Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olämpligt klona Mac Pro-system till MacBook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac Pro som jag lagt en massa möda på att konfigurera på ett optimalt sätt, och köper nu en ny MacBook Pro. Det skulle kännas skönt att kunna klona hela systemdisken från MacPro:n! Då skulle jag slippa konfigurera hela systemet på nytt och spara mycket tid. Men…

— Har ett system som installerats på en stationär dator felaktig "profil" för att sedan funka bra på en bärbar dator?

— Kommer systemet självt isåfall att komplettera sig med de inställningar osv som den bärbara datorn specifikt behöver?

— Eller är det vettigare att starta upp den nya bärbara med förinstallerad programvara, snällt registrera sig, och sedan göra alla OSX-uppdateringar. Därefter använda Flyttassistenten till att kopiera över rubbet som går att flytta från Mac Pro:n?

Nån som har koll?…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 10:31

Jag skulle alla gånger välja nr 3. Jag brukar iofs gå så långt att jag inte ens använder Flyttassistenten. Somliga säger att där att vara onödigt omständig men så har jag aldrig problem med mitt Mac OS X.

Den allmänna rekomendationen från exvis. Bombich mm. är att gärna installera och konfigurera på det nyare/mer avancerade systemet och klona "nedåt". Men att inte göra tvärtom. Du kommer troligtvis att få problem med hårdvarufunktioner och installation av OEM-mjukvara som följer med macen om du klonar från gammal till ny. Min erfarenhet är att mjukvara som inte finns (men borde finnas för att hårdvaran finns) inte installeras eller uppdateras automatiskt, precis som du befarar.

MR

Rekommendationen när du ska klona maskiner är att du gör en image av den nyaste maskinen du har. Detta fall kommer det bli Macbook Pron.
Men visst går att det att trycka in en img av en Mac Pro på men Macbook Pro.

Det har jag gjort och det har funkat.

För att kommentera MR.
Maskinerna är inte så långt ifrån varandra så trots rekommendationen borde det inte bli några problem.

Jag säger borde för jag kan inget garantera.
Det jag säger kommer från egna erfarenheter.

Ursprungligen av Pär Johansson:

— Eller är det vettigare att starta upp den nya bärbara med förinstallerad programvara, snällt registrera sig, och sedan göra alla OSX-uppdateringar. Därefter använda Flyttassistenten till att kopiera över rubbet som går att flytta från Mac Pro:n?

Utan att ha testat just din situation så skulle jag definitivt välja detta sätt. Flyttassistenten fungerar riktigt bra och man får med en hel del inställningar som nätverk mm. Och det känns bra att ha ett helt nyinstallerat OS i grunden.

Edit: Fast jag skulle inte ta den förinstallerade versionen av OS:et, jag skulle installera om det, det första jag gjorde, för att få bättre kontroll över vad som är med (slänga ut onödiga språkversioner, skrivardrivrutiner mm, lägga till X11 osv).

Systemet på min nuvarande MacBook Pro har jag flyttat åtta gånger nu senaste 18 månaderna tror jag. Observera att jag gått från G5 till Intel Xeon till G4 och sen tillbaka till Intel Core Duo osv.

Från G5 2x2GHz till en Mac Pro 2x2.66GHz till en Powerbook G4 12" till MacBook tillbaka till G4 12" till en MacBook Pro till en iBook G4 1.33 tillbaka till min MacBook Pro.

Inga problem. Puss på er Apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-11 13:14
Ursprungligen av Björnström:

Systemet på min nuvarande MacBook Pro har jag flyttat åtta gånger nu senaste 18 månaderna tror jag. Observera att jag gått från G5 till Intel Xeon till G4 och sen tillbaka till Intel Core Duo osv.

Från G5 2x2GHz till en Mac Pro 2x2.66GHz till en Powerbook G4 12" till MacBook tillbaka till G4 12" till en MacBook Pro till en iBook G4 1.33 tillbaka till min MacBook Pro.

Inga problem. Puss på er Apple

Det där är nog en av de största komplimangerna Apple kan få. Helt fantastiskt om systemet du har nu fungerar felfritt!

Jag har också klonat hejvilt mellan datorer, och det är normalt sett inga problem. Apple kör ju inte med några särskilda laptop-system eller liknande, utan systemet är likadant på alla maskiner. Se bara till att göra en skivkontroll på källenheten innan överföringen till målenheten, korrupta filsystem kan orsaka många intressanta fel när de klonas över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-11 14:01
Ursprungligen av Samuel K:

Jag har också klonat hejvilt mellan datorer, och det är normalt sett inga problem. Apple kör ju inte med några särskilda laptop-system eller liknande, utan systemet är likadant på alla maskiner. Se bara till att göra en skivkontroll på källenheten innan överföringen till målenheten, korrupta filsystem kan orsaka många intressanta fel när de klonas över.

Stämmer detta verkligen? Samma version av OS X finns väl i olika builds?

Ursprungligen av Solid:

Stämmer detta verkligen? Samma version av OS X finns väl i olika builds?

De enda maskinspecifika OS X-system jag känner till är de som används för återställningsskivorna som följer med varje Mac, vissa såna kan vägra boota på vissa maskiner. Men själva OS X-installationerna är generiska, det är alltså samma kernel och samma uppsättning drivrutiner vare sig systemet ligger på en MacBook eller på en Mac Pro.

Jag skulle på passa mig väldigt noga för att flytta system mellan PPC och Intel maskiner.
Där emellan har jag vattentätta skott.

1
Bevaka tråden