Hur byter jag högljudd fläkt i en MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-23 19:23

Fläkten på vänster sida i min macbook pro har börjat låta skumt, hur pass svårt är det att byta själv? Går det att göra? Kan man få tag i reservdelen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-23 22:30

Hade en kort tid liknnde problem men min gick till sig efter en dag eller två, det är inte speciellt svårt att ta isär MBPn eller för den delen byta fläkten, det som var svårt var att hitta någon som hade reservdelen jag hittade ingen. Men jag slutade även leta då den slutade med dumheten

Det är egentliga inga problem att öppna eller byta delar. Däremot är det problematiskt att få tag i delar i Sverige. Det gör iofs inget eftersom de är så mycket dyrare här.

Jag skulle, om jag vore du, kontakta IresQ på deras sales-avdelning. De är proffsiga, mycket hjälpsamma, billiga och skickar paketet direkt som "återvändande reparerad del".

Sedan skulle jag inhandla en liten philipsmejsel och en Torx T6 och sätta mig att vänta.

Ovanstående förutsatt att garantin har gått ut osv...

Jag gissar att du inte har någon garanti på maskinen längre?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-24 11:15
Ursprungligen av Björnström:

Jag gissar att du inte har någon garanti på maskinen längre?

Din gissning är korrekt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 12:23

Enklast är att lämna in datorn på reparation hos exempelvis Macoteket eller LAN-Master.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-24 14:21

Inte så fruktansvärt sugen på att lämna den ifrån mig någon längre period, det är min primära dator. Jag får väll dyka in till den lokala handlaren och deala.

Någon här som bytt en fläkt själv?
Det lutar åt att jag ska göra det. Det kostar runt 2 papp (inkl. frakt) att göra det hos LAN-Master. Går det att kirra själv så vore det ju kalas.
På ifixit.com klassas detta ingrepp som "Difficult" på deras skala.
Dessutom dessa vertyg:
* Spudger
* #0 Phillips Screwdriver
* T6 Torx Screwdriver
Sen antar jag att det krävs kylpasta, har inte läst eller sett i en MBP förut så jag kanske cyklar i skogen.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-20 22:37

Jag har beställt en fläkt från PowerBookMedic för att dom hade det överlägset lägsta totalpriset. Min nota slutade på $56.<nånting> medans alla andra låg på $80 och högre. Som jag förstår det så krävs det ingen kylplasta för bytet, för det finns inget plats direkt på fläkthuset.

Vilken sjuk prisskillnad! Tack för tipset!
Du får gärna berätta hur det går sen!

Edit: Jag fick min order inkl. frakt till 56,15 USD = 395,55 SEK
På LAN-Master kostar de 500 spänn, men sen har jag iofs ingen koll på om de säljer lösa delar

Senast redigerat 2007-08-20 23:08
Ursprungligen av paperscratcher:

Vilken sjuk prisskillnad! Tack för tipset!
Du får gärna berätta hur det går sen!

Ja, å visa me' bilder! Om det är möjligt! Jag är nämligen själv väldigt skeptisk till att öppna min MBP..

Hoppas bara att du slipper skatten...

Jag har själv beställt väldigt mycket från USA, och har man otur så åker man på en regäl tullavgift.

Senast så beställde jag en Air Tunes för 300:-, tullavgiften gick på 250:-, lite surt.

När det var helt tyst i rummet så hörde jag att det låter lite från vänstra sidan men iStat Pro säger "Left Fan: 0 rpm". Kan det vara så att det går på jättelågt varv? Det blir ju varmt på vänster sida, men jag hör aldrig någon fläkt gå upp i varv som på höger sida... Jag är ingen expert, men borde inte kärnan paja om den inte får kylning?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-21 11:23

Prova med SMCFanControl.

Ursprungligen av frazze:

Prova med SMCFanControl.

Tack för tipset! Det står 0 på fan 1, så den måste ju vara död.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 20:49

Japp, då är den död. Hade liknande problem med min första MBP som frekvent hade problem med få liv i fläkten. Kör du Apple Hardware Test så lär du få fram en felkod som verifikation på misstanken.

Igår köpte jag en Torx T6 för 45 spänn och sitter just nu med två fungerande fläktar! Funkar det så har jag sparat runt 2 loppor!
Tänkte som så att jag ville öppna MBPn och kolla vad jag ger mig in på innan jag köper en ny fläkt. Det var väldigt lätt att demontera fläkten Väl ute så passade jag på att rengöra så gott det gick och sen när jag skruvat ihop allt, så snurrade den som aldrig förr. Jag lär ju avvakta med att korka upp, men...

Senast redigerat 2007-08-24 14:35

I natt lät fläkten som en traktor på speed igen och dog kort där efter. Öppnade MBPn igen och tog ut fläkten och blåste rent lite. Nu fungerar den igen, men den lär dö igen. Jag tror helt enkelt fläkten är av skitdålig kvalitet. Det återstår nog bara att köpa en ny, men lämna in den för montering tänker jag aldrig göra.

Senast redigerat 2007-09-02 14:11

Är din nya fläkt glidlagrad eller kullagrad? Kullagrade fläktar är bättre att köpa, det är längre livslängd på dem nämligen..

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-09-03 23:50

kontakta närmaste serviceställe för att köpa den fläkten du behöver.
Leta instruktioner på nätet.
Byt själv, är du lite van att skruva går det på under en timme

Jag ringde precis till LAN-Master, men där kammade jag noll; de får nämligen inte sälja fläktar o dylikt. Det blir att beställa från utlandet, antar jag...
Är PowerBookMedic billigast?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-18 13:38

Jag ringde precis till LAN-Master, men där kammade jag noll; de får nämligen inte sälja fläktar o dylikt. Det blir att beställa från utlandet, antar jag...

Jag är ju inte förvänad, om man säger så. För så har Apples policy alltid varit. Jag blev jättelycklig när jag redda upp efter KTH:s bokhandels datorservice när jag hittade en hel lastpall med reservdelar som jag kunde använda. Resten försökte jag sälja i mån av intresse från andra. Men jag tror att i stort sett 80%++ gick i skroten.

Kom dock inte och fråga efter något, ty det var bara 13 år sedan detta hände...

Är PowerBookMedic är billigast?

Som jag såg det efter att ha jämfört ca 3-5 olika som sålde i USA.

Jag fick min fläkt förra veckan. Tror kalaset landade på en 700 kr. 230 spänn fick jag betala i, vad jag antar är, tullavgifter...
Bytet gick som smort, inga problem. Den snurrar på friskt än, så nu är det bara att hålla tummarna!

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-09 15:26

Glädjande att höra!

Men en liten fråga.. visst är det väl så att vi hade två års garanti i Sverige och numera tre år. Så om det är ett maskinfel av den här typen - så är väl Apple egentligen tvingade att ta det, oavsett deras frivilliga 1års garanti?

Du har tre års reklamationsrätt och det innebär att det är du som kund som ska bevisa att felet fanns från början.

Reklamation - Konsumentverket

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-05 16:55

Kikade på det där och tänkte kanske beställa en fläkt. Upptäckte dock att frakten från usa blir sjukt dyr

Subtotal:
$48.95 ( Estimated: kr 362.67)
Shipping cost:
$39.09 ( Estimated: kr 289.62)

Det känns ju lite väl för en fläkt om tullen sen lägger på 300 spänn till

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-26 10:03

Någon mer info om var man bäst köper tysta MBP fläktar?
Precis som herliz har jag konstaterat att frakten för en liten sketen fläkt från PowerbookMedic kostar hela USD 39, vilket är rätt sanslöst.

Min vänstra fläkt låter lite mer än den högra, och den låter klart mer än disken. Önskar tystare dator. Egentligen tycker jag nog att fläktarna aldrig varit så tysta som de borde varit, men de har dock varit tystare än de är nu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-23 12:06

Måste allt bort för att man ska kunna komma åt själva fläkten?

Efter att ha läst den här tråden och eftersom även jag har en traktorbrummande fläkt på vänster sida av min macbook pro, beställde jag en ny fläkt från powerbook medic och började titta på instruktionsfilmerna... När jag tittar på filmerna visar de att man måste strippa hela innanmätet rent innan man kan ta loss "fan and heatsink". Ni som gjort det (om någon av er läser detta), gäller det även om man bara ska byta själva fläkten (alltså inte vill ta ut "heatsink'en" också)? Det verkar ju minst sagt vara lite arbete... Ska man avsätta fyra timmar för total nedmontering, eller kommer man åt att pilla ut själva fläkten på ett lättare sätt utan att ta ur moderkort, diskar, DVD, airport etc, etc etc?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 13:15
Ursprungligen av bufflig:

Efter att ha läst den här tråden och eftersom även jag har en traktorbrummande fläkt på vänster sida av min macbook pro, beställde jag en ny fläkt från powerbook medic och började titta på instruktionsfilmerna... När jag tittar på filmerna visar de att man måste strippa hela innanmätet rent innan man kan ta loss "fan and heatsink". Ni som gjort det (om någon av er läser detta), gäller det även om man bara ska byta själva fläkten (alltså inte vill ta ut "heatsink'en" också)? Det verkar ju minst sagt vara lite arbete... Ska man avsätta fyra timmar för total nedmontering, eller kommer man åt att pilla ut själva fläkten på ett lättare sätt utan att ta ur moderkort, diskar, DVD, airport etc, etc etc?

Okej, jag svarar mig själv. På min MBP 17" A1229 behövde man ta bort airport express-kortet och vänstra högtalaren, inget mer. En guide på iFixit Installing MacBook Pro 17" Model A1151 Left Fan - iFixit visade sig vara i det närmaste perfekt för mitt ändamål. Nu är datorn tyst och widgeten iStat pro visar att båda fläktarna snurrar fint. Happy end...

Bevaka tråden