Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utveckling är kul och stimulerande

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick för ett tag sen lite nya uppgifter på jobbet och helt plötsligt trivs jag mycket mer på jobbet. Det handlar om att utveckla hur vi använder vårat affärssystem.

På väldigt kort tid har jag kommit till bl a följande insikt:
- Hur mycket man än vill tro annat går det inte att släppa en komplett "1.0 produkt". Man spånar, tänker, vrider och vänder, testar, tänker igen och släpper lös förändringen. Man känner sig nöjd men sen är det som att något magiskt händer. Dels börjar man själv tänka ut hur det skulle kunna göras bättre och dels kommer synpunkter från användarna om vad som behöver göras bättre. Detta leder till en "1.01 produkt" och så fortsätter det så.

Skulle man vara tvungen att få precis allt rätt början skulle nästan inget nånsin se dagens ljus. Det är stört omöjligt att tänka på precis allt eller förutspå hur användarna kommer bete sig.

Jag vet att detta är inget nytt men de nya uppgifterna har verkligen öppnat ögonen på mig och stimulerat mina sinnen. Det är till och med så att jag kan sitta hemma och grunna på saker och hur det skulle kunna lösas/förbättras. Kan bara inte släppa att en sak funkar dåligt. Vissa tycker detta är vansinnigt men för mig är det stimulerande.

Hur är det för er?

Lärdommen från många utvecklings projekt är att det är omöjligt att få det "rätt" från början. För själva introduktionen av nya system till användarna ändrar själva inställningen till arbetet. Även om man bygger något precist efter en välundersökt specifikation så upptäcker man att specifikationen är fel, just för att man kan inte föreställa sig hur systemet skall se ut och få den insikt som behövs för att göra "rätt" utan att ha sett vad som är "fel" först.

Med andra ord skall man enligt mig göra vad många föreslår: "Release early. Release often. Listen to your customers." Du vinner mycket på det och det kan vara mycket stimulerande arbete som du har upptäckt.

1
Bevaka tråden