Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kör man Windows-program på en Mac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-05-08 08:08

Eller egentligen inte nybörjare, men totalt värdelös med datorer. Har en ny macbook pro och inbillar mig att jag ska kunna köra pc-program också i den. Hur gör man? Jag antar att jag måste installera ett windows xp som jag har hemma, men jag har inte den blekaste hur jag ska gå tillväga. Kan någon vänlig själ hjälpa mig?

  • Medlem
  • 2007-05-08 08:39
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-05-16 12:19

Köper nog den nyaste MacBooken trots allt, då med 2 GB RAM och 160 GB HD.
Hur ska jag göra för att kunna köra Windows på bästa sätt? Det rör sig exv om Lantmäteriets program Kartex, program till att uppdatera min väg-GPS och lite annat udda som inte finns till MacOS.

Ska jag satsa på BootCamp eller Parallells?
Ska jag partitionera HD'n och om så i vilka proportioner?

Andra goda råd när jag nu om några dagar äntligen får en laptop tas naturligtvis också emot med tacksamhet!

  • Medlem
  • 2007-05-16 13:18

Parallels och liknande produkter är ju helt klart smidigast, då man inte
behöver partitionera om hårddisken eller starta om datorn för att köra windows.

Jag gissar(rätta mig om jag har fel) att Parallels kommer räcka gott för dina behov. Den har stöd
för USB-anslutna enheter(din GPS?) och klarar att köra de flesta programvaror utan problem.

Ska man däremot köra grafikintesiva program/spel som kräver 3D-acceleration så är BootCamp ett måste. Då behöver du partitionera om hårddisken efter hur mycket utrymme du tror att du behöver. Detta görs vid installationen av BootCamp.

/P

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-16 13:12

Ska du spela eller tung grafik är det BootCamp som gäller.
Allt annat, Parallels eller VMware.

Om du använder BootCamp och vill komma åt din machårddisk (HFS+)
rekomenderas detta: http://www.mediafour.com/products/macdrive6/

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-05-16 13:20

Nix spel eller tung grafik. Om nu inte kartor är tungt vill säga?
Visst vet jag att BootCamp kräver omboot, iaf i Tiger. Men borde inte Apples eget program fungera smidigast i de flesta andra avseenden?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-05-30 20:09

Men om jag nu har skrivaren via AIrport i st f direkt-USB - kirrar Parallells det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 10:28

om man ska spela halvgamla pc-spel, liksom inte krävande enligt dagens mått, är det då bootcamp man ska ha? och så måste man ha en windows-licens, eller hur?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-05 10:36

Den stora frågan är om de kräver DirectX, vilket antagligen "halvgamla" spel gör. VMware Fusion funkar med några, nästa version av Parallels ska visst klara lite fler. Men just nu är nog Bootcamp det enda alternativet för spel.

En Windows-licens behövs för alla utom CodeWeavers CrossOver.

1
Bevaka tråden