Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För varm macbook, garanti?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-24 01:34

Min macbook går för långsamt, den throttlar när man kör processorn för fullt. Istället för att jag får ut 2GHz går den i 1.33 efter bara ett fåtal minuter av tungt arbete.
Detta i normal rumstemperatur på en vanlig hård bordsskiva, har även prövat att höja upp den med några fötter, men det gjorde ingen skillnad.
Ska man behöva acceptera detta, det är ju trots allt stor skillnad på 1.33GHz och 2GHz.

CPU-temperaturen går för övrigt mellan 83-90c under last.

Detaljer:
Under osx kör jag programmet cpu-test (gui för glucas) för att stressa datorn.
Frekvenser och temperaturer har jag mätt med både coreduotemp och coolbook.

Under WinXP kör jag Orthos (dubbla prime95) för att stressa datorn och har studerat frekvenser med Rightmark cpu clock utility, samt cpuz.

Redan inom en minut är datorn under 2GHz och efter 5-10 minuter stabiliserar den sig på 1.33GHz.

Senast redigerat 2007-05-24 03:18

Det låter ju konstigt att maskinen måste gå ner i klockhastighet pga överhettning. Har du garanti kvar och har du talat med ett servicecenter om detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-24 13:10
Ursprungligen av Björnström:

Det låter ju konstigt att maskinen måste gå ner i klockhastighet pga överhettning. Har du garanti kvar och har du talat med ett servicecenter om detta?

Garanti finns kvar, har inte hunnit prata med servicecenter ännu. Men jag misstänker att teknikern inte anslutit kylaren korrekt när logikkortet byttes.

Självklart ska du kontakta supporten.
Du kommer garanterat få den utbytt/reparerad. Om dator ligger på över ~80C vid normalt arbete är det något som är fel.

Har själv fått min macbook reparera pga. överhettning och problem att stänga av(pga. dator var för varm för att stängas av.

Felet som orsakade överhettningen var att nätaggregatet var fel så fick bytta ut hela moderkortet + batteriet.. Var inte så roligt att lämna in en 1-2 dagars ny laptop på reparation. ;P

Är det en ny Core 2 Duo-modell du har, eller är det den första?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-28 03:35
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Är det en ny Core 2 Duo-modell du har, eller är det den första?

Core2Duo. Men som sagt, jag misstänker slarv på servicestället när logikkortet byttes ut.

1
Bevaka tråden