Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Powerbook är olidligt långsam

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-10 14:06

Här sitter jag och min kära treåriga powerbook och är sjuka tillsammans. Mig är det egenligen inga problem med, det är datorns sjukdom som är mystisk. Den har, vad det verkar, gått in i väggen.

Sjukdomen yttrar sig i vad som framstår som en klassisk utmattningsdepression, eller en brist på RAM även om aktivitetshanteraren inte indikerar att minnet brister (har 768 Mb). Program tar oerhört lång tid att starta och även minsta sak, som att byta mellan olika fönster, kan ta upp till en minut. Samtidigt tänker datorn så att det knakar. Egentligen märkte jag problemet först i safari, som uppträder som om all cach försvinner varje gång jag byter sida, eftersom den inte kan ladda om sidor utan att tänka och tänka och tänka. Sedan spred sig problemet till andra program. Att öppna Mail är nu en tålamodsövning.

Precis som i en utmattningsdepression har dock datorn sina ljusa studer. Ibland går det riktigt bra. Det är svårt att uppskatta hur länge datorn fungerar som vanligt och gör det den ska, innan den igen fastnar i någon detalj som den sedan grubblar på i evigheter.

Det senaste problemet är att programmen slutar svara. Jag tvingas ideligen tvångsavsluta. Det handlar alltså om flera program som beter sig på samma sätt - varför jag misstänker fel i operativsystemet. När jag tröttnar och stänger av datorn för att låta den vila blir jag bestraffad av ett minst sagt segt uppvaknande. När jag nu startade datorn efter en halvtimmes vila tog det tio minuter innan alla ikoner var uppe och quicksilver igång. Samma sak är det om jag försätter min kära dator i vila - då vill den ibland inte vakna alls utan hänger sig själv på plats. Hon är litet dramatisk förstår ni...

Problemet är diffust och jag skulle behöva hjälp på traven i processen att komma åt grundproblemet. Var börjar jag felsöka? Vilka kontrollfrågor ska jag ställa till mig själv?

Ursäkta admin om det här är en dubbeltråd men jag har försökt att söka i forumet utan framgång. Jag får inte fram något sökresultat alls - vet om det är bug i sidan eller om det bara är jag.

ha det bra, Niclas

Starta aktivitetskontrollen som ligger i program -> verktygsprogram.

Titta på den där cirkeln som syns under "Systemminne". Mycket grönt där?
Titta också på sidor in/ut texten. Vad står det under "Sidor ut". Helst ska den siffran vara noll.

Till sist: Hur mycket ledigt diskutrymme har du på hårddisken?

  • Medlem
  • 2007-05-10 17:42
Ursprungligen av Björnström:

Starta aktivitetskontrollen som ligger i program -> verktygsprogram.

Titta på den där cirkeln som syns under "Systemminne". Mycket grönt där?
Titta också på sidor in/ut texten. Vad står det under "Sidor ut". Helst ska den siffran vara noll.

Till sist: Hur mycket ledigt diskutrymme har du på hårddisken?

Jag funderar på det där med sidor ut, jag har sett liknande kommentarer i forumet tidigare. På min ibook G4 1,33 med 1gig minne har jag 428705 sidor ut. Det låter ju sinnessjukt mycket ifall siffran helst ska vara nära noll. Vad kan detta bero på & framför allt - bör jag vara orolig?

Ibooken i övrigt är rätt rapp måste jag säga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-10 19:16

Tjena!

På hårddisken är det ungefär 18 gig ledigt. Jag följer hela tiden aktivetskontrollen (jag skrev felaktigt aktivitetshanteraren i första inlägget), men det är svårt att kolla när datorn väl hänger sig. Min uppfattning är att användardelen (grön) utgör 4/5 och systemet (röda) 1/5. Bifogar en bild över hur det typiskt ser ut. Pendlar mellan ganska låga värden och taket.

Av inlägget ovan insåg jag att jag hade en himla massa processer igång (nästan 200 då bara safari var igång). Konstiga filer låg och körde processer för program jag trodde att jag tidigare gjort mig av med. Har väl inte varit så bra på att kolla vilka processer som egentligen är igång. Tänkte sätta mig ned och jaga runt i biblioteket lite. Vet inte hur säkert det är men jag är fett med lack på segheten.

Tack för hjälpen hittills.

Senast redigerat 2007-05-10 22:44

Har du varit inne på sidor med Safari på sidor med en massa Flash-reklam (Aftonbladet) eller kollat på en massa YouTube filmer (eller liknande) när problemet uppträder?

När jag sa att du skulle kolla i aktivitetshanteraren "Systemminne" menade jag den här cirkeln som jag bifogar nedan.

Vad står det under texten "Sidor ut" för dig? Sidor ut innebär att datorns interminne är fullt och den har börjat skyffla ut data på hårddisken. Ju fler sidor ut - desto mer segar din dator ihop. Som ni ser har jag 2GB RAM och ändå börjar datorn skyffla ut minne på disken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-10 21:29

Tja, datorn börjar ju skyffla ut om minnet går i botten, vilket det kan göra under korta stunder, ibland. F.ö. tycker jag trådförfattaren skulle överväga att formetera om..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-11 20:38

Krisen är total som Churchill sa... att skriva det här inlägget var ett viljeprojekt. Vill meddela att jag går på det senaste förslaget eftersom stackarn bara mår sämre för var dag. Nu är den så trött att... ja. Ett svårt och dyrt beslut fick mig att inhandla en extern hårddisk. Nu säger vi adjö och godnatt - nu blir det nattinatti för kära pBn.

Det kanske är läge att starta om med Shift-tangenten nedtryckt. Går den snabbare då är det förmodligen något systemtillägg som krånglar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-11 21:38

Fortfarande, du har inte funderat på att installera om? Vad är det för dator för övrigt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-04 19:51

Hejsan!

Jag vill, som ett tecken på tacksamhet, i alla fall avsluta den här diskussionen. Jag har nu fått tillbaka min dator efter ett par veckors service. Strax efter mitt senaste inlägg försökte jag efter kloka råd här att installera om datorn. Hårddisken gick då inte att välja som installationsskiva. Först var jag lite rådvill men tänkte att några försök skulle orkas med. Vid tredje försöket gick den att välja, men efter någon halvtimmes tuggande noterades det i loggen "unable to repair disk". Jahopp, så jag lämnade in datorn hos kära Macforum. Hårddisken var, så att säga, stendöd. De har den fortfarande där i hopp om att lite information skulle gå att rädda.

Ny hårddisk och rensad dator. Även om jag blev fattig på kuppen är det skönt att ha datorn tillbaka.

Sköt om er, Niclas

Ursprungligen av moni:

Hejsan!

Jag vill, som ett tecken på tacksamhet, i alla fall avsluta den här diskussionen. Jag har nu fått tillbaka min dator efter ett par veckors service. Strax efter mitt senaste inlägg försökte jag efter kloka råd här att installera om datorn. Hårddisken gick då inte att välja som installationsskiva. Först var jag lite rådvill men tänkte att några försök skulle orkas med. Vid tredje försöket gick den att välja, men efter någon halvtimmes tuggande noterades det i loggen "unable to repair disk". Jahopp, så jag lämnade in datorn hos kära Macforum. Hårddisken var, så att säga, stendöd. De har den fortfarande där i hopp om att lite information skulle gå att rädda.

Ny hårddisk och rensad dator. Även om jag blev fattig på kuppen är det skönt att ha datorn tillbaka.

Sköt om er, Niclas

WTF? Ett par veckors service? Var de tvunga att tillverka skruvmejslarna i slöjden först eller? Det ska inte ta mer än en timme att byta hårddisken och de måste väl för tusan ha något på lager om det inte är ett garantiärende.

Nästa gång någonting krånglar -kolla http://www.ifixit.com där det finns guider som på ett enkelt sätt visar du kan byta saker själv.

1
Bevaka tråden