Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logga in på Mac OS X server från Linux?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Åtvidaberg
  • 2007-05-07 11:57

Hur konfigurerar man Linux för att kunna logga in på Mac OS X server (10.4.9)? Jag vill att användarna ska komma åt sina hemkataloger vid inloggning. Detta fungerar bra idag från Mac OS- och Windows XP-klienter, men från Linux? I vilken dist är detta lättast att sätta upp? Behöver man installera någon extra programvara på klienten?

Jag har labbat lite med Fedora Core 6 klient, ställt in den på Mac OS X server-burken som ldap, men den vill inte. Först godkände den inte kontot öht, sedan säger den "Autentisering misslyckades" (trots att man kan läsa att lösenordet är godkänt på Password Service Server Log på servern:

May 7 2007 11:54:18 USER: {0x44eaf2e32e596c100000002600000026, hr} is the current user.
May 7 2007 11:54:18 AUTH2: {0x44eaf2e32e596c100000002600000026, hr} CRAM-MD5 authentication succeeded.
May 7 2007 11:54:18 QUIT: {0x44eaf2e32e596c100000002600000026, hr} disconnected.

kontoid är "hr". Vad göra?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-07 20:06
Ursprungligen av skalmac:

Hur konfigurerar man Linux för att kunna logga in på Mac OS X server (10.4.9)?

Vad menar du med/lägger in för betydelse i begreppet logga in? Menar du via ssh eller vadå? Det är lite vagt vad du avser...

Ursprungligen av skalmac:

Jag vill att användarna ska komma åt sina hemkataloger vid inloggning.

Tja, loggar man in på maskinen (= OS X-servern) med ssh så kommer du ju att få tillgång till det (lokala) filsystemet via shell:et i den sessionen som startas.

Men dina följdfrågor avslöjar/antyder att du avser att sitta (kvar) lokalt på Linux-burken och få tillgång till filsystemet på OS X-servern. Det är en helt annan grej än att logga in på OS X-server från Linux-burken.

Ursprungligen av skalmac:

Detta fungerar bra idag från Mac OS- och Windows XP-klienter, men från Linux? I vilken dist är detta lättast att sätta upp? Behöver man installera någon extra programvara på klienten?

Mac OS X och Linux bär stora likheter, så det vore inte konstigt om det gick att göra samma sak på båda. Men om du har använt något Mac-specifik (AFP) lösning så kan ju också Samba vara ett alternativ. Å andra sidan har ju jag inte kollat om Linux kan AFP idag. Ibland är man lite lat...

Ursprungligen av skalmac:

Vad göra?

Vara lite mer explicit nästa gång... Beskriva mer utförligt vad du har idag och vad du vill ha imorgon.

  • Medlem
  • Åtvidaberg
  • 2007-05-09 11:22

Jag menar logga in för att få tillgång till ett eget skrivbord och tillgång till hemkatalogen. Detta görs via samba idag för winklienterna och via afp för macklienterna, kontona administreras med Open Directory/ldap. Blev det tydligare nu?

Samba finns till de flesta Linux distributioner

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-11 12:13

Troligen har respektive distribution (Debian, OpenSUSE, Fedora Core, Ubuntu etc) sin egen dokumentation på området LDAP och SAMBA. Om inte annat kan jag tipsa dig om www.tldp.org - för att inte tala om www.samba.org själva. Vad du ska leta efter är hur du konfigurerar din Linux-klient för att (automatiskt) montera hemma-katalogen (om du har många olika användare). I annat fall kan det räcka med att statiskt mountera den på /home (typ).

Vad det gäller LDAP och att få rätsida på den rekommenderar jag att du kollar i loggen på klienten också. Du ser bara på servern att någon loggar in och loggar ut - om än under en mycket kort stund. Andra biorsaker kan vara en korrekt konfigurerad LDAP, men du har ingen hemmakatalog att landa i. Och då är det brukligt att shellet terminerar per omgående. Det är väl bara att läsa motsvarande dokumentation hos www.openldap.org och se om det står något där.

The bottom line is att det är inte så himla svårt. Det är bara lite dokumentation som måste plöjas igenom om ingen har gjort en wizard eller så för att underlätta processen.

  • Medlem
  • Åtvidaberg
  • 2007-06-14 23:06

Nu har jag fått det att funka från Fedora 7. Jag såg till att klienten mountade /Users från servern via nfs vid uppstart så funkade det! Med detta gjort och med rätt ldap-inställning så var det bara att peka hemkatalogen rätt från serversidan (/mnt/home i mitt fall) sen var det grönt!

  • Medlem
  • Åtvidaberg
  • 2007-06-14 23:07

btw, ingen samba är inblandad öht vilket känns extra gött.

Ser en till grafiska verktyg kring det hela så diffar det en hel del där kring enkelhet...gällande LinuxDistributioner och användning: superuser\användare -> install + konfig

Distar baserade på just fedoraCore idag är väldigt ofta lättkonfigurerade och genomtänkta...
Mandriva är också rätt mysigt för linuxDesktop och verktyg - ofta självförklarande.
Gillas KDE hårt så är väl den enklaste dist'en: PClinuxOS eller SimplyMepis (men för windows användare mer kanske)...

Dessa är mina topKandidater på distar\distributioner för att få saker att funka enkelt -- icke mackor då! ska väl sägas

1
Bevaka tråden