Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook vs Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena

Jag hade tänkt gå över från PC till Mac nu när CS3 ska fungera smidigt på Mac. Men jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Efter upphottningen av MacBook är den lika stark som MacBook Pro (när jag jämför dom menar jag den starkaste vita och den minsta av Pro då de ligger i en tänkbar prisklass). Det enda som verkar skilja är grafikkortet. Är det månne så att grafikkortet är lite väl kasst på MacBook om man ska jobba med CS3 Premium design? Annat jag kommer använda datorn till är mest att kolla på film när man reser, lyssna på musik o möjligtvis spela lite poker på den. Är mest sugen på MacBook för att den är så liten och smidig. Ska även köpa till en 20" bildskärm vilken av datorerna jag än väljer så det spelar inte så stor roll i val av dator. Är ytterst tacksam för intressanta "pointers" då jag inte är så haj på datorer i övrigt.

Macbooken har mycket processorkraft men ett klent grafikkort som precis klarar kraven för Photoshop CS3. Om man ska vara petig återger den blanka skärmen dessutom inte färger lika korrekt som Macbook Pro. Samtidigt har jag bara hört positiva saker om Macbookens prestanda, både i Photoshop och rent generellt. Sedan går det ju att koppla till en extern skärm om man vill.

Om du däremot är i behov av Firewire 800, ExpressCard, möjlighet till 3 GB minne, köra 30-tumskärm eller spela spel så ska du ha Macbook Pro. Annars blir Macbooken perfekt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-18 17:27
Ursprungligen av Kristian B:

Macbooken har mycket processorkraft men ett klent grafikkort som precis klarar kraven för Photoshop CS3. Om man ska vara petig återger den blanka skärmen dessutom inte färger lika korrekt som Macbook Pro. Samtidigt har jag bara hört positiva saker om Macbookens prestanda, både i Photoshop och rent generellt. Sedan går det ju att koppla till en extern skärm om man vill.

Om du däremot är i behov av Firewire 800, ExpressCard, möjlighet till 3 GB minne, köra 30-tumskärm eller spela spel så ska du ha Macbook Pro. Annars blir Macbooken perfekt.

3GB minne kan man även ha i MacBook även om detta officiellt inte medges av Apple. Läst att det ska funka hur bra som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-18 19:43
Ursprungligen av boris91:

3GB minne kan man även ha i MacBook även om detta officiellt inte medges av Apple. Läst att det ska funka hur bra som helst.

Låter intressant. Vet du om det gäller första generationen MacBook också, de som "bara" har Core Duo? har du någon länk eller källa så man kan läsa mer om detta?

  • Oregistrerad
  • 2007-05-18 19:51

MB är mindre - men inte så mycket lättare. Jag har en MBP och min kollega en vit MB och när jag byter mellan dessa två kan jag bara känna att - "skönt att jag valde MBPn". Tycker MBs fläktar sätter igång mycket snabbare än på min MBP också. Skall det vara primär dator hade jag nog trots allt valt MBP - fast väntat tills keynote WWDC 2007 - då kommer det komma nya MBP - om inte tidigare.

Som Kristian säger så är grafiken i MacBook klen jämfört med MBP. Dock tror jag inte du märker det så mycket vid normal användning. Program som verkligen suger kraft ut datorn kan vara skillnad, jag har t.ex. hört att det är stor skillnad att jobba i Aperture, ett program som verklige drar nytta av grafikkortet.

Som iBook-användare gillar jag verkligen det smidiga lilla formatet som MB har jämfört med MBP, det spelar en viss roll om man ofta tar med sig datorn (å andra sidan får man mer skärmyta även när man inte har extern skärm, så är det viktigt kanske MBP är bättre val).

Tänk på att köpa ha ordentligt med minne i MB för förutom att Mac OS X är minneshungrigt, speciellt med många program igång samtidigt, så använder sig grafikkretsarna på MB av internminnet istället för att ha eget grafikminne. Det bästa är att maximera minnet till 2 GB direkt skulle jag tro.

Kristians sista stycke sammanfattar rätt bra de övriga tekniska skillnaderna.

Jag hade tänkt köpa till 2 GB minne och utöka hårddisken direkt. Det lilla smidiga formatet är det som lockar med MacBooken, skönt om man flänger omkring. När jag ska sitter hemma och jobbar så kommer jag att koppla den till en skärm. Så jag antar med råden här att en MacBook passar mig rätt bra. Men grafikkortet oroar mig lite. Men enligt era erfarenheter ska det inte vara några problem med CS3 suiten? Inga problem att kolla på film MacBooken när man ligger iväg? Jag är som sagt helt lost när det gäller grafikkort och liknande....

Kan man slänga in ett bättre grafikkort i MB?

Ursprungligen av jimpa_fu:

Kan man slänga in ett bättre grafikkort i MB?

Nej, en MacBook använder en del av internminnet till grafikminne.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-20 20:58

Köp inte MacBook Pro idag utan vänta tills de uppdaterar modellerna. Sist jag kollade skedde detta senast i oktober 2006. Det var ett bra tag sen!

1
Bevaka tråden