Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail.app alternativ för mottagningsbevis?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej.
jag har kollat lite runt på internet men inte hittat någon information så jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag använder mail.app i 10.3.9 (jaja, jag SKA köpa Leopard när den kommer) och gillar det programmet med två undantag:
1. det verkar inte gå att begära mottagningsbevis, som t ex Thunderbird tydligen gör.
2. De bild- resp textbilagor jag får kommer som inklistrat i meddelandet - och detta är även fallet när jag skickar bilagor.

Detta är egentligen mina två huvudskaäl för att byta program. jag behöver inget stort schabrak som gör allt utom kokar ägg, jag får typ 200-250 mail om dagen bara inkl spam. jag kan också leva med att bilagorna kommer inklistrade eftersom de ändå går att spara lokalt - det finns en liten textsträng och ett gem i överkanten av meddelanderaden.

Däremot vill jag gärna kunna bilagor på et tmer normalt sätt -och även gärna begära mottagningsbevis.

Har läst en del mot Thunderbird också, och det verkar vara svårt att exportera brevlådor ur mail.app.

Så - kan någon ge en rekommendation? Finns ngn plugin till mail.app som hjälper mig med detta? Eller ska jag fundera på att byta program? I så fall - till vad?

Tackar på förhand

MailPriority är ett freeware som påstår sig fixa "request Receipts". Inget jag använder själv så du får provköra på egen hand.

Behöver du bygga ut Mail med fler funktioner så finns en sida med plugins här.

Bilagorna visas som bilder i Mail, men de är helt vanliga bilagor precis som i alla andra program. När de kommer fram till mottagaren visas de som bilagor på precis samma sätt som de normalt visas. Om du vill kan du högerklicka på en bilaga i Mail och välja att visa som fil, men det påverkar inte hur bilagan bifogas meddelandet.

Ursprungligen av Marcus K:

...Om du vill kan du högerklicka på en bilaga i Mail och välja att visa som fil, men det påverkar inte hur bilagan bifogas meddelandet.

Detta verkar inte fungera med textbilagor. Om jag får en bilaga som ren text visas denna i Mail som en del av själva meddelandet. Det finns inget som visar att brevet egentligen har en bilaga eller vilken del av texten som hör till själva bilagan (och högerklick på texten ger inga valmöjligheter). I andra epostprogram har samma meddelande motsvarande text som bilaga.

Detta har ibland lett till förvirring huruvida folk glömt bifoga bilagan som de hänvisar till. Och en gång missade jag väsentlig info pga att textbilagan hade massor av radbrytningar och jag inte förväntade mig text 18 scrollmeter nedanför meddelandefönstret. Detta hade inte hänt om det funnits en enkel bilaga att klicka på.

Särskilt allvarligt är det när man får uppdaterade licensfiler via mail och man inte har en susning om vad filen heter eller var den börjar och slutar.

Alltså, även om Apples Mail vill vara elegant genom att visa bilagor i meddelandet istället för att tvinga mottagaren att först spara/öppna, tycker jag att detta ofog borde gå att välja bort.

Sundbom, kan det här vara något?

Mail Attachments Iconizer
http://lokiware.info/Mail-Attachments-Iconizer

Om det är till någon hjälp så ligger bilagor till Mail här:
hemmamapp / Bibliotek / Mail-hämtningar

Lägg en genväg för den mappen i Dock om du vill nå bilagorna på ett klick. Ställ in mappen på att förhandsvisa bilder. När du väljer spara i Mail så sparas en kopia på filen men originalet ligger alltså kvar i hämtningar tills du raderar brevet.

Tar du bort någon fil i Mail-hämtningar så finns brevet kvar men Mail hittar inte filen längre.

Har du mycket spam är det Mail du ska använda. Den har ett mycket bra spamfilter. Ställ in så den automatiskt slänger spam. Minns inte om Skräp-knappen i menyn är standard men annars högerklickar du bland knapparna och lägger dit den. Brev du inte önskar se mer av markerar du och klickar sen på Skräp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-13 16:42
Ursprungligen av Anders Täpp:

När du väljer spara i Mail så sparas en kopia på filen men originalet ligger alltså kvar i hämtningar tills du raderar brevet.

Tar du bort någon fil i Mail-hämtningar så finns brevet kvar men Mail hittar inte filen längre.

Nej. Öppnar du en bilaga direkt i Mail så skapas en kopia av den filen i Mail-hämtningar. Ändrar du och sparar sparas ändringarna i kopian i Mail-hämtningar.

Slänger du dokumentet i Mail-hämtningar så slänger du det modifierade dokumentet medans orginalet ligger kvar i mailet.
Dumt och förvirrande för folk som inte hittar ändringarna samtidigt som jag tycker det är logiskt att spara ut dokumenten innan man börjar redigera dem.

Tillägg: För att förtydliga så tycker jag såklart att Apple är dumma och förvirrar för att de gjort som de gjort, inte Anders.

Senast redigerat 2007-05-13 18:48

Ursäkta om jag dribblade till det där... mappens namn lurade mig. Det hade varit bättre om den mappen gömts under ett temp-träd någonstans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-13 18:55
Ursprungligen av Anders Täpp:

Ursäkta om jag dribblade till det där... mappens namn lurade mig. Det hade varit bättre om den mappen gömts under ett temp-träd någonstans.

Jag skulle gilla att det kommer upp en ruta så fort man dubbelklickar på en bilaga som förklarar att man inte kan spara direkt till den filen utan måste välja plats för att spara den. Bort med Mail-hämtningar och lägg filen i en tempmapp som inte går att spara till, dvs tvingar användaren att aktivt välja plats som den ska sparas på.

Ursprungligen av acke:

Jag skulle gilla att det kommer upp en ruta så fort man dubbelklickar på en bilaga som förklarar att man inte kan spara direkt till den filen utan måste välja plats för att spara den. Bort med Mail-hämtningar och lägg filen i en tempmapp som inte går att spara till, dvs tvingar användaren att aktivt välja plats som den ska sparas på.

Håller med. Dessutom skulle jag gilla en knapp eller kryssruta "Spara och visa i Finder" så man slapp gå till finder och gräva sig fram till filen som man nyss sparade.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Håller med. Dessutom skulle jag gilla en knapp eller kryssruta "Spara och visa i Finder" så man slapp gå till finder och gräva sig fram till filen som man nyss sparade.

Jag har Finder inställt så den sorterar i datumordning. De nyaste filerna lägger sig då överst till höger under hårddisksymbolen. Så fort jag sparat något på skrivbordet så är det jättelätt att hitta och dra vidare till något annat program.

1
Bevaka tråden