Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågor kring MacBook 2.16

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-21 09:20

Hej hej
Jag har beställt "nya" Macbook nu, den med 2.16ghz som kom förra veckan.

Jag har ett par frågor, då det var någhra år sen jag hade mac senast... bilden till vänster kanske avslöjar ngt...

Jag vet att det inte är ngn speldator förstås, men vad jag har hört lite om är att om man även installerar windows kan man ha ngn sorts direct x eller så installerad vilket gör att spelen flyter bättre där.. tex world of warcraft..
kan ngn förklara detta för mig?

ang. msn.
finns det några alternativ eller är microsofts msn-version den bästa för mac? det finns mercury också som jag har på min mac mini som funkar OK, men vilket är minst dator-krävande och bäst? kanske finns mängder, jag har ingen aning.

om man redigerar film, är det då helt sjuuuukt långsamt på en macbook pga uteblivet grafikkort? om man gör typ 20 min film som ska renderas ut säger vi..

är den nya macbooken klar för den snabbare nätverkshastigheten? 802.11n-grejen.
tänkte i såna fall kanske köpa en AirPort extreme också... har en airport-sändare nu, blir det stor skillnad? har 2megabit-breband.
och kan man koppla stereon även till AirPort extreme? vore iofs konstigt annars....

är iPhoto det bästa bild-samlingsprogrammet? eller finns det ngt som är kalrt bättre? får helst vara gratis, men det är inte jätteviktigt. förslag är mer intressant.

vilket mail-program bör jag använda, iMail? eller suger det?

ja, ni fattar, jag undrar lite generellt om program etc. som är bättre än det som följer med. om det nu är så. jag vet inte.

tacksam för svar. tänker så mycket på min nya fina mac att jag nästan spricker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-21 09:25

(jag har 2gb minne installerat, ifall det skulle spela roll i ngns svar)

Ursprungligen av martenj:

ang. msn.
finns det några alternativ eller är microsofts msn-version den bästa för mac? det finns mercury också som jag har på min mac mini som funkar OK, men vilket är minst dator-krävande och bäst? kanske finns mängder, jag har ingen aning.

Adium är ett bra alternativ.

Ursprungligen av martenj:

om man redigerar film, är det då helt sjuuuukt långsamt på en macbook pga uteblivet grafikkort? om man gör typ 20 min film som ska renderas ut säger vi..

Nej, absolut inte. Filmredigering är inga problem.

Ursprungligen av martenj:

är den nya macbooken klar för den snabbare nätverkshastigheten? 802.11n-grejen.
tänkte i såna fall kanske köpa en AirPort extreme också... har en airport-sändare nu, blir det stor skillnad? har 2megabit-breband.
och kan man koppla stereon även till AirPort extreme? vore iofs konstigt annars....

Klar för snabbare nätverkshastigheter ja, men med 2 Mbit märker du inte av något då din redan befintliga utrustning klarar det. Undantaget är om avståndet mellan datorn och stationen är ganska stort då du får en bättre täckning av 802.11n. Största skillnaden märker du om du har flera datorer i samma nätverk och använder nätverket mellan dem.

Ursprungligen av martenj:

vilket mail-program bör jag använda, iMail? eller suger det?

Apple Mail är helt okej, men det måste du nog prova själv för att avgöra. Vissa hatar det och vissa älskar det. Jag gillar det.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-21 12:23
Ursprungligen av martenj:

Hej hej
Jag vet att det inte är ngn speldator förstås, men vad jag har hört lite om är att om man även installerar windows kan man ha ngn sorts direct x eller så installerad vilket gör att spelen flyter bättre där.. tex world of warcraft..
kan ngn förklara detta för mig?

Du behöver Windows för att spela de spelen som inte finns i Mac-versioner World of Warcraft har en macversion som är Universal så det ska flyta på precis lika bra som i Windows, speciellt om du har gott om ram-minne. Vill du spela ett spel som bara är gjort för de gamla PowerPC processorerna och därmed inte har en UB-version brukar det rulla på rätt bra genom Rosetta, men Rosetta är emulering så det är definitivt långsammare än normalt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-21 13:37
Ursprungligen av shandar:

Du behöver Windows för att spela de spelen som inte finns i Mac-versioner World of Warcraft har en macversion som är Universal så det ska flyta på precis lika bra som i Windows, speciellt om du har gott om ram-minne. Vill du spela ett spel som bara är gjort för de gamla PowerPC processorerna och därmed inte har en UB-version brukar det rulla på rätt bra genom Rosetta, men Rosetta är emulering så det är definitivt långsammare än normalt.

Vad jag har förstått så flyter en del spel något bättre under windows än OSX även om de fungerar i OSX, just för att Direct X är lite tuffare än Open GL för tillfället.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-01 12:26

Jag är en blivande student och funderar på en macbook, mellan modellen med tillägg 2Gb Ram. Jag kommer huvudsakligen att använda datorn till skolarbetet men det är klart att nån gång ibland vill jag koppla av med lite spel. Vad klarar den av? World of warcraft? Call of duty? Vad spelar ni på era macbook?

1
Bevaka tråden