Ångerrätt och distansavtalslagen för nyköpt dator

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej hej!

Min svåger beställde en MacBook förra veckan på Macotekets hemsida. Nu när den både blev billigare och bättre vill han självklart utnyttja sin ångerrätt enligt distansavtalslagen. Först ville inte Macoteket gå med på detta då det tydligen inte gäller datorer. Efter han nämnt lagen gick de med på det men sa att de tar ut en avgift på 20%! Någon som vet om de verkligen kan göra så eller om någon har varit med om detta tidigare??

Hej!
Jag har aldrig hört något liknande, men jag kan inte till 100% säga vad som gäller. Har du läst konsumentverkets folder?

När jag har handlat i deras butik har de fullständigt skitit i konsumentköplagen, så det skulle inte förvåna mig om detta är något de själva hittat på.

http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/distans_o_hemforsaljningslagen.pdf

• Medlem
  • International user
  • 2007-05-16 18:36

Kom till Sundsvall och Applestoren där. Seriösa killar.

Yes!!

Har nu läst igenom foldern (tack tack) och jag anser att Macoteket helt klart är skyldiga att ta tillbaka varan och betala tillbaka det fullständiga beloppet.

Nämner man Allmänna reklamationsnämnden borde det inte vara några problem att övertyga de att de gjort fel.

Macoteket pratar själva om Öppet köp på sin sajt unde köpvillkor. Det är faktiskt märkligt att de inte nämner Distans- och hemförsäljningslagen och dessutom försöker smita undan den.

Det Macoktet ska göra, om datorn är ovanvänd, och din Svåger meddelat att han ångrar sitt köp inom tidsfristen är att betala tillbaka hela beloppet. Din Svåger får dock stå för returfrakten.

/c

Enligt lagen får man "göra ingrepp i varan som är nödvändiga för att undersöka den". Jag vet inte om han startat den men att starta en datorn borde väl vara en nödvändig undersökning.

Jo, frakten var vi ganska klara med att han skulle få betala. Där är dock Apple schyssta, de kommer ofta och hämtar datorn kostnadsfritt med bud vid sådana här tillfällen.

Distans- och hemförsäljningslagen är tvingande och det går alltså inte att avtala bort om att det inte går att ångra sitt köp.

9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 10 § (ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 10 §.

10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag då information enligt 7 § kommer konsumenten till handa.

I DAL 7§ 2st står att följande information ska komma konsumenten tillhanda i samband med köp följande:

1. konsumentens ångerrätt enligt denna lag samt namn och adress till någon som ångerrätten kan utövas mot,

Notera dock att datorn måste vara i väsentligen oförändrat skick:

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Datorn skall skickas tillbaka och Macoteket skall återbetala beloppet inom 30 dagar:

13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall konsumenten lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.
Om konsumenten utövar sin ångerrätt vid distansavtal om en tjänst och har tagit emot material, skall konsumenten hålla detta tillgängligt på den plats där det har tagits emot, under förutsättning att konsumenten inte åsamkas olägenheter av betydelse eller kostnader. Materialet får även hållas tillgängligt på någon annan plats som konsumenten anvisar, om näringsidkaren utan olägenhet kan hämta det där. Om näringsidkaren inte hämtar materialet inom tre månader från den dag då ångerfristen började löpa, tillfaller egendomen konsumenten utan att näringsidkaren har rätt till ersättning.

• Medlem
  • International user
  • 2007-05-16 19:59

Fy f*n för skitåterförsäljare!
Det är så sniket...

Yes!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-19 18:51

Men vafan.

Du har köpt en dator som du är nöjd med och så sänker dem priset och ökar processorn med 0.16% och du vill direkt byta det och anser att det är Macotekets fel.

Nu får du väl ändå ta och skärpa dig.

Manken till dummare och snålare har jag inte lagt manken till. Bit i det sura äpplet.

Macoteket är schyssta, skulle förvåna mig om de inte fixade detta.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-19 00:58
Ursprungligen av Martin Belak:

Macoteket är schyssta, skulle förvåna mig om de inte fixade detta.

/M

Speciellt nu när halva mac-sverige kan läsa om det...

• Medlem
  • Lund
  • 2007-05-19 01:30

Kan bara instämma med mmmikael. Hem och distansavtalslagen är tvingande till konsumentens fördel så om alla villkor i lagen (dvs inom 14 dagar mm) är uppfyllda är det bara för Macoteket att hosta upp, under förutsättning att johan_fbg-s svåger handlat inom de 14 dagarna och i egenskap av privatperson. Lycka till! :=) Berätta gärna hur det gick!

Dessutom kan tilläggas att vilka ingrepp som kan tillåtas enligt distansavtalslagen är beroende av varans beskaffenhet. En inplastad tavla kan man bedöma och undersöka untan att ta bort plasten, en dator torde däremot kräva att man tar fram datorn ut ur förpackningen.

I teorin bör tode man även kunna starta datorn eftersom varans huvudsakliga funktion först uppenbaras då datorn är igång, dvs det är svårt att undersöka denna annars. Om varan har onödigt svåröppnad förpackning och denna därför inte går att bevara vid undersökandet är detta förhållande inget som skall läggas konsumenten till last.

Det viktiga är att varan är i väsentligt oförändrat skick vid återlämnandet.

Man kan trots detta konstatera att Apple inte är kända för sin konsumetvänlighet vid tvister så i Applefallet är det kanske mer sannolikt att de inte accepterar lika mycket som andra företag, utan tvist.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-05-19 12:57

Det kan inte bli någon tvist i det här läget, eftersom lagen är tvingande till konsumentens fördel. Tvist uppstår ju först när man är oense om något som faller utanför lagrummet. Detta är däremot ett solklart fall.

Att företag däremot försöker sätta sig på tvären är inte alls ovanligt, det är ju inte så att de får näringsförbud utan snarare brukar det bli som någon påtalat tidigare, att ARN sätter tummen i ögat på dem så brukar de ge sig rätt fort. Dock känner sig inte alla konsumenter lika trygga i lagarna och kanske inte alltid när företagen drar en vals eller när de inte gör det. Går det så går det är en devis som ofta följs Hoppas dock det löser sig för svågern i det här fallet.

[/quote]Man kan trots detta konstatera att Apple inte är kända för sin konsumetvänlighet vid tvister så i Applefallet är det kanske mer sannolikt att de inte accepterar lika mycket som andra företag, utan tvist.[/quote]

Det visade sig att min svåger hade startat datorn. Jag ringde Macoteket själv för att diskutera saken. De hävdade att datorn har blivit väsentligt förändrad så fort man trycker på startknappen. Man ska alltså kunna undersöka sin dator bara genom att titta på formen. Även om en MacBook är relativt snygg borde väl det primära med en dator vara funktionen?!

Kommer kontakta ARN på måndag och kolla vad de har att säga.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-19 13:12

När det gäller att få återlämna programvara så får inte förseglingen på förpackningen vara bruten, tex klistermärket på pappfodralet måste sitta kvar över öppningen. Att trycka på startknappen och aktivera den förinstallerade programvaran är i det närmsta likvärdigt. Detta ärende är jag ganska så säker på att Macoteket vinner.

Och du har ju själv skrivit att han vill lämna tillbaka den för att priset är sänkt, inte för att maskinen inte fungerade på det sätt som han tänkt sig, så att skylla på att han ville undersöka den är ju rätt så genomskinligt.

Macoteket läser nog också i den här tråden ska du se.

Ursprungligen av molia:

Macoteket läser nog också i den här tråden ska du se.

Tråden ligger nu på plats sex om man googlar 'macoteket'.

För att utnyttja ångerrätten behöver man inte uppge någon anledning, ingen eller alla ursäkter godkänns.

Frågan är om man ska jämföra en dator med en programvara eller en teknisk maskin, som en TV. Är det en teknisk maskin är det ganska tydligt att ARN anser att man får starta och använda maskinen innan man återlämnar den, de har flera gamla fall på deras hemsida.

Har inget emot att Macoteket läser detta, i så fall hade jag inte startat tråden. Tvärtom tycker jag att det är bra att de ser att frågan diskuteras. Då kanske de inser att de borde ändra sina köpvillkor på deras hemsida.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-19 14:20
Ursprungligen av johan_fbg:

För att utnyttja ångerrätten behöver man inte uppge någon anledning, ingen eller alla ursäkter godkänns.

Nä du behöver inte uppge nån anledning. Men dom behöver inte ta tillbaka maskinen om du öppnat och nyttjat programvarulicensen som du gör i och med att du startar maskinen.

Macoteket kan peka på dessa två punkter för att inte behöva ta tillbaka datorn.

"2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas
eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,

3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat
datorprogram och förseglingen har brutits,"

Eller om du beställt datorn med extra minne eller annan hårddisk.

"5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller
väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller
som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten
och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas
någon ångerrätt."

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=2005%3A59&RUB=&ORG=

"Det kan inte bli någon tvist i det här läget, eftersom lagen är tvingande till konsumentens fördel. Tvist uppstår ju först när man är oense om något som faller utanför lagrummet. Detta är däremot ett solklart fall."

Nja, en tvist i detta fall handlar just om att man inte är ense vad gäller hur långt rättigheten att undersöka varan sträcker sig.

Hm, startar du datorn så accepterar du licensavtalet för mjukvaran och ingår därmed ett avtal. Då blir det nog genast mycket svårare att lämna tillbaka produkten.

/M

Det som avses i 5 § kräver ett skriftligt avtal (möjligen e-post) och avser annat än en standarddator från Apple.

Det avser typiskt sett varor som specialutformas för konsumenten eller något som normalt inte finns i leverantörens lager. Exempel är tydligen specialtryckta t-shirts eller adressetiketter som tryckts med särskilt namn.

Ska kanske inte gå i polemik här men jag trodde vi skulle ge honom argument för att han kan återlämna datorn.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-19 14:52
Ursprungligen av ejoakim:

Ska kanske inte gå i polemik här men jag trodde vi skulle ge honom argument för att han kan återlämna datorn.

Men det finns ju inga argument för att han ska kunna återlämna den. Han är bara en snåljåp och det är inget bra argument.

Det är inte bara Macoteket som har denna policy:

Dustin:
"Datorer/handdatorer och liknande produkter (ex vis mobiltelefoner) vars plombering brutits och/eller operativsystemet startats återköpes ej."

inWarehouse:
"Notera att en del produktgrupper är undantagna såsom abonnemang, bläckpatroner, media etc, fläktar, projektorlampor, underkläder/t-shirts, filmer, musik, dataprogram & spel samt datorer med förinstallerade operativsystem etc."

Misco:
"Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Varan får ej vara använd."

Webhallen:
"Enligt 4 § i denna lag gäller inte ångerrätten distansavtal om bland annat en förseglad ljud- eller bildupptagning (t.ex. DVD-film) eller ett förseglat datorprogram/spel (inkl. konsolspel) och förseglingen har brutits. Detta gäller även datorer med förinstallerat operativsystem, samt OEM-programvara där licensnycklar och dylikt är placerat på produktens emballage."

TBH.se:
"Du kan öppna kartongen och känna på varan men ej förändra skicket på den. Ångerrätten gäller dock inte då förseglingen/plomberingen brutits."

NetOnNet:
"Varan ska vara i oförändrat skick, dvs oanvänd, ej förstörd eller skadad."

Kullander & Kullander
"Vid inköp som görs på distans (ej i butik) har du som konsument rätt att utan anledning ångra ditt köp i upp till 14 dagar från det datum du tog emot beställningen, eller väsentlig del av den. Detta förutsätter dock att produkten och produktens förpackning är i oförändrat skick, det vill säga oanvänd, ej förstörd eller skadad. Du får inte ha använt varan om du vill utnyttja din ångerrätt, men du har rätt att försiktigt undersöka produkten."

• Medlem
  • Lund
  • 2007-05-19 15:15

Det som är lustigt i ovan nämnda exempel är just det att lagen faktiskt är tvingande. (Detta innebär att näringsidkaren inte kan avtala i strid mot huvudregeln i lagen, d vs på ett sätt som är till nackdel för konsumenten.)

Det är inte upp till näringsidkaren att sätta ribban för vad som är väsentligt oförändrat skick. Näringsidkaren kan och får inte avtala bort hem och distansavtalslagen. Däremot finns inget hinder för näringsidkaren att avtala om bättre villkor för konsumenten.

Om man tittar i förarbetet till lagen och även har koll på paragraferna kan man finna att precis som många säger, om man bryter plomberingen till en programvara så har man automatiskt godtagit licensavtalet och kan således inte ångra sig.

Dock är det så att datorerna levereras med programvaran vid sidan av, dvs i plomberade förpackningar. Datorn är inte plomberad och kan därför inte räknas till detta. Datorn kan inte anses väsentligt förändrad för att den startats. Hur skall konsumenten annars kunna veta om den över huvud taget fungerar?

-"I lagens andra kapitel kan man läsa att konsumenten har rätt att utöva sin ångerrätt även om varan har förstörts eller försämrats, nämligen om det beror på någon åtgärd som varit nödvändig för att undersöka varan eller på grund av någon omständighet somm inte har med konsumenten att göra, t ex en olyckshändelse."

Mer matnyttigt kan man läsa i boken Köprättens grunder av Peter Gerhard. (professor i handelsrätt vid Lunds Universitet.)

Dessutom är väl OSX redan förinstallerat helt och hållet, så man behöver inte ens använda skivan, som dessutom inte är plomberad, väl?

Jag tycker också att ångerrätten bör ordnas, och huruvida köparen är en snåljåp eller en frikostig spenderare har absolut ingenting med sakfrågan att göra, så lämna det utanför.

Japp, vi håller personangreppen utanför detta.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-19 16:36

Har inte Apple haft någon form av kompensation när man köpt en vara som sedan prissänks snart efter att man fått den? Kanske har jag drömt det, men ett presentkort i butiken för mellanskillnaden vore hyggligt.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-05-19 19:04

En petitess i sammanhanget är att det inte är johan_fbg som köpt datorn utan hans svåger och var läser du att han är nöjd med den? Hur som helst spelar det ingen roll. Du har ingen skyldighet att uppge skäl till varför du utnyttjar din ångerrätt. Finns det ett lagrum som tillåter detta är det bara att göra det. Dum är man när man sitter och biter i det sura äpplet och nöjer sig med nåt som inte känns rätt.

En lexikalisk synpunkt på det sista kan väl i all välmening också vara lämpligt;

Manken till dummare och snålare har jag inte lagt manken till. Bit i det sura äpplet.

Att lägga manken till betyder att man anstränger sig. Men maken till....osv är en kontrastiv jämförelse.

Detta var en rättelse i all välmening och upprepar tidigare talares argument... personangrepp hör inte hemma här, därför tycker jag det är litet taskigt att kalla killens svåger för dum och snål. Ingen av oss här känner väl svågern....eller?

• Oregistrerad
  • 2007-05-19 19:14

Vi vänder på det...
Hur skulle trådskaparen reagera om han fick en dator som var öppnad och upplockad ur originalförpackningen, startad och använd av en annan användare, då han köper en "sprillans ny dator" från Macoteket?

Bevaka tråden