Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

The Inquirer rapporterar att dem testar 13" med, kan alltid hoppas att det kommer en ny macbook med, då ska jag köpa min första mac

http://www.chipzilla.com/default.aspx?article=39459

Edit: Detta var förut en tråd om både MacBook och MacBook Pro, men jag har flyttat de tidiga inläggen om MPB till en annan tråd enbart om MBP. Därav att detta inlägg numera lite kryptiskt är det första inlägget i tråden som jag skapade förut.

/Adrian

Senast redigerat 2007-05-15 16:55
Ursprungligen av chocolate:

The Inquirer rapporterar att dem testar 13" med, kan alltid hoppas att det kommer en ny macbook med, då ska jag köpa min första mac

http://www.chipzilla.com/default.aspx?article=39459

Låter som ett rykte jag gärna vill tro på i alla fall min iBook G4 känns lite seg och en MacBook är mera inom mina budgetramar än en MacBook Pro.

Nu säger Think Secret att det kan komma uppdatering ännu tidigare, precis som vi spekulerat om i den här tråden redan:

Updates to Apple's MacBook and MacBook Pro lines, expected to arrive within the next month, now appear ready to be unveiled sooner rather than later, sources report.

An announcement could come as early as Tuesday, sources say, although both models may not be introduced in tandem. Apple last updated the MacBook Pro to Core 2 Duo processors in late October 2006 and announced a similar upgrade for the MacBook line in early 2006.

De säger också att fler rykten om MacBook, utöver MacBook Pro, har kommit nyligen:

While a MacBook Pro update based on Intel's recently delivered Santa Rosa chipset has been anticipated since Intel first disclosed shipping details of the faster platform, word of a pending MacBook update has only emerged recently.

Sources report MacBook supplies are virtually nil at Apple's major distributors, and Apple is no longer shipping quantities of its low-end laptops to Apple retailers, two traditionally strong signs of a pending update.

Angående innehåll så är det mesta okänt, förutom då Santa Rosa som är ganska givet, men en sak är intressant angående MacBook - ingen LED-skärm:

The MacBook will not employ newer LED backlight displays; that upgrade will need to wait until the next revision.

Inte

Nu kommer ryktena i tät följd, det brukar betyda att en uppdatering är nära förestående. Jag har döpt om den här tråden för att sammanfatta de senaste ryktena kring uppdateringarna av MacBook och MacBook Pro inför eller på WWDC.

AppleInsider säger sig fått reda på att den kommande uppdateringen av MacBook kan sammanfattas som "en gäspning" och inte innehålla Santa Rosa:

A forthcoming update to Apple Inc.'s 13-inch line of consumer MacBooks won't deliver much in terms of new features, AppleInsider has learned.

[...]

Unlike an upcoming revision to its professional 15-inch MacBook Pros, the next version of Apple's consumer MacBooks is unlikely to benefit from architectural enhancements recently presented as part of Intel Corp.'s "Santa Rosa" notebook platform.

Om det stämmer så kan vi nog räkna med en massiv suck av besvikelse i macvärlden.

AppleInsider fortsätter sen med att bekräfta det som Think Secret nyss publicerade (se ovan), dvs att det inte blir LED i MacBook den här gången:

Similarly, the 13-inch notebooks won't reap the benefits of an LED-backlit display until a successive revision later in the year.

När det gäller MacBook Pro är det däremot Santa Rosa och LED som gäller:

For the time being, Apple will reportedly focus on boosting the grade of its professional MacBook Pro line which, unlike the MacBook, is expected to draw an enhanced set of features from Santa Rosa.

These should include faster front-side bus speeds of 800MHz, and second-generation Core 2 Duo mobile processors that scale up to 2.4GHz.

As reported by AppleInsider, a new 15-inch MacBook Pro model will also signify the first Mac to trade in its cathode fluorescent-backlit display for one that uses LED backlighting.

AppleInsider har även postat en del om den ryktade ultrabärbara macen, men det har jag skrivit om i en annan tråd.

Jag fortsätter min monolog i den här tråden

Idag är det tisdag och efter lunch, ungefär vid tvåtiden, tänker jag hålla lite extra koll på Apple Store och se som den klassiska gula lappen dyker upp.

Det är MacBook som är på tapeten nu enligt de senaste ryktena. Precis som tidigare handlar det om en rätt klen uppdatering utan LED-skärm och möjligen inte ens Santa Rosa. Nytt är att det kommer att vara fem modeller och inte tre som idag.

Think Secret är först ut: MacBook update arriving Tuesday

Multiple sources confirmed throughout Monday that a refreshed line of MacBooks will be hitting shelves Tuesday.

While specifics surrounding the new models have been scarce, the pending update, as reported by Think Secret Friday, is not expected to be as substantial as the MacBook Pro update that's also waiting in the wings. The MacBook will not be adopting LED backlight displays, for example, and it's less likely they will embrace Intel's new Santa Rosa mobile platform.

Somewhat more curious is the expansion in models the MacBook line will see Tuesday, from three to five. Think Secret sources have confirmed the existance of the expanded line-up, as mentioned by MacRumors Thursday evening, but sources are unsure whether the additional models will sport different specifications or whether the changes will be more cosmetic.

Även MacRumors har hört liknande saker: Five New MacBook Configurations for Tues, May 15th?

Tuesday, May 15th is the most recent date-on-the-calendar for those awaiting Apple notebook updates. Questionable rumors posted last week indicated that we would see Apple laptop updates this week, while other rumors pointed to "sooner than expected" laptop updates.

Despite varying claims, the final word we've heard is that five (consumer) MacBook models are en route, but no other details are available.

Personligen har jag lite svårt att förstå varför det inte skulle vara Santa Rosa, nu när nästan alla andra tillverkare släppt modeller med Santa Rosa trodde jag att Apple skulle göra samma sak. Och Santa Rosa är väl inte "för bra" för MacBook?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-15 09:03

Det blir en spännande väntan idag.

Personligen hoppas jag att den utökade produktlinjen innebär en enklare instegsmodell som ligger lägre i pris än dagens enklaste MB. Jag skulle gärna ha en bärbar Mac, men känner inte att mina behov motiverar att betala dubbelt så mycket som jag kan få en enkel bärbar PC för och det är nog många som är i den sitsen.

Ursprungligen av miklon:

Personligen hoppas jag att den utökade produktlinjen innebär en enklare instegsmodell som ligger lägre i pris än dagens enklaste MB. Jag skulle gärna ha en bärbar Mac, men känner inte att mina behov motiverar att betala dubbelt så mycket som jag kan få en enkel bärbar PC för och det är nog många som är i den sitsen.

Jag skulle nog påstå att dagens MacBook är rätt prisvärd för sitt innehåll. De bärbara PC-datorer som finns för kring 5000 kr inkl moms är väl ändå riktiga lågbudgetprylar?

Ska man jämföra med PC-märken tror jag Sony Vaio ligger närmast till hands i kvalitetsklass och där tror jag inte man hittar modeller under 10.000 kr.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-15 09:39
Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle nog påstå att dagens MacBook är rätt prisvärd för sitt innehåll. De bärbara PC-datorer som finns för kring 5000 kr inkl moms är väl ändå riktiga lågbudgetprylar?

Ska man jämföra med PC-märken tror jag Sony Vaio ligger närmast till hands i kvalitetsklass och där tror jag inte man hittar modeller under 10.000 kr.

Visst är det så, men det är ju ändock alltid så att det tar emot att betala för mer än man behöver. Har man behov som klaras av en dator för 5-6 000 kr så tar det ju emot att betala 4-5 000 kr mer, även om man får valuta för pengarna.

Vad gäller kvaliteten så är det ju alltid lite svårt att mäta, men märken som HP har datorer för ca 5-7 000 kr och de håller väl erkänt bra kvalitet så vitt jag förstår. Sedan ligger de förmodligen prestandamässigt efter Macarna, men återigen, varför betala för mer prestanda än man behöver?

Edit: Dock har ju MB en stor fördel när det gäller storleken och där är det förstås svårt att hitta konkurrenter, då får man nog leta i samma prisklass eller högre. För min del ser jag inte storleken som så viktig, eftersom jag främst vill ha en dator som är flyttbar, snarare än ultraportabel, så jag tycker att det är synd att Apple inte finns i segmentet "billiga, enkla, bärbara", men jag tror heller inte att de kommer ge sig in i den riktiga lågprisstriden.

Däremot kan man ju alltid hoppas på en utförsäljning av gamla MB.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-05-15 09:54

är det någon som vet om det stämmer att det ska komma 5st nya modeler idag!?.
Om så kommer jag att explodera av ilska!!.

köpte en nya mac book pro i onsdags så skulle kännas surt att inte fått information om att det kommer en ny model minder än en vecka.

Vill inte var den som tar emot mitt samtal på dustin.

Ursprungligen av andjoa:

är det någon som vet om det stämmer att det ska komma 5st nya modeler idag!?

Om du läser några inlägg tillbaka så citerar jag de aktuella ryktena som finns. *Vet* är det förstås ingen av oss som gör.

Ursprungligen av andjoa:

köpte en nya mac book pro i onsdags så skulle kännas surt att inte fått information om att det kommer en ny model minder än en vecka.

Apple släpper aldrig den informationen i förväg, så de som säljer har ingen möjlighet att ge dig den informationen. Men hade du frågat här på 99mac för en vecka sedan hade vi kunnat berätta att det var inte direkt någon överraskning att uppdateringar borde komma, det har inte kommit nya modeller sedan oktober-november förra året och Apple brukar komma med uppdateringar var sjätte månad ungefär.

Senast redigerat 2007-05-15 11:05
Ursprungligen av miklon:

Dock har ju MB en stor fördel när det gäller storleken och där är det förstås svårt att hitta konkurrenter, då får man nog leta i samma prisklass eller högre.

Det stämmer nog bra. Jag minns att när min flickvän skulle köpa en bärbar dator för 5 år sedan så var det faktiskt iBook som var billigast i sin storleksklass (hon var PC-användare då, så hon kollade efter PC först). Däremot fanns det gott om billigare "släpbara" PC-datorer på 3+ kg.

Ursprungligen av miklon:

För min del ser jag inte storleken som så viktig, eftersom jag främst vill ha en dator som är flyttbar, snarare än ultraportabel, så jag tycker att det är synd att Apple inte finns i segmentet "billiga, enkla, bärbara", men jag tror heller inte att de kommer ge sig in i den riktiga lågprisstriden.

Du är nog inte ensam om behovet, men som du säger så kommer inte Apple att ge sig in i den striden, det vågar jag lova. Det är hårdvaran som genererar pengar för Apple och i det skiktet är lönsamheten väldigt dålig pga av försvinnande små marginaler. Plus att Apple vill sälja en upplevelse och har svårt att ge avkall på grundfunktioner och "finish" så att säga.

Mac mini var visserligen ett steg åt detta håll, men jag tror ändå inte det blir mer än så. Och även Mac mini är inte snorbillig trots allt.

Nåväl. 4 timmar kvar ungefär tills vi får veta om ryktena stämmer eller bara var luftbubblor...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-15 10:03

Ja, man får väl ge sig till tåls.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-05-15 10:14

Som tur är har jag 2 veckors ånger rätt. Den kommer jag att använda om det kommer en ny.

Ursprungligen av andjoa:

Som tur är har jag 2 veckors ånger rätt. Den kommer jag att använda om det kommer en ny.

Observera att dagens rykten bara handlar om MacBook, inte MacBook Pro som du hade beställt. Däremot finns det andra rykten om att MacBook Pro kommer att uppdateras inom en månad - men kanske inte just idag alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 10:39

andjoa - det kommer alltid att komma nya datorer. det slutade inte i och med den senaste macbook pro'en som du nu köpte.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-05-15 10:49

Jag är inte dum!

klart jag fattar att det kommer nya datorer hela tiden. Tror även du skulle tycka att det känns surt att det kommer en ny dator 6 dagar senare efter inköp på en dator som kostar 24500:-. eller?

dom är ju inte tvär biliga direkt.

Ursprungligen av andjoa:

klart jag fattar att det kommer nya datorer hela tiden.

Men med Apple så kommer det inte nya "hela tiden" utan det går oftast (minst) ett halvår mellan modellerna. Så om man köper en viss modell precis när den är ny så kan man räkna med att den inte kommer att ersättas på ett tag. Om man däremot köper den när det gått mer än 6 månader (vilket är fallet med MacBook Pro som uppdaterades den 24 oktober 2006), ja då får man räkna med att det kan komma en ny modell närsomhelst.

Å andra sidan är dagen MacBook Pro ingen dålig dator och man vet aldrig med Apple, ibland blir det stora förseningar i uppdateringarna. Ibland tar leveranserna väldigt lång tid osv.

En bra start är att kolla in MacRumors Buyer's Guide som alltid håller koll på senaste uppdateringarna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-15 12:18

Vi har hört det förut om folk som köpt dator och som sedan blir "gammal" för det kommit nya dagen efter. Jag säger som Adian att man bör kolla MacRumors Buyer´s Guide före man gör ett köp och idag så är nästan alla datorena inte uppdaterade på väldigt länge och därför har vi kring leopard släppet ett antal nyheter att vänta.

Själv är jag tveksam till om det kommer något nytt idag detta går jag bara på känsla

Ursprungligen av what:

Själv är jag tveksam till om det kommer något nytt idag detta går jag bara på känsla

Va, tvivlade du på att jag skulle ha rätt?

Apple store i Japan har en gul "We'll be back soon"-post it på sajten, det brukar ju betyda att det är något på gång.
Eftersom jag ligger hemma och är sjuk har jag inget bättre för mig än att uppdatera svenska Apple Store med jämna mellanrum.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-05-15 12:51

Gött och veta att du håller oss uppdaterade i realtid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 12:56
Ursprungligen av kakapo:

Apple store i Japan har en gul "We'll be back soon"-post it på sajten, det brukar ju betyda att det är något på gång.
Eftersom jag ligger hemma och är sjuk har jag inget bättre för mig än att uppdatera svenska Apple Store med jämna mellanrum.

Samma med Apple.no och Apple.fi och apple.se!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-15 12:55

Och där var alla butiker nedplockade...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-15 12:56

svenska store is down!

Svenska ligger nere för fasiken!!

(edit: haha fan va långsam jag var då...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 13:01

Haha, nu börjar 30min av galenskapen här på 99...

jag häller upp en highland park till mig nu, så att inte smärtan i refreshknappsfingret ska kännas för mycket!

  • Medlem
  • 2007-05-15 13:07

Mackbook Nano, kan det vara något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 13:07

Apple Store nere...

Bevaka tråden