Vilken multifunktionsskrivare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är på jakt efter en så kallad multifunktionsskrivare, men ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag

Jag vill ha möjligheten att:
- skriva ut foton (typ 10x15) i acceptabel kvalitet
- scanna in text från papper och böcker som sedan blir redigerbar text
- scanna in bilder i okej kvalitet

Den multifunktionsskrivare jag först fastnade för var HP C3180 http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF05a/13539-13781-7359681-7359681-12440366-12440368.html men jag börjar fundera på om "köpa billigt" egentligen blir "köpa dyrt" om det är så att kvaliteten blir alltför lidande. Har läst en hel del om denna modell och även modellerna över (C4180, C5180) men njae, dom har ju inte fått sådär jättebra omdömen. Det jag personligen gillade med den, förutom priset, är storleken då den känns liten och smidig.

Efter en djupdykning i HPs utbud av multifunktionsskrivare fastnade jag för Canon MP600 http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Multifunctionals/Multifunctionals/PIXMA_MP600/index.asp ,den verkar vara riktigt duktig på det mesta men den kostar ju 1600 istället för 800 för den billigaste HPn och dessutom är den rätt stor och klumpig.

Så, jag undrar helt enkelt om en billig multifunktionsskrivare som HP C3180 är något helt acceptabelt och duger gott till enklare arbeten, eller om Canon MP600 i längden är ett bättre köp, att den är mer pålitlig? Tar annars gärna emot tips på andra multifunktionsskrivare som kanske ligger någonstans mitt emellan dessa två!

Generellt är billiga skrivare inte den bästa kvalitet(maskinellt) välj därför hellre Canon skrivaren vilken även blir billigare i drift efterssom den har separate patroner för varje färg. Andra trevliga men icke billigare alternativ är Epson RX560 och RX640 vilka är speciellt bra på fotoutskrifter. Tänk också på att man bör "motionera" en bläckstråleskrivare helst varje vecka annars riskerar de att torka. En skrivare i mellan pris alltså ungeför vad Canon MP600 kostar eller lite däröver brukar bli billigare totalt sett över en tre-fyra årsperiod.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-15 08:11

Själv har jag en Canon Pixma MP150, en billig sak som skriver ut väldigt bra, har haft den sedan i september 2006 då den kostade 800 kr. En normal färgpatron räcker till motsvarande 25 A4 i fotokvalitet och kostar runt 240 kr. Scanner och kopiator funkar fint, men som vanligt är de medföljande programmen fula och omaciga, men det verkar vara svårt att undvika... De fungerar dock helt ok.

Tack för era svar! Hur tycker du att MP150 är på att scanna då? Ser det helt okej ut eller blir det rätt halvusla resultat? Går det även att scanna in som redigerbar text i OS X?

Såg förresten att Råd & Rön har testat multifunktionsskrivare: http://www.radron.se/templates/test____7032.asp
tyvärr har jag inte tillgång till hela testet, men det kanske är någon som läst det och kort kan nämna vilka som fick bäst omdöme?

Är det någon som vet hur länge en multifunktionsskrivare beräknas hålla i dagsläget? Är det så illa som en mobil att det handlar om något drygt år eller kan man förvänta sig kunna använda den under typ 5 år minst?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-16 13:34

Skanningen funkar bra tycker jag, verkligen. Men jag jämför med de gamla SCSI-åbäken jag använde på 90-talet och använder den bara för att skanna in illustrationer för vidare bearbetning. De få foton jag skannat har dock varit helt okej tycker jag, fast att fixa lite i Photoshop eller dylikt är väl att rekommendera hur som helst.

Hållbarheten vet jag inte så mycket om, den är inte ens ett år än. Den låter ju en del, men det är väl ganska vanligt för manicker med rörliga delar.

Jag har en Canon Pixma 780, mest för att jag behöver dokumentmataren för scannern. Bra nog bilder för mig när jag scannar, men jag har inte så höga krav. Den kan scanna in dokument och göra dem editerbara (med passagen genom PDF och ut till text om inte annat, kommer inte ihåg vilka format man kan spara i just nu annat än PDF och JPG). Skrivaren funkar bra. Faxen fungerar ok (har inte använt den så mycket).

1
Bevaka tråden