Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Debatt: Anti-switchers

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH: Säg detta till "geeks" som sitter i Unix- och Windoze-nätverk, ... :D:D:D ... om du vågar. Du kommer se reaktionerna, ...LOL.

Vad betyder LOL?

LOL = laughing out load

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-04-29 11:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Saxat från hjälpen i OSX:

Okej Kalle, du hade rätt det fanns.
Men det var lite väl primitivt, om man har ungar okej, men till vuxna människor... nja.. fast kanske

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 13:09

...en del bygger vindskydd och en del hissar segel...
eller va man nu brukar säga...
när det gäller lovorden över XP och "alla dessa program", e det "betalprogram" vi pratar om då eller...
knappast...

  • Medlem
  • London
  • 2003-04-29 16:09

12moons: Det finns nog en och annan som skulle vilja diskutera med dig huruvida PC eller mac är att föredra när det gäller ljud och musik, men är du nöjd och det funkar för dig så grattis.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
hahahaha... visst, grabben....

jag jobbar med ljud o musik, så jag tänjer verkligen på gränserna när det gäller CPU kraft och datorer....

Det verkar inte som om du läste det jag skrev.
Jag pluggade inte Windows i ett par månader, bara läste in vad man ska köpa och inte köpa när det gäller hårdvara, t.ex. moderkort och BIOS...

Och som Martin mycket riktigt skrev, jag har alltid varit "hardcore" när det gäller mina datorer, vare sig det är Macar eller PC....

Och till sanningen hör också att jag inte pissar på Macen såsom många pissar på PC, det är bara det att jag kommit ur sandlådan och sett att det finns andra maskiner än Macen....
Oftast är dessa maskinerna lika bra och i många fall bättre, iallafall för mina ändamål....

så kom igen nu...
erkänn bara...
alla vill ha en PC egentligen....

ursäkta mig, men ok om du nu tycker att det är bättre med XP - var då kvar där.

det är ingen som tvingar dig tillbaka till macen.

jag för min del klev upp ur den stora gigantiska sandlåda där jag lekte ibland alla andra pc nissar och SÅG att det fanns ett annat alternativ för mig - macen och osX - det var över ett år sedan - och jag har INTE ångrat mig och har aldrig märkt vare sig att det varit krångligt eller segt på min mac.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
12moons: Det finns nog en och annan som skulle vilja diskutera med dig huruvida PC eller mac är att föredra när det gäller ljud och musik, men är du nöjd och det funkar för dig så grattis.

visst, diskutera på du....

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-29 21:54

För min del så har MacOS i och med unix blivit det perfekta operativsystemet. Jag har ändå varit Mac-användare sedan i början av 8.x tiden men jag gör ungefär hälften av mitt dagliga arbete, som iofs är programmering på Mac och Solaris, i terminalen.

Jag tycker det är lite synd att folk inte vill ta i terminalen, det finns många saker man kan göra som jag inte tror kommer få någon seriös utmanare förens röststyrning blir användbart på allvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-02 12:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Jag använder Windows dagligen, och det fungerar, men det är inget system för framtiden och måste ersättas precis som Mac OS 9.

Windows har nått slutet av sin utveckling. Microsoft måste hitta på något nytt annars kommer de att bli överkörda. Mac OS X och Linux utvecklas mycket snabbare och blir bara bättre och bättre, och det finns inget som kan stoppa den utvecklingen. Men vart är Windows på väg? Det är det ingen som vet.

MS hittar nog på nått skal du se, de har många grymma ideer och lömska planer men att låta sumpa hela sin marknadsandel tro jag inte händer med det första.
Själv gillar jag mac för att det är den lite udda lösningen för individualsister. Man kör sitt eget race och det fungerar. Men om Apple hadde varit MS hadde det nog varit mer klagomål. Ett företag som tilverkar allt och slår ut sina egna utvecklare (watson vs. sherlock etc.). Apple skulle nog kunna få lite mer änn 3 % men inte MS siffror.
Skulle ni kunna tänka er nått värre änn Steve Jobs i Bill Gates hat posision ? hu så hämskt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-02 13:04

Windows sitter fast i 1980-talet med sitt beroende av registret, DLL-filer och gammal, bakåtkompatibel kod. Hela tänkandet är väldigt mycket OS/2 och 80-tal. Det håller inte i längden i och med att behoven förändras.

Senast redigerat 2003-05-03 02:37
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-05-02 18:00

Det är upp till var och en att tycka vad de vill jag vet bara att jag var en av de första hemma (Norra Ronnebykommun) som skaffade en PC, (de som ändå hade atorer körde amiga 500) på den tiden var Tie Fighter det coolaste som fanns. efter att man fått köpa till ljudkort förståss. När det skulle fixas datorer i hemmen så var det jag som hjälpte dem köpa så det blev rätt osv osv, Mac var bara något konstigt med en musknapp... så var det fram till jag flyttade hit till Växjö och började på medieprogrammet för 3 år sedan, där körde det enbart mac:ar... krångligare system fick man leta efter, hallå, vad instabilt, hängde sig varannan minut.. men lite biten blev man ändå, jag gillar nya saker.. efter något år fick man nya marskiner (nya g3:er hehe) och det gick ju lite bättre.. fortfarande inte en tanke på att byta bort min kraftfulla Atholon maskin hemma, dock växte intresset av apple världen, rätt härlig kultur, och man hade ju laddat hem en hel del QT videosnuttar på det där nya coola operativsystemet vid namn OS X.. för ca 1 år sedan anlände det en iMac g4.. som de inte hade ändrat operativssystem på ännu (dvs den stog där med det legendariska mac os X) satte mig vid den och var fast, direkt.. vilken känsla.. omöjligt att beskriva. Efter några månader köpte jag mig en iBook och tänkte köra med den som skoldator.. och resesällskap... när jag fått hem den och öppnade den var det en känsla som jag aldrig upplevt, julafton kan dra något gammalt över sig... efter denna magnifika upplevelse satte jag mig framför min PC burk och fy fan vad äckligt och groteskt... jag pallade inte att använda den så efter några dagar sålde jag den till en klasskamrat... numera hatar jag att fixa vänner och bekantas wintelburkar.. det är ett stort obehag att sätta sig framför detta torra och psykiskt påfrästande teletubbies gränssnitt.. och har nu mera fått mer än en att switcha.

Så nu vet ni min story.

cheers
/P

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-02 22:01

Det är sant som Mondo säger. Microsoft har ett allvarligt problem i och med att det börjar bli föråldrat. Windows XP är inget nytt i jämförelse med NT/2000. Det är knappt man som användare känner någon skillnad från Windows 95/98.

Det finns faktiskt inte mycket logik i hur man gör inställningar i Windows. Det märks att det är ihoplappat från version till version utan direkt kontroll över hur man ska knyta ihop säcken.

Nu menar jag inte att OSX är helt fulländat. Utan det som Mondo var inne på, att Unix-världen har fått ett enormt uppsving i och med Linux popularitet. Microsoft får svårt att hinna med. Deras +7000 utvecklare och över 50 miljoner rader Windowskod gör det hela ohållbart.

Jag gillar de flesta operativsystem och använder aktivt Windows XP, Linux och OSX. Jag gillar för tillfället OSX mest, eftersom det står för kreativitet, framtid och användarglädje. Windows har bara stagnerat och helt tappat sin glans. Det var faktiskt ganska trevligt när Windows NT 4.0 kom 1996. Men det hände inget mer än bara en massa säkerhetshål. Trist.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-02 22:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
,numera hatar jag att fixa vänner och bekantas wintelburkar.. det är ett stort obehag att sätta sig framför detta torra och psykiskt påfrästande teletubbies gränssnitt.. och har nu mera fått mer än en att switcha.
/P

Skönt beskrivet, och jag kan bara hålla med. Jag har jobbat med Windows för länge, och har också varit den som fått fixa och trixa med vänners köp, installationer och annat. Nu när jag köpte min G4 Cube för ganska precis ett år sedan så är jag så himla ointresserad av att krångla med Windows och PC-burkar.

OSX har gett mig min datorglädlje tillbaka. Något som jag inte haft på flera år.

För att återkomma till terminalen och att man inte behöver kunna använda den vill jag påpeka en sak som Thomas Ytterberg I Macworld tog upp för ett tag sen. Kanhända att man i nuläget inte måste kunna använda terminalen men risken är att lata utvecklare tänker att: äsch, det kan dom ändå fixa via terminalen
Resultatet kan bli att man mer och mer måste lära sig använda terminalen.
Bara en tanke.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-05-02 23:50

Det beror väll på vilken målgrupp den "lata" användaren har.. jag tror inte någon som vill nå ut till typiska Mac användare, kräver att man skall bemästra terminalen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Butterfly
För att återkomma till terminalen och att man inte behöver kunna använda den vill jag påpeka en sak som Thomas Ytterberg I Macworld tog upp för ett tag sen. Kanhända att man i nuläget inte måste kunna använda terminalen men risken är att lata utvecklare tänker att: äsch, det kan dom ändå fixa via terminalen
Resultatet kan bli att man mer och mer måste lära sig använda terminalen.
Bara en tanke.

Jomenvisst. Mycket av kraften i OSX ligger ju i att det är 'UN*X' i botten -- och detta är i sin tur i grunden ett textbaserat os. Viiserligen är det ju fint med GUI, men det kan svårligen ersätta ett så komplext UI som det man hittar i terminalen. Är detta dåligt? Jag tycker inte det.
Men så är jag ju en gammal stofil uppfödd med textgränssnitt, så...

Det är egentligen ingen större skillnad på XP oxh X för en vanlig användare. Det är bara vana. Men, en sak som jag kom på när jag läste och funderade är att det förstås är känslan som är skillnaden. Som relativt datorkunnig har jag ofta ombetts "titta på" släktingars datorer för att komma med råd och hjälp och en sak som nästan alltid är fallet på deras PC är att de utan att vilja eller vara medvetna om det har mellan 10 och 30 program som ligger och puttrar automatiskt vid uppstart. Detta suger förstås mycket must ur datorn. Känslan med Windows tycker jag är att det smusslas och är otransparent. Man vet aldrig riktigt vad som pågår "egentligen" vilka program som körs och installeras när och varför. På Mac har jag aldrig haft den känslan, som användare känns det som att man har full kontroll. Dvs beror väl det här ironiskt nog just på att mac-plattformen är så liten. Det finns helt enkelt inte en massa skumma småprogram som installeras genom ett enda klick... MS känns det som vill gärna hålla användaren i ett visst mått av okunskap om systemet och vad datorn gör och registrerar. Det skapar ett visst obehag. Men rent praktiskt kan man ju jobba lika bra på bägge plattformarna.

Tja, kanske avvek jag från ämnet, men jag kunde plötsligt sätta ord på något jag upplevt väldigt länge....

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-05-03 01:22

Jag tror ändå själva kulturen är en stor skillnad mellan windows och mac... låter mig ge ett exempel.

PC kompisen ringer, och frågar hur han skall bränna en musik skiva med sin nya dator... första frågan från mig då självfallet, vad har han för brännarprogram, vilket brukar bli svaret.. öhh hur vet jag det? då brukar man skicka länken till nero burning rom, sedan får man sitte i en halvtimme och installera och hjälpa honom bränna, skulle det vara så att man inte tillslut ger upp och kommer hem till vedebörande, brukar det ändå sluta med många många fler samtal.

Mac kompisen ringer och frågar hur man bränner en musik skiva. Jag svarar, "markera de låtar du vill ha i itunes och tryck på bränn skiva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-03 02:42
Citat:

Det är sant som Mondo säger. Microsoft har ett allvarligt problem i och med att det börjar bli föråldrat. Windows XP är inget nytt i jämförelse med NT/2000. Det är knappt man som användare känner någon skillnad från Windows 95/98.

Jag testade XP ett tag men kastade ut det och gick tillbaka till Win2K på PC-burken. XP gick kolossalt segt på datorn och kändes som ett mycket gammalt OS som någon kladdat dit tjocka sjok med kitschigt smink på. Oanvändbart! Win2K är trist men fungerar och går att använda i nödfall.

Det tar emot, men det lutar åt en anti-switch för mig.

Anledningen är främst Apples politik med reservdelar. Det står en iMac DV SE hemma med ett fel som är enkelt att reparera själv (behövs moderkortsbyte är det inga problem) - men Apple säljer inga lösa reservdelar. Jag kan alltså inte som DIY köpa komponenterna löst (till deras rätta pris) för att själv reparera Macen när garantin gått ut utan den måste lämnas på verkstad för 3 - 5000 kronor.

Visst går det att leta upp maskiner och slakta dem, men det är inte rätt att det ska vara enda lösningen. MacSupport informerade mig att Apple inte alls tillhandahåller reservdelar till andra än verkstäder.

Därför blir nästa dator en PC som jag kan reparera själv om den skulle gå sönder.

Jag är väldigt anti att lämna en dator till en verkstad och betala en massa pengar för fel som lätt kan repareras hemma.

Apple: sälj reservdelar löst till privatpersoner så att man som DIY kan reparera!

Visserligen har jag själv haft tur med mina Macar (inga hårdvarufel), men när det visar sig att jag inte kan köpa Apple-specifika delar till min G4 löst är det slut för min del.

Ockerverkstäderna ska inte ha monopol.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 11:55

Men å andra sidan, hur ofta går logikkortet eller processorn sönder? Inte ofta vågar jag påstå, och i de sällsynta fall det skulle inträffa går det på garantin eller repareras via Apple Care.

Det vore toppen om man kunde bygga sina egna Macar, men det kan man väl bara drömma om så länge Steve Jobs regerar i Cupertino.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 12:54

Jag förstår inte alls vad ni menar med att OS X är svårare än OS 9.
Jag tycker att allt är bättre med os X. ´Sedan jag köpte min PM 933 så har jag inte använt os 9 en enda gång.

Jag har aldrig haft några problem med den, den har aldrig krachat och ändå har jag en heldel nedladdade program och laddar filmer och musik i massor från nätet

Jag har inget virus program.
Har aldrig haft virus.

Nu kommer jag antagligen att bli en switcher på jobbet då jag lyckats övertala chefen att jag behöver en bärbar mac. Det enda är att han vill att jag skall köpa en iBook som han faktiskt tycker är prisvärd. Själv vill jag ha en powerbook men de kostar.

Kul debatt det här! Än har ingen förfallit till invektiv och grova förolämpningar som det brukar bli...
Nåja, det är inte för sent än!

Kampen mellan operativsystemen utspelas oftast långt över huvudet på de flesta "vanliga användare". Det är datorintresserade, eller nördar, eller it-professionella som pinkar in revir som för debatten. Kanske en mer affärsmässig syn vore på sin plats ibland.
När man gjort studier på vad det kostar att hålla en dator igång under dess livstid, och i den kostnaden inkluderar support och utbildning så har Macen alltid vunnit över Windows trots ett högre inköpspris. Vi får se om detta fortsätter att gälla även med MacOS X. Min spontana känsla är att det kommer att göra det, med utgångspunkt i hur det funkar hos våra kunder. Just när man byter operativsystem ökar kostnaderna under en period, precis som när man skaffar en ny version av ett program vilket som helst, och det gäller förstås även dem som går över till X. Därefter hör vi inte mycket av användarna. De flesta säger att jobbet blivit enklare, det går fortare, inga omstarter etc. etc.
På 99mac finns, vilket konstaterats tidigare, inte precis ett genomsnitt av datoranvändare, utan de flesta är datorintresserade. Alltså intresserade av datorn i sig, inte bara dess egenskaper som verktyg. Det betyder bl.a. att många av oss inte värderar vår egen tid, så länge den ägnas åt datorn. En kompis till mig byggde sin egen pc, enligt alla konstens regler, och fick den på det viset billigt. När vi räknade ihop de timmar han ägnat åt att ta reda på vad som gällde, shoppa runt, skruva och dona, fixa drivrutiner, lösa kompatibilitetsproblem osv. så kom vi fram till att prisskillnaden mot att köpa en Mac direkt gav honom en timlön på runt 15 kr för det jobbet. Alltså måste det sättas upp på kontot för nöjen och fritid. Om det är ens idé om en kul och meningsfull fritid så varför inte.
Kom bara ihåg att vi som sitter på 99mac och ugglar inte är representativa för datoranvändare i allmänhet och att sådant trixande inte är en "option" för de flesta. I det läget är Macen rätt överlägsen tycker jag. Seriös plug-and-play. Sätt igång och jobba...

Citat:

Nu kommer jag antagligen att bli en switcher på jobbet då jag lyckats övertala chefen att jag behöver en bärbar mac. Det enda är att han vill att jag skall köpa en iBook som han faktiskt tycker är prisvärd. Själv vill jag ha en powerbook men de kostar.

vad skall du använda ftg's-datorn till? ibook fungerar till det mesta - så länge man inte ger sig in på avancerad filmbearbetning etc.

Bevaka tråden