Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk till PowerBook 170

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja rubriken stämmer ;), så till att börja med vill jag avvärja eventuella kommentarer av det mer negativa slaget med att upplysa om att jag till vardags använder en PowerMac G5 och Mac OS 10.4. Jag har dock även en gammal PowerBook 170 som jag ofta använder till att skriva och läsa på, samt till diverse bild/ljud/video-tillämpningar med mindre krav på ljud/bildkvalitet. Tyvärr har hårddisken den senaste tiden börjat krångla. Hårddisken i fråga är en uppgraderad hårddisk (ej original) tagen från en kollegas PowerBook 140 då även originaldisken fick problem efter ett antal års flitigt användande.

Min fråga är om någon känner till om det finns någon som nytillverkar hårddiskar som passar den här modellen (då främst hårddiskar till nyare modeller som även kan tänkas passa i denna), eller om det går att få tag på begagnade hårddiskar i bra skick.

Apples manual för utvecklare ger följande beskrivning av hårddisktypen:

"The Macintosh PowerBook 170 computer has an internal 2.5-inch 40 MB hard disk drive that connects to the computer through the HDI-30 internal SCSI conncetor. [...]The 20 MB and 40 MB hard disk drives operate on 5 VDC +/- 5 percent [...]"

Hårddiskens mått är 102x70x19 mm och spänning/strömförbrukning anges till 5 V respektive 640 mA. Jag bifogar ett par bilder som kanske kan underlätta identifikation.

Jag vore mycket tacksam om någon har några bra tips!

Vad gäller maskinens ålder så får väl du använda en 170 så mycket du vill? (Tycker jag i alla fall.)

Men att hitta hårddiskar är nog knepigt. Min erfarenhet är att de där gamla 2.5"-SCSI ofta dör av sig själva när de blir gamla. Antingen får du satsa på en extern SCSI-disk (såna finns det gott om) eller jaga begagnat. Begagnade hårddiskar är inget kul kapitel, varannan är döende när man får dem.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-14 16:11

Allt finns på eBay!

Kollade på internet. Hittade t.ex. denna:
http://cgi.ebay.com/HP-146-GB-SCSI-10K-2-5-HARD-DRIVE-HDD-431958-B21_W0QQitemZ150121711358QQihZ005QQcategoryZ39975QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Den kommer förmodligen inte att fungera. Hittar inget om anslutningar, storlek etc. Sedan kanske någon kommer att anse att det är overkill med en sådan HD i en gammal mac. Jag tycker bara det verkar som ett spännande projekt. Kanske svårt med tanke på värmen som en 10K alstrar och eventuellt också då jag har för mig att OS:et på 170:ans tid ej klarar av hur stora diskar som helst utan att partitionera upp dem i delar om 2 GB. Dock ej 100 % säker på detta! Hela skrivbordet skulle bli fullt med ikoner av hårddisken. Nice! I like!

Har även hittat denna, en extern låda för 2,5" SCSI. Imponerande! Jag har aldrig sett någon sådan förut:
http://www.macdata.se/?view=details&prodnr=2%2C5scsikab2

Annars är det begagnade hårddiskar som gäller. Vanskligt tycker jag precis som Ingemar. Ibland så går det, ibland inte. Jag har nog köpt tre-fyra stycken som jag inte fick igång. "Sold as-is" gör det ju svårt att klaga...
Ett par begagnade gamla PowerBöcker som du kan ta ut HD:n från vid behov eller en extern låda? Extern låda känns som ett billigt och bra förslag. Misstänker att ditt batteri är så dåligt att du ej använder den som bärbar?

Nej, usch vad jag babblar om detta intressanta ämne. Jag har nog egentligen inget bra svar, tyvärr! Kör något gammalt program som t.ex. föregångaren till Norton så skall du se att HD:n håller många år till. Lycka till!

Tack för era vänliga och engagerade svar! Jag beklagar att jag dröjt med att svara. Rimligen stämmer det att det är svårt att hitta nya hårddiskar till en så här gammal PowerBook. Jag har inte handlat på eBay eller andra auktionssajter tidigare så jag har inte det som huvudalternativ, men det kanske kan bli intressant om det inte löser sig på annat sätt. Märkligt nog har hårddisken sedan jag skrev inlägget dock fungerat närmast utan problem. Felet såsom det yttrar sig är lite speciellt då det, till skillnad från originaldisken som började ge ifrån sig onormala ljud vid uppstart och vägrade starta, under långa perioder inte påverkar datorns funktion. Frånsett vissa tillfällen då motorn verkar ha svårt att dra igång skivan vid uppstart, är huvudproblemet att hårddisken tillsynes slumpmässigt "startar om" och utför den typiska startläsningen, vilket får datorn att hänga sig.

Jag sätter visst hopp till att det möjligen, möjligen, kan vara ett problem med strömförsörjningen så jag ska göra ett försök att öppna maskinen och rengöra kontakterna i anslutningen mellan hårddisken och moderkortet. Om det under tiden finns någon annan som har några tips på var man kan tänkas få tag på en ny hårddisk så vore jag mycket tacksam!

Apropå bärbarhet ...

... så är det lite kul att kunna upplysa om att jag sedan en tid tillbaka sitter med två alldeles nyinköpta batterier. Det var med stor förväntan jag i höstas beställde ett nytillverkat 4200 mAh NiMh-batteri (datorn såldes ursprungligen med 2600 mAh NiCd-batterier). Dessvärre dämpades entusiasmen under en period då jag efter en lång tids väntan, med viss besvikelse, istället hämtade ut ett 2600 mAh NiCd-batteri på posten. Det visade sig att det hade blivit fel i leveransen, och att det modernare NiMh-batteriet sedan slutats tillverkas. För drygt två veckor sedan dök det dock upp ett mejl i min inkorg om att batteriet nu kommit in igen, så sedan en vecka tillbaka sitter jag nu till slut med det batteri jag ursprungligen beställde.

Hittills har jag bara hunnit prova NiCd-batteriet, som efter en laddning i höstas blivit liggande p.g.a. det minskade behovet av bärbarhet under vintern, och jag har hittills fått ut drygt 3 timmar användningstid ur det med 70% laddning kvar enligt batteriindikatorn (med högsta sparläge och RAM-skiva, ska nämnas), så det ska bli spännande att se hur länge NiMH-batteriet klarar av att hålla igång maskinen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-20 11:50
Ursprungligen av Johan99:

Apropå bärbarhet ...
... så är det lite kul att kunna upplysa om att jag sedan en tid tillbaka sitter med två alldeles nyinköpta batterier.

Får man vara fräck och fråga var du köpte dem?

Ursprungligen av peanjo:

Får man vara fräck och fråga var du köpte dem?

Självklart får man det. De kommer från GL Batterier (www.glbatterier.se). Jag blev mycket förvånad när jag hittade dem, med tanke på att efterfrågan måste vara närmast obefintlig. De har även batterier till andra PowerBook-modeller (länk).

Använder eller äger du själv en gammal PowerBook, eller är du nyfiken alldeles utan anledning?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-26 12:09
Ursprungligen av Johan99:

Använder eller äger du själv en gammal PowerBook, eller är du nyfiken alldeles utan anledning?

Jag har en PowerBook 1400 där batteriet börjar kännas lite segt. Det håller ungefär 10 sekunder innan datorn stängs ner. Tydligen så har det delvis att göra med den medföljande adaptern som enligt rykten förstörde batterierna. Kul...

Ursprungligen av peanjo:

Jag har en PowerBook 1400 där batteriet börjar kännas lite segt. Det håller ungefär 10 sekunder innan datorn stängs ner. Tydligen så har det delvis att göra med den medföljande adaptern som enligt rykten förstörde batterierna. Kul...

PB 1400 har det skönaste tangentbordet hittills, perfekt stuns och storlek för skrivande! Har en 1400cs liggandes i ett skåp, skulle vara kul att dra igång igen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-01 17:20

Kanske lite väl off-topic, men säljer möjligen någon av er en fungerande Powerbook 1400cs eller liknande (till ett humänt pris)?

1
Bevaka tråden