Vill köpa ibook... behöver tips

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-18 15:11

Jag vill köpa en ibook modell äldre (dasslocket, snäckan eller vad man vill kalla den)
Problemet är bara det att de som vill sälja verkar vilja ha drömpriser för sina ibooks.
En 300 mhz ibook (blå) kan väl ändå inte vara värd 4500-5500 kronor?

Kan även tänka mig en powerbook som är lite äldre. Vilket är bäst köp? ibook är ju snyggare men det är ju inte allt.

Ge mig köptips och prisrådgivning. Är inte alltför erfaren då jag är pc-användare. Vill dock ha en mac nu.
Räcker en ibook för photoshop och illustrator (inte de nyaste nödvändigtvis) samt internet, word och mp3spelning?

Någon som har tips på var man kan hitta billiga begagnade macdatorer??

Tacktack... / johan

Köpte en iBook (Dasslock) 300mhz till min mormor för ett halvår sedan. Gav då 4000:- inkl frakt. Den hade 160MB Ram och var i fint skick. Batteriet var även det mycket bra.
Denna model är helt ok, men OS X kan du glömma. Visst, det fungerar men....

Problemet är att många mac-säljare/ägare tror att deras burkar är värda hur mycket som helst. Visst, de har ungefär det dubbla andrahandsvärdet jämför med en PC men betala aldrig mera än 3000 för en gammal iBook. Har den Firewire max 4000:-

Nu kommer folk bli rasande här men en vit 500mhz iBook med CD är inte värd mer än ca 5-6000:- och en PowerBook G3, exempelvis 400mhz ungefär samma.

Ett bra tips på billiga macar, se DN.se samt gula tidningen. Där brukar det oftast finnas humana priser.

Lycka till, sattsa på iBook modell vit!

• Medlem
  • 2003-04-18 19:14

Min högst personliga åsikt (även om jag har svärt att förstå folk som inte tycker så) är att skärmupplösningen är på tok för låg för nästan allt på de äldre iBookarna. Surfa, Photoshop och annat fungerar naturligtvis, men ska man använda den till mer än mail och ordbehandling så tror jag man blir besviken. 800x600 är inte mycket.

Köp då hellre en PB, eller vit iBook. Jag har funderat på att köpa ett dasslock för att använda som webserver. Det borde fungera däremot. Tyst, snyggt ock litet.

Borde inte TiBookarna blivit rätt billiga också? Jag skulle inte betala speciellt mycket för en 4-500Mhz iaf.

Jag är i precis samma sits som du. Letar efter både dasslock och vit samt iMac & Cube.
Har annonserat på köpes överallt. Det väller in svar i stil med
"Jag skall ge dig värsta erbjudandet - en iMac rev A 233 med lite defekt skärm för ENDAST 4500:-!!!". När man sedan svarar att man kan tänka sig att lägga 1500:- så blir det ett jäkla liv med svordomar och okvädning.
En sak kan man ju konstatera och det är att Mac är SATANISKT övervärderade. Ägarna tror att de skall få igen större delen av det de gav för datorn för tre år sedan.
Men som min synnerligen syrlige kamrat Jonas sade i eftermiddags när diskussionen om mac och deras andrahandsvärde kom upp; "Vaddå konstigt att prisera är höga - det är ju idioter som sätter dem!".
Han har iofs redan sjukförklarat mig av den enkla anledningen att jag vill ha en Mac.

Jag har bestämt mig för att INTE betala något överpris för en Mac utan istället bjuda på de objekt man finner intressanta. Och då lägga bud som är rimliga.
För övrigt tycker jag att mactorgets rekommenderade prislista är ganska rimlig. Mer än så är det inte värt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Jag är i precis samma sits som du. Letar efter både dasslock och vit samt iMac & Cube.
Har annonserat på köpes överallt. Det väller in svar i stil med
"Jag skall ge dig värsta erbjudandet - en iMac rev A 233 med lite defekt skärm för ENDAST 4500:-!!!". När man sedan svarar att man kan tänka sig att lägga 1500:- så blir det ett jäkla liv med svordomar och okvädning.
En sak kan man ju konstatera och det är att Mac är SATANISKT övervärderade. Ägarna tror att de skall få igen större delen av det de gav för datorn för tre år sedan.
Men som min synnerligen syrlige kamrat Jonas sade i eftermiddags när diskussionen om mac och deras andrahandsvärde kom upp; "Vaddå konstigt att prisera är höga - det är ju idioter som sätter dem!".
Han har iofs redan sjukförklarat mig av den enkla anledningen att jag vill ha en Mac.

Jag har bestämt mig för att INTE betala något överpris för en Mac utan istället bjuda på de objekt man finner intressanta. Och då lägga bud som är rimliga.
För övrigt tycker jag att mactorgets rekommenderade prislista är ganska rimlig. Mer än så är det inte värt.

Kan ju vara så att det inte vimlar av Macar på samma sätt som med PC-burkar.Tillgång och efterfrågan... Jag har köpt en PB3400 för 900 spänn, det tycker jag är rimligt för en fungerande bärbar Mac. Förra veckan blev det en B&W G3 350 med en sprillans iomega FW-brännare för 2500:- så det finns fynd om man hittar dom.

• Oregistrerad
  • 2003-04-18 22:43

Håller med om att en del grejor är ruggigt övervärderade, en del beggade Macar är dyrare än nya!!!....men...det roliga är att MacKÖPARE alltid tror sig VETA vad en beggad Mac är värd?

Som föregående talare sa: "Tillgång och efterfrågan". Varför är PC så himla billiga? Kolla Gula Tidningen el. nåt annat köp & sälj, det KRYLLAR ju av dem. Klart att de är billiga. Macar finns det ju inte så himla många av. Har sålt några P-Books själv, responsen man får är ju enorm, man idkar ju inte välgörenhet...för det gör ju inte Apple precis.

• Oregistrerad
  • 2003-04-18 22:50

Förlåt Johan du ville ha ett tips också: som sas tidigare skulle jag hellre satsa på en vit ibook istället för den högre skärmupplösningens skull, tror det blir mer njutbart i längden. Se upp med glappande skärmar bara...

Hade en enmanskonferens på WC med Nr 2/99 av Macpressen. Plötsligt så var alla burkar billiga.Så här såg det ut 1999 på beg.marknaden.
PB1400cs/117 36mb ram hela 750 mb HD pris 10.000
Performa 5400/180 7000:- G3/233 64 M ram 17.000:- !!

En B&W med brännare för 2,5K är ju inget att orda om. Den hade jag köpt direkt. Men när folk begär 5-6K för samma sak så är det ju helt uppåt väggarna. Och så är det ofta.
Men visst är det tillgång och efterfrågan som styr. Och det är ju trots allt jag som köpare som bestämmer vad jag vill betala.
Själv har jag bestämt mig för vad jag vill betala för respektive grejer. Sedan är det ju bara att sitta med kontanterna i fickan och vänta tills tillfället seglar förbi.

Jag köpte en fin beg. ibook g3 med extra internminne, bra batteri och i övrigt perfekt skick + en firewirebrännare till för 5000. Det tyckte jag var OK - inget fynd kanske, men helt OK för det jag behöver den till.

Ang. övervärderingen: det blir ännu mer absurt om du kan lyfta momsen - då kostar ju minsta NYA ibooken runt 9000:- och det vill folk ha för 2-3 år gamla datorer med mindre prestanda på i princip allt... koko...

Macar är snygga, kult och har lång livslängd. Köpte en CUBE efter många år i Pc djungeln och kör nu OS X 10.2.5 utan att maskinen känns seg. Trots videoredigering(IMovie), Officepaket och andra normalprogram går maskinen perfekt, jag är imponerad. När Microsoft släpper nytt operativsystem är det bara att uppgradera till ny maskin på pc sidan.

Detta kan vara en del i den höga prissättningen... Mac rules!!:cool:

Citat:

Skrevs ursprungligen av proett
Macar är snygga, kult och har lång livslängd. Köpte en CUBE efter många år i Pc djungeln och kör nu OS X 10.2.5 utan att maskinen känns seg. Trots videoredigering(IMovie), Officepaket och andra normalprogram går maskinen perfekt, jag är imponerad. När Microsoft släpper nytt operativsystem är det bara att uppgradera till ny maskin på pc sidan.

Detta kan vara en del i den höga prissättningen... Mac rules!!:cool:

Kloka ord ! Jag har kört Photoshop 7 på en 604e 200 mhz utan att störas av att det tar för lång tid, så har man bara tålamod att vänta de där extra 5 sekunderna, så duger en gammal burk utmärkt. Cube är ju dessutom designad för att kunna visas upp som toppmodern i ytterligare 20 år !

1
Bevaka tråden