När köpa ny iMac? Är en ny modell på väg?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-13 22:46

Hej,..
Tror att jag i detta nu gör mig av med min oskuld här

Jag ska köpa en iMac och har läst runt lite på andra tips om minne, skärmstorlek mm.
Jag har en 20" CD 2GB/250GB från mars06 på jobbet, som jag tycker är ok. Tänkte köpa nåt motsvarande.

Vad jag undrar är när det är klokt att köpa en ny iMac.. Kan det tänkas komma nya nu i juni - för det kan jag klara, eller september - för så länge väntar jag inte.

Är det självklart bättre att köpa nästa modell - jag vet ju att det var en stor grej med cpu-bytet, men jag har läst mycket om missnöjda kunder med första versionerna av MB, MBP och intel iMac..

Sen undrar jag vilka uppgraderingar man ska göra från standardmodellen 20".
Vad är 2440kr lite-bättre-CPU värt? (2,33 istf 2,16)
Vad är 730 kr lite mer grafikminne på kortet värt? (256 istf 128)

Jag tänker däremot köpa 2-3GB minne. Minne känns som syre i OSX. Inte så spännande, men fasen vad läskigt att leva utan..

Det har varit väldigt glest med rykten kring iMac, trots att det har gått lång tid sedan förra uppdateringen. Inga rykten har pekat på ett släpp nu snart, så vitt jag vet. Om du inte har bråttom kanske du kan vänta en månad (dvs fram t.o.m. WWDC den 11 juni).

Jag skulle nog säga att vi närmar oss den punkten (eller kanske rent av passerat) då det är givet att man ska ha en Mac med Intel-processor. I just iMac spelar det lite mindre roll då G5:an var en hyfsat bra processor (i de bärbara däremot var det verkligen ett stort kliv framåt i prestanda att gå från G4 -> Intel). Utvecklingen av program för Intel-processorn har nått rätt långt och inte minst möjligheten att köra Windows via Parallels/Boot Camp/VMware är en klar fördel för många.

Du har helt rätt när det gäller minne, det är helt rätt att satsa på ordentligt med minne direkt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-13 23:12

Glest?! Äru kring iMacen de flesta rykten har svävat kring nu i macvärlden...

...dock kan man säga att alla rykten har lyst med sin frånvaro.

Följer man råden på Macrumours så är det kanske inte läge att skaffa iMac just nu

http://buyersguide.macrumors.com/

MacBook Pro har ju uppats med nya processorer och dessutom GeForce 8600GT... borde inte iMac får sig en update i samma veva?

• Medlem
  • 2007-06-18 09:58

Jag har skrivit det i en tidigare tråd och kan snabbt skriva det här. Först, vad gäller rykten så sades det i samband med rykten om lanseringar under WWDC att någon iMac INTE skulle komma (AppleInsider) vilket den heller inte gjorde MEN att en uppdatering var på G, kanske någon eller några veckor efter WWDC. Frågan är ju sedan om det blir en uppdatering, som med MBP, eller en nydesignad iMac.
Jag tycker personligen att man gott kunde uppdatera befintlig iMac på motsvarande sätt som MBP, det skulle ge liv i Imac ett bra tag till utan behov av omdesign. SKall man lansera en helt nydesignad imac som det givetvis florerat rukten kring har jag svårt tro att en sådan lansering skulle ske utan någon form av mässa/tillställning. I september är det Apple Expo i Paris vilket skulle kunna ge tillfälle för lansering av ny iMac (alt i samband med någon 10.5 happening i oktober). Detta ställer dock till problem för min förhoppning om en uppdaterad befintlig iMac för inte tror jag dom uppdaterar befintlig om det är en nydesignad på G redan i september. Således, kommer den en uppdaterad imac så tror jag inte på nydesign i September utan senare. ELLER uppdatering uteblir och helt ny design efter sommaren alt början av hösten. iMacen i dages tappning börjar bli rätt gammal MEN fortfarande rysligt bra och stilig.

Så, om du kan vänta gör det. Jag har väntat på en ny imac sedan slutet på förra året

Senast redigerat 2007-06-18 10:11
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-18 22:00

Den som väntar på nått gott väntar alltid för länge....

Nä men alltså det beror lite på hur du är alltså. Jag köpte min iMac i februari tror jag det var. Och jag hade samma tankar. Ska man vänta eller vad ska man göra.

Men en sak som e säker är att det kommer alltid nya grajer. Väntar du ett halvår här så lär där vara något nytt pågång efter ytterligare ett halvår, så då kan man hålla på att vänta.

Jag köpte iMac 24" med bästa konfigurationen förutom hårddisk. Vilket också är det ända jag ångrar idag. Även om där skulle dyka upp något nytt nu, så tycker jag denna är fruktansvärt bra och jag skulle inte tänka "fan kunde väntat lite o fått det nyaste".

Avsäger mig allt ansvar för dina känslor om du köper iMac idag och det kommer ny imorgon...

AppleInsider säger att det kommer en helt nydesignad iMac nån gång slutet av juli till mitten av augusti. 20 och 24 tum:

Appleinsider reports that the long awaited iMac updates will finally be released in mid to late summer -- "sometime between the latter half of July and mid-August".

Appleinsider reiterates that the 20" and 24" iMacs will see radical redesigns "both slimmer and sleeker" than today's offerings.

MacRumors om det: 20" and 24" iMacs Due Mid-to-Late Summer

Frågan är ju bara om jag ska köpa en Mac Mini (har ingen Mac nu och har aldrig haft en... dvs är en switcher to be) och leka med under tiden innan den nya iMacen släpps... är så våldsamt sugen på att leka med GarageBand

Vad tycker ni? Tala en våldsamt impulsiv pojk till rätta, o vise macanvändare

1
Bevaka tråden