USB-stickan avbruten - går innehållet att rädda?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-05-07 16:12

Jag råkade knäcka min usb-sticka precis där kontakten går in i "kroppen". Kan man rädda datan?

Man borde ju kunna med lite lödning få fast en usb-kabel istället för kontakten.

Ta den till Umeå så kan jag kika på den. Jag har fuskat ihop mängder av kablar och kontakter i mina dagar!

Innan jag läste ovanstående svar hade jag sagt "tough luck - you're screwed" men det kanske finns lite piller-glada lödare här på 99mac

Det beror ju helt på exakt var den har gått sönder och under vilka omständigheter.

Är kretskortet intakt och om den gick sönder när den inte var inkopplad bör det finnas stora chanser att rädda innehållet.

Edit: Och "piller-glad", jodå. Ligger och käkar 8 Citodon om dagen för tillfället.

• Medlem
  • 2007-05-07 16:37

Jag pressade tillbaka kontakten och lyckades få igång den igen. Nu har jag brutit söner den helt för att inte ta den av misstag. Puh...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-07 20:55

På samma sätt som man räddar gamla och obskyra hårddiskar kan man rädda USB-stickor genom att köpa/skaffa en identisk USB-sticka och flytta över själva FLASH-kretsen.

1
Bevaka tråden