Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

subdomän.mindomän.se

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-11 14:52

Hej!!

Hittar ingen tråd som gör mig klokare eller löser mitt problem.

Enkelt beskrivet vad jag vill ska fungera kommer här..

Vill kunna köra subdomäner framför just min domän, och detta på min webbserver, som ja, jag kör just hemma. Saken är den att jag vet hur jag gör för att koppla det lokalt typ, webb1.localhost -> hoppar till webbmapp webb1 tex.. MEN, nu är det så att jag äger ett par domäner som jag skulle vilja utnyttja så man kan nå det här utifrån, typ som rubriken lyder, subdomän.mindomän.se

Min domän idag är kopplat till web10.se, som suger enligt mig, men man får ju vad man betalar för..

Men detta verkar ju inte vara så lätt som man tror. jag vill inte använda mig av tex DynDNS eller no-ip.com som jag använt tidigare. Jag har stadsnät och fast IP så jag borde väl kunna göra det här?

Tacksam för hjälp!!

Du måste ändra vart domänen pekar i DNS. Göres olika beroende på hur och var du har domänen registrerad.

Har du tex registrat den hos tex. Loopia så är det väldigt enkelt att i deras kontrollpanel ändra och lägga till subdomäner och peka dessa till valfria ip-adresser. Annars så bör ju web10 kunna peka om domänen och skapa subdomäner och peka till din fasta ip-adress.

Kan dom inte detta så är det ju inget hinder att flytta domänent till några som tillåter detta.

Ska du ha alla subdomäner på en och samma maskin så kan du styra var de hamnar i apaches config-fil. Hos web10.se pekar du sedan *.dindomän.se till ditt ip och så hamnar all trafik på servern.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-11 16:18
Ursprungligen av ohennig:

Ska du ha alla subdomäner på en och samma maskin så kan du styra var de hamnar i apaches config-fil. Hos web10.se pekar du sedan *.dindomän.se till ditt ip och så hamnar all trafik på servern.

Jo så långt har jag förstått det, men det vill säg inte så enkelt. Configurerar jag httpd i Apachen så får jag allt att funka smärtfritt med localhost, ex. webb1.localhost eller webb2.localhost, nada problem, pekar mot dem olika dokumenten. Men sen när jag då ska ändra från localhost till min domän.se, ja det är då det slutar fungera. Domänen är kopplad till mig, jag har pingat den, samma IP.

Du måste ju i apachen konfigurera vhosts för dom domäner som det gäller. Klistra in din config för vhosts så kanske vi kan hitta nåt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-11 19:03

Sorry guys, jag måste tacka för hjälpen men det är löst nu..
Det är jag som själv krånglat till det allt för mycket, slängde all kod och börja från scratch, och konstigt nog, så bara funkar allt... ?

Peppar peppar!!

Men tack för hjälpen!!

Senast redigerat 2007-05-11 19:41
1
Bevaka tråden