Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver tips på hur organisera klipp i Final Cut

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-05-23 09:03

Sist jag redigerade videomaterial var i Premiere i mitten av 90-talet på en 300mhz pc som var värsting då.
Nu har jag en macbook och final cut express och vill klippa ihop lite familjematerial men kan inte riktigt hitta något bra arbetssätt.
Jag tankar in en fylld DV kassett och får en 13 gig stor fil. Perfekt, men jag har svårt att hitta i den, spola fram och tillbaka. Det blir inte riktigt överskådligt.
Jag har också provat att göra subclips och det funkar fint, men det verkar inte gå att lägga cross dissolve eller andra bildövergångar ovanpå dem.
Hur gör du för att organisera upp ditt material, tipsa mig gärna.

Fråga 2:
Om jag har lagt ett antal klipp i timelinen ich sedan vill möblera om där, hur gör jag smidigast då? Jag vill alltså lyfta bort ett klipp så att det andra materialet drar ihop sig och lägga in det mellan två andra klipp så att de delar sig, glider undan och bereder plats för klippet jag vill insert:a?

Tackar för hjälpen!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-23 10:48

När jag försöker få en helhels bild över ett projekt så "klipper" jag scenerna och separerar dem på timelinen. När det är gjort så börjar jag pussla ihop allt (om det, av nån konstig anledning inte stämmer i början)

Angående crossdissolves så måste klippen kortas av en bit för att dissolven ska fungera. Annars så dissolvar den till ingenting!

Fråga 2 så är nästan svaret desamma som jag skrivit ovan. Kasta in "allt" på timelinen och börja klippa, markera och flytta. Om du flyttar (grafiskt) ------____----- det klippet som är i _ så behöver du bara ha muspekaren i det tomma fältet och "högerklicka" och välja "close gap". Vill du ta bort det klippet och closa gapen automatiskt markerer du den och trycker delete. Vill du bara ta bort klippet och låta tommrummet vara så trycker du på backspace (heter det så på mac?) knappen ovanför enter/return. Jag insertar nästan aldrig, varför vet jag inte men troligtvis för att jag alltid i efterhand flyttar på allt ändå.

Vet inte alls om jag svarat på frågorna men hoppas det hjälper! heh

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

1
Bevaka tråden