• Oregistrerad
  • 2003-04-16 17:26

Är ny för dagen på 99mac och ny för dagen är också min nya Maxtor 160Gb Firewire-disk. Dags att låta den jobba, men hur blir det bäst? Tänkte inviga OSX också...
Jag har nu följande upplägg:
En Pismo med 20Gb och OS 9.1
Den disken vill jag formatera om med både OS X och OS 9.2 på,
men tänkte först säkerhetskopiera den till FW-disken, också för att akut kunna köra program därifrån tills allting rullar igen på min gamla hårddisk.
Först ställer sig då frågan hur min nya disk ska formateras och partitioneras. Har tänkt använda den både för backup av intern disk och direkt för video/audio redigering. Om jag vill installera både OSX och OS 9.2 på den, bör väl helst systemen ha egna partitioner? Har läst att OSX lägger applications i sytemet. Stämmer det, det gör ju systemets utrymmesbehov svårt att bedöma. Sen tänkte jag nog ha en egen partition som backup för interndisken och så en eller två stora förvideo och audio.
Skivkontroll i OS 9.1 verkar inte kunna formatera firedisken. Är jag inte uppdaterad, eller hur kommer jag runt problemet.
Sammanfattning:
Hur formatera och partitionera extern FW-disk med min Pismo OS 9.1
Hur stor partition kräver OS X?
Är det rätt att OS X programmen lägger sig i systemmappen, kan man komma runt det?

mvh