläddra i iphoto, spela musik i Itunes osv.
Finns ju ingen anledning att kånka runt på den mängden data på sin macbook och iphone.

Då behövs bara utrymme för operativsystemet och en liten reserv på den interna disken.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-06 22:59

Jag håller definitivt med. Om det nu bara fanns någon sorts extern hårddisk som man kunde ansluta sig till var man än är... det vore toppen. Vem vill ha alla sina bilder och filmer på hårddisken egentligen? Tar ju minst 60% av hela utrymmet det där.

Ursprungligen av boris91:

Jag håller definitivt med. Om det nu bara fanns någon sorts extern hårddisk som man kunde ansluta sig till var man än är... det vore toppen. Vem vill ha alla sina bilder och filmer på hårddisken egentligen? Tar ju minst 60% av hela utrymmet det där.

Det ska ju tydligen gå med en usb-disk ansluten till Airport Extreme.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-06 23:38

Länk? Hittar ju inget om det.

"Aggressiv prissättning" = ca 1500 USD (Appleinsider).

  • Administratör
  • Lund
  • 2007-12-07 09:24

ja, det är ju najs för amerikanarna, för oss betyder det ca 14000 kronor... men men

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-07 11:02
Ursprungligen av thor:

ja, det är ju najs för amerikanarna, för oss betyder det ca 14000 kronor... men men

Jag tycker det är ett mycket schysst pris för ny design, extra tunn, möjligen flashminne istället för traditionell hårddisk, mm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-07 10:59

Då är januari en intressant månad!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-07 10:54
Ursprungligen av rikard.agren:

Hoppas dessa påhittade illustrationer av modellen inte realiseras! Liknar ju PC-laptops!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-07 11:16

Verkar som MBP-serien ska få ny design och utökas med 12-13-tums modellen. Då blir alla alu-finish-älskare glada, där jag är en av dem. Gött mos!

Edit: Kanske inte heter aluminium-finish, utan anodiserad metall?

Ursprungligen av Reisan:

Verkar som MBP-serien ska få ny design och utökas med 12-13-tums modellen. Då blir alla alu-finish-älskare glada, där jag är en av dem. Gött mos!

Håller med.
Hoppas verkligen inte att det blir ett plastskal som på macbook. Vill inte ha en dator som knakar och där plasten kan spricka.
Jag har ogillat känslan av macbook sedan första dagen jag kände på en.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-07 15:12
Ursprungligen av peacerich:

Håller med.
Hoppas verkligen inte att det blir ett plastskal som på macbook. Vill inte ha en dator som knakar och där plasten kan spricka.
Jag har ogillat känslan av macbook sedan första dagen jag kände på en.

Vit eller svart är också snyggt, tycker jag. Men favoritmaterialet/färgen är ändå aluminium/silver. Ser proffsigare ut. Och är dessutom mer hållbart.

Ursprungligen av Reisan:

Verkar som MBP-serien ska få ny design och utökas med 12-13-tums modellen. Då blir alla alu-finish-älskare glada, där jag är en av dem. Gött mos!

Edit: Kanske inte heter aluminium-finish, utan anodiserad metall?

Jag har över huvud taget inte hört några rykten om ny design på befintliga MBP.

Personligen skulle jag gärna se att tangentbordet byttes ut mot ett liknande det nya bluetooth-tangentbordet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-11 17:56
Ursprungligen av ptolemy:

Jag har över huvud taget inte hört några rykten om ny design på befintliga MBP.

Personligen skulle jag gärna se att tangentbordet byttes ut mot ett liknande det nya bluetooth-tangentbordet.

Nej, det står inte specifikt att MBP-serien ska få ny design. Men om det kommer en MBP-serie som är 50% tunnare, så kan man säga att de får en ny design. Jag var otydlig i min definition tidigare. De kommer ju att se annorlunda ut, fastän de kanske har samma utseende som existerande MBP-serie.

  • Administratör
  • Lund
  • 2007-12-08 01:25

mmm, pengarna kan jag gå med på, men då ska det var en ordentlig pro, o inte en uppgradering av mb'n. men jag är rädd att det kommer vara i samma stil som det nya tangentbordet, o det gillade jag inte (inte för att starta den diskussionen här) men jag gillar det vita, skippa plasten, gör den i plexi eller ngt annat lätt stryktåligt material, bara inte metallsilver färgen, den har jag redan på min acer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-08 01:38

Jag hoppas att om det kommer en ny design av MBP, att de inte har vita tangentknappar och sedan resten i alu-utförande. Som det nya, slimmade tangentbordet. Utan kör på med silverfärgat i helhet.

Bevaka tråden