Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony Ericsson P1i-tråden

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 02:20
Ursprungligen av tjompa:

Nokia jobbar bra mycket bättre mot Apple än vad SE gör. Inte sett, men är klart intresserad!

Håller med Nokia är tyvärr ljusår före SE med Mac stöd. Undrar dock om det går att lösa på något adhoc. Känns helt värde löst att bläddra runt i itunes mappen för att kopiera över till P1an när det skulle kunna gå att ha det som med ipoden och nokia.

Ursprungligen av hyena:

Är det någon som vet om det finns något sätt att få upp P1'an i itunes? Har sett att N95 har någon sådan applikation som man kan ladda ner!

Jag synkar låtar och podcasts med programmet SyncTunes http://www.nesfield.co.uk/synctunes/.

Det kräver tillägget som jag skrev om i detta inlägg http://www.99.se/1332216-post74.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-31 12:43
Ursprungligen av morgan_a:

Jag synkar låtar och podcasts med programmet SyncTunes http://www.nesfield.co.uk/synctunes/.

Det kräver tillägget som jag skrev om i detta inlägg http://www.99.se/1332216-post74.html

Tack det fungerar klockrent!

Idag har jag provat Salling Clicker över WLAN - jag fick ett lätt fånigt leende på läpparna när jag styrde iTunes från andra våningen med datorn på nedervåningen. Teknik är ball

Hämtade dessutom hem senaste versionen av iSync plugginen från SEMCs hemsida, och den verkar fungera som den skall.

/CX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-31 19:33

Ibland gillar jag SE som bara den...

Passade på att använda fodralet idag, det man får med P1an. Efter några timmar i fickan sliter jag upp luren för att byta ljudbok. Båda sidorna (långsidorna) är som halvtäckta med något som liknar snor. Börjar fundera vaffan det är som läckt ner i fickan. Visar sig vara lim från sömmarna inne i fodralet.

Lim har en tendens att inte bara lossna så det fick bli lite alkohol... lagomt jävla förbannad ringer jag upp SE´s support och frågar om dom inte är riktigt kloka...

Svaret? "Jo, jaha... jo jag vet. Har hört om många fler som upplevt det där".
Min motfråga: Och vad i helvete ska du göra åt det då?
Tillbaka: "Vänta lite ska jag höra... Jo, du kan skicka in telefonen och väskan till en serviceverkstad så tvättar dom den åt dig, och ordnar fram en väska utan limmade fogar".

Tvätta en mobil kan jag fan göra själv utan att det tar fler veckor på service, men en väska ska dom nog allt få skaka fram. Inte för att jag ska använda den, nu ska jag bara vara krånglig.

Det + det nedan gör ju att man börjar fundera på vad det är som händer och fötter.

http://www.etui.se/2007/08/29/hadelse-eller-djavulahandelse/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-04 20:03

Efter en uppdatering av mjukvaran på P1an (för att se om jag kunde bli av med lite buggisar) så får jag inte kalenderhändelser gjorda i telefonen att flytta sig över till burken. Har testat att göra om hela syncförarandet från början ink. att skriva över allt i telefonen...

Någon som har tips på vad man kan göra härnäst?

Ni som uppgraderat mjukvaran i telefonen, upplever ni några skillnader nånstans?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-04 22:27
Ursprungligen av Jani Uutela:

Ni som uppgraderat mjukvaran i telefonen, upplever ni några skillnader nånstans?

Ett av mina stora problem, och huvudanledningen till att jag körde en uppgradering, var krångel med SMS. Låg till så att om jag skapade ett SMS och klickade på namn för att få upp kontaktlistan så gick det ooooerhört långsamt att bläddra mellan alla kontakter. Det problemet är nästan borta nu eller omblåsningen.

Dock så har jag istället fått syncproblemen enligt ovan :tveksam:.

Senaste mjukvara?

Ursprungligen av Jani Uutela:

Ni som uppgraderat mjukvaran i telefonen, upplever ni några skillnader nånstans?

Vilken är senaste mjukvara?

(Har precis skaffat en P1i och då jag inte har Windows tänkte jag kanske någon vänlig själ kunde upplysa mig om detta så vet jag om jag behöver antränga mig för att uppdatera eller ej, tack.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 18:59
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Vilken är senaste mjukvara?

(Har precis skaffat en P1i och då jag inte har Windows tänkte jag kanske någon vänlig själ kunde upplysa mig om detta så vet jag om jag behöver antränga mig för att uppdatera eller ej, tack.)

Senaste mjukvaran ska vara
Telefon: CXC 162037 R9H004
Bluetooth: CXC 162143 R1D
Organizer: CXC 162108 R6E30
CDA: CDA 162024/92 R4A

EDIT: För att titta efter vilken mjukvara du har så backar du till stand-by-läget och väljer Mer, Status.

Ursprungligen av norrgrd:

Senaste mjukvaran ska vara
Telefon: CXC 162037 R9H004
Bluetooth: CXC 162143 R1D
Organizer: CXC 162108 R6E30
CDA: CDA 162024/92 R4A

OK, tackar - då har jag exakt detta, dvs senaste versioner; bra.

Någon som fått iSyncad P1i att ta emot och sända SMS?

Någon som fått iSyncad P1i via Bluetooth att ta emot och sända SMS via Adressbok?

(Använder SyncServices via Entourage vilket betyder att jag uppdaterar kalender och kontakter antingen via iCal/Entourage och/eller Adressbok/Entourage. Entourage står i kontakt med jobbet Exchange-server. Jag push-synkar kalender och kontakter via ActiveSync på telefonen mot Exchange-servern vilket funkar utmärkt utan datorinblanding. Dock skulle jag vilja ha SMS-funktionen från Apples program via datorn. )

Har senaste mjukvara i telefonen och har lyckas parkoppla telefonen samt få den att synas i iSync och Adressbok. Problemet är att det vare sig sänds eller tas emot SMS...

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-09-12 09:29

Nu har jag gått och köpt mig en P1:a. Riktigt nöjd så här långt. Har syncat med iSync och det verkar fungerar dock så får jag ett felmeddelande som säger att kommunikationen bröts, men har kollat alla poster och det verkar som allting är syncat. Någon som upplevt detta? Kan det vara så att avslutningen inte går rätt till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-12 17:27
Ursprungligen av Robban B:

Nu har jag gått och köpt mig en P1:a. Riktigt nöjd så här långt. Har syncat med iSync och det verkar fungerar dock så får jag ett felmeddelande som säger att kommunikationen bröts, men har kollat alla poster och det verkar som allting är syncat. Någon som upplevt detta? Kan det vara så att avslutningen inte går rätt till?

Hallå där. Grattis till köpet...

Kan det vara så att du har "batterispar" eller vad det heter förbockat under blåtanden på luren?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-09-12 22:37
Ursprungligen av tjompa:

Hallå där. Grattis till köpet...

Kan det vara så att du har "batterispar" eller vad det heter förbockat under blåtanden på luren?

Tackar, sag det tipset men det ar inte forbockat.

Ni som köpt P1i har ni fått med navigator tjänseten ? har ni testat den ? Ligger den med i kartongen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-12 19:14
Ursprungligen av luddee:

Ni som köpt P1i har ni fått med navigator tjänseten ? har ni testat den ? Ligger den med i kartongen

Japp. Fått med och testat. Funkar perfa. Ligger med i kartongen...

Ursprungligen av tjompa:

Japp. Fått med och testat. Funkar perfa. Ligger med i kartongen...

Nice beställde min idag kommer förmodligen på fredag. men alla som har köpt p1i:an är nöjda eller ?

Tjompa: drar navigatorn mycket ström från mobilen. ?

*jag är som ett litet barn som väntar på julafton*

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-12 21:40
Ursprungligen av luddee:

Nice beställde min idag kommer förmodligen på fredag. men alla som har köpt p1i:an är nöjda eller ?

Tjompa: drar navigatorn mycket ström från mobilen. ?

*jag är som ett litet barn som väntar på julafton*

Klart man är nöjd, även om jag också är lack på de limmade kanterna i fodralet...

GPS:en drar ungefär lika mycket ström som om du skulle använda telefonen kontinuerligt, då skärmen är på hela tiden. Själva mottagaren har egna batterier, så den drar inget från telefonen.

Kul historia: Tvättade bilen förra veckan. Böjde mig framåt för att blöta svampen och *plupp* - P1:an åkte ner i hinken... Snabbt upp med den och in framför hårfönen - ingen verkan, mängder av vatten innanför skärmen, men skärmen fungerade iallafall. Vad som inte fungerade var dock simkortet, det kunde telefonen inte hitta... Åkte till återförsäljaren och fick ett nytt sim (de suckade och ojade sig i en timme över mitt lilla missöde) som faktiskt funkade - i två timmar, sen dog det med. Fick tipset av en kompis att lägga telefonen i en skål med ris för att suga ur vattnet, så jag gjorde så. Plockade upp den igår igen, efter fyra dagar - voilá: telefonen funkar perfekt, vattnet i skärmen är borta och man ser inga spår av olyckan. Fast garantin flög ju till mars förstås...
Hursomhelst ett ganska lyckligt slut...

Ursprungligen av ErH:

Kul historia: Tvättade bilen förra veckan. Böjde mig framåt för att blöta svampen och *plupp* - P1:an åkte ner i hinken... Snabbt upp med den och in framför hårfönen - ingen verkan, mängder av vatten innanför skärmen, men skärmen fungerade iallafall. Vad som inte fungerade var dock simkortet, det kunde telefonen inte hitta... Åkte till återförsäljaren och fick ett nytt sim (de suckade och ojade sig i en timme över mitt lilla missöde) som faktiskt funkade - i två timmar, sen dog det med. Fick tipset av en kompis att lägga telefonen i en skål med ris för att suga ur vattnet, så jag gjorde så. Plockade upp den igår igen, efter fyra dagar - voilá: telefonen funkar perfekt, vattnet i skärmen är borta och man ser inga spår av olyckan. Fast garantin flög ju till mars förstås...
Hursomhelst ett ganska lyckligt slut...

Det kan ju inte ha varit ett riktigt "simkort"...

Hälsningar från en Göteborgare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-12 22:15

@ luddee

Japp, rätt nöjd sånär som på lite småsaker. Tangentbordet är helskönt. Dock verkar jag undermedvetet gå i bytartankar med det är bara för att jag har en sjuk fetisch för bärbara elektroniska prylar...

Precis som ErH skriver så drar det en del när man kör GPS och kartor. Som jag upplevt det så är skärmen heltänd och drar lite mer när man navigerar efter en rutt. När rutten är "klar" och låt oss säga att man åkt förbi målet så släcker skärmen ner sig (sparar batteri). Hursom så löser en ciggladdare från teknikmagasinet det mesta :).

Ett tillägg är att luren är grym om man vill vara så teknisk att man rippar film och lägger på minneskort. Har blivit ett surrogat för mina god-natt-böcker.

Det där med lim från fodralet, be om ett nytt fodral.

@ ErH
Skönt att det löste sig! Det där med riset var en ny pryl... måste jag... *host*... testa.

@ Tjompa

Tack för dina ord.

Jag är som jag sa tidigare som ett litet barn på julafton. Jag beställde den och ringde sedan affären och sa att de ksulle skicka med expressbud till mig jag är sådana sjuk fetisch för elektronik längtar.. Skönt att alla är nöjda såhär långt.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-09-13 11:40

Nu fungerar syncningen utan felmeddelande, fanns möjlighet att stänga av strömspar läge i skärminställningarna också, gjorde det seddan fungerade det. Men det verkar som om ändringar gjorda i telefonen inte syncas till datorn? Men ändringen blir kvar i telefonen..

Ursprungligen av Robban B:

Nu fungerar syncningen utan felmeddelande, fanns möjlighet att stänga av strömspar läge i skärminställningarna också, gjorde det seddan fungerade det. Men det verkar som om ändringar gjorda i telefonen inte syncas till datorn? Men ändringen blir kvar i telefonen..

Så är det dessvärre och dessutom upptäckte jag att när man raderar en kontakt på telefonen tas den inte bara bort från den synkade gruppen i adressboken utan raderas från hela adressboken!
Däremot funkar synkningen på jobbet mellen p1i och Lotus Notes förutom att det bara går att ha högstidsdagar upprepade på årsbasis, Men det är väl vanligast...

Ursprungligen av Robban B:

Men det verkar som om ändringar gjorda i telefonen inte syncas till datorn? Men ändringen blir kvar i telefonen..

Hej, vill bara säga att du inte är ensam om exakt det beteendet. Drabbar mig också. Ska höra mig för hos mina kontakter inne på SE och just den avdelning som jobbar med att prioritera buggar på P1!!!

/Anders

Nu har min p1i kommit och den är laddad o klart jag gillar verkligen denna leksak

Jag har nog de jobbigaste problemet. Hur stänger man av automatiskt knapplås

Ursprungligen av luddee:

Jag har nog de jobbigaste problemet. Hur stänger man av automatiskt knapplås

Kontrollpanelen-Säkerhet-Lås

Vet någon av er om det går att köra in Route 66 som navi program på p1i:an. Visste är Route 66 med kartorna på minneskortet ? tänkte om man ska ut och åka i europa så är Wayfinder så sjukt dyrt pga roamin avgiften på gprs data utomlands.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-09-14 17:15
Ursprungligen av luddee:

Vet någon av er om det går att köra in Route 66 som navi program på p1i:an. Visste är Route 66 med kartorna på minneskortet ? tänkte om man ska ut och åka i europa så är Wayfinder så sjukt dyrt pga roamin avgiften på gprs data utomlands.

Du kan installera kartorna till wayfinder på minneskortet. Går att hämta via din mywayfinder och föra över från datorn till luren.

Bevaka tråden