Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför inte göra en tavla av din PowerBook?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad gör man med en PowerBook G4 Titanum som har:

1. Trasigt gångjärn på höger sida.
2. Batteriets gångtid är endast några minuter.
3. Slitet yttre.
4. En DVD-läsare som låter oroväckande högt.
5. Har endast 256Mb Ram.
6. En glappande kontakt till strömmen som är tejpad och ful.

Kort sagt; den har levt ett hårt liv, och gjort sitt.

Lagar den? Knappast...
Gör en tavla av den? Varför inte...

Jag köpte träramen "RIBBA" på IKEA som verkade ha lämpliga mått för ändamålet. Sågade och borrade lite i baksidan. Skar till passepartouten till skärmens mått. Kapade till några rackvinklar som låg i skrotlådan och gjorde fästen till datorn. Förlängde sedan sladden med ström mellan skärm och dator med 10cm för att underlätta monteringen. Den var ändå avbruten. Skruvade ihop alltsammans. Kopplade in ett trådlöst tangentbord med mus som låg och samlade damm. Plockade bort originaltangentbordet för ökad ventilation.

Häpp! En tavla att hänga på väggen med 15" skärm, OsX, 20GB HD, AirPort, Webb/FTP-server, USB osv.

Tänkte donera den till mamma på morsdag...
Tanken är att den ska stå/hänga i hennes vardagsrum och att jag ska kunna skicka nya bilder via FTP till tavlan med aktuella foton på familj och barn. Ett bildspel med ständigt uppdaterade bilder!

Bifogar några bilder. Vad tycks?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-17 15:10

Påhittigt...I like

Har morsan bredband och förbindelsen hålls igång utan att kopplas ner efter något dygns inaktivitet är nog allt ok. Fiffigt!

Det var riktigt snyggt faktist, me like. Lär nog dröja innan jag har råd att göra så med en bärbar dock.

haha fräckt! Riktigt bra idé

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-17 20:51

Hatten av!

Har funderat på att göra nåt liknande, har några bärbara på jobbet som ändå inte orkar med så mycket annat.. Dock inte fått tummen ur än

Jag har en gammal Compaq liggandes med en ganska bra skärm. Om jag lyckas banta den lite kanske det skulle kunna gå att bygga något liknande av den. Den är bara så attans tjock.

Fint projekt!

Det var ju fiffigt. Har nog någon iBook som borde gå att använda.
Det finns väl någon standard skärmsläckare som man kan använda som bildvisare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-18 01:37

Någon som hittat bra guider på hur man gör detta med gamla bärbara? Det blev ju en väldigt fin ram det där, om man behöver inte slänga datorn..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-18 09:36

Väldigt fiffigt! Bara att ställa den någonstans i rummet nu och köra den som bild visare

Lysande, jag skall göra samma sak. Jag har en också en Titanium med trasiga gångjärn men med en fungerande skärm.

Finns det flera bilder någonstans kanske? Jag undrar lite över hur du fäster datorn (sitter det en skruv in i datorn på ena sidan där?) och hur du tog isär den för att komma åt sladden till skärmen och hur mycket den kan sträckas.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-05-18 10:41

Ser riktigt bra ut..

Kul ide framför fler roliga projekt.

Otroligt bra idé!
Det ligger en gammal titan maskin här på kontoret...

Väldigt snyggt gjort faktist! BRAVO till dig

Hoppla!
Kul med så många positiva kommentarer!

Återkommer med bilder på själva konstruktionen och innehållet.
Inga konstigheter.

Om ni åker till IKEA för att köpa ramen så passa på att ta några provbitar på laminatgolv samtidigt. De är nämligenn lika tjocka som skärmen och lätta att såga i...

Det var snyggt utfört, heja

  • Oregistrerad
  • 2007-05-18 23:20

Tänk vad din mamma ska bli glad över en sån fantastisk morsdagspresent. En vacker tavla som du dessutom kommer att uppdatera då och då. Vilken optimal present! En sån morsdagspresent skulle jag också vilja ha

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-19 00:26

Du kanske kan börja köpa upp gamla bärbara och serieproducera liknande tavlor sedan..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-19 15:18

Snyggt jobbat!
Brian Enos 77 million paintings kanske kan vara ett lämpligt komplement?

Varför inte göra ett arkadspel istället?
http://mamebook.blogspot.com

1) Trasig powerbook:

2) Ramvik

3) Mamebook!

http://mamebook.blogspot.com

Åt vilket håll ???

Men en liten fundering i dagens politiskt korrekta värld...

Det snackas en massa om att förbjuda glödlampor för att
tvinga oss att använda lågenergilampor (något som ofta
utlöser migrän hos dem som får det och är generellt kassa
jämfört med bra snabbtändande flimmerfria hederliga
Edison lampor), och så ska man ha 45W tavlor...

?!?

1
Bevaka tråden