Cat-5 kabel för utomhusbruk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-16 11:58

Ska dra en nätverkskabel från våning 2 till källaren. Måste dra den utomhus på en vägg i söderläge. Det innebär att den blir utsatt för direkt solljus och hög värme under många timmar per dygn på sommaren, och naturligtvis en del kyla på vintern.
Kan jag använda en vanlig cat-5 installationskabel till detta?

Det är kanske inte direkt att rekommendera, men det är klart det funkar...:D
För ett par år sedan hade vi lokaler (som vi visste att vi skulle flytta ifrån) två hus från en bredbandsleverantör, och vi lade några cat 5 tvärs över taken. Plåttak, stekhett på sommaren, snö- och islager på vintern. Det funkade sommar som vinter i två år, tills det till slut blivit klart med flytten.
Du skulle ju som lite skydd kanske kunna stoppa ledningen i ett elrör eller liknande?

• Oregistrerad
  • 2003-04-16 20:36

Här har vi två cat-5 som går ut från ett fönster på en på kvällen skuggig västsida. Den ena kabeln går vidare runt på norrsidan och in genom ett fönster. Den andra fortsätter i västlig riktning, men är inte i skugga på dagen, ungefär fem-sex meter i luften till ett annat hus.

Har inte haft ett enda problem sen vi drog sladdarna för ett halvår sedan.

Hej

Som teleinstallatör på NEA-gruppen så har detta förekommit i mina arbetsuppgifter förut. PDS kabeln är inte gjord för utomhusbruk, det som talar för detta är kabelns kapsling. Alla kablar har olika specifikationer. T ex, EKK som är en vanlig installationskabel får inte förläggas i mark e.t.c.

På en anläggning där utomhusförläggning av en KAT 5 kabel skulle förekomma så skulle jag rekommendera att förlägga den ett ett SP rör, som är som ett VP rör fast utav metall.

PDS kabelns hölje kommer att efter några år spricka och vatten kommer att försämra kapaciteten, om möjligt skulle det gå att mäta in den som en KAT 3 kabel på ett TDR mätare.

mvh Johan Lindqvist

1
Bevaka tråden