Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gemensam filyta på nätet?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ordförande i dyksektionen på mitt jobb. Sedan bolaget splittrades för några år sedan är styrelsemedlemmarna blandade från de olika bolagen. Att ha en gemensam mapp på Intranätet som vi hade tidigare funkar allså inte.

Så jag tänkte att man kunde lägga alla arbetsdokument på t.ex. min privata hemsideyta och hämta/upptatera filerna med en FTP-klient. Det ska funka för både Mac & PC.
Tänkte mig t.ex. Cyberduck. PC vet jag inte mycket om vad det gäller FTP så tips tas tacksamt emot så jag kan "utbilda" de som kör Windows.

Snyggast vore förstås att det är en lösenordsskyddad filyta som man kan mappa upp sig till från alla håll och ser ut som vilken mapp som helst för både Mac & PC. Hur fixar man det lättast, stabilt och helst gratis?

Hej Svante!

Har du kollat in Googles tjänster? Det kan kanske vara något. Tror ni behöver ett gmailkonto.
//tm

Gmail ger mig kalenderfunktioner för "en godkänd förening" men det verkar inte som om man kan ha en gemensam filyta - bara hemsideyta..?

Hej igen Svante!

Jag vet ju inte exakt vad du är ute efter, men Google har en mängd tjänster om du har ett konto. Om du när du är inloggad på t.ex. Gmail klickar på More/Mer högst upp tillhöger kommer du till en sida med tjänster.

En av dem är Docs & Spreadsheets. Där kan du lägga upp och dela med dig kalkylark och ordbehandlingsdokument. Testa det. det finns även möjlighet att dela bilder i Picasa och trita 3D i SketchUp.

Lycka till
//tm

Återigen hej!

Vad menar du med "en godkänd förening"?
//tm

OK, jag ska anmäla oss så får vi se. Jo det stod någonting om att man skulle bli "godkänd" som betatestare .... läst inte så noga, kan ju vara översättningen också.

Det där Docs and spreadsheets lät intressant. Det får jag utforska när jag kommit in. Det skulle kunna vara precis det vi behöver.

Hej!
Har för mig att man ska ha en inbjudan från någon som har Gmail. Sänd ett mail till mig så bjuder jag in dig.
//tm

Hur mycket plats behöver du?
Intressant med egen server?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hur mycket plats behöver du?
Intressant med egen server?

Det beror ju på hur mycket bilder via kommer att lägga ut. Det är inte huvudsyftet i starten så det kommer inte att bli över 50 MB. (I praktiken under 10 MB)
En egen server, menar du då att jag skulle ha en burk igång hemma? Det skulle ju vara kul men var händer om ComHem kommer på mig?

1
Bevaka tråden