Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skötselråd till batteriet, rätt eller falskt?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-06 11:08

En polare som också har en Macbook sa att man inte ska köra sin dator med strömkabeln inkopplad då batteriet är fulladdat. Detta skulle göra att batteriet nöts ut snabbare.

Men laddar batteriet när det står att det är fulladdat? Kontakten är ju inte orange som den är när man tömt batteriet lite och det laddar utan grön.

Stämmer det?

Det finns oändligt massa teorier vad som är bra eller dåligt för batteriet. Jag har läst Apples rekommendation och tolkar den som att det inte alls är nån fara att ha strömkabeln ikopplad bara man nån gång då och då även kör datorn på batteridrift. Du kan läsa själv på länkarna under.

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

Ursprungligen av baller:

Men laddar batteriet när det står att det är fulladdat? Kontakten är ju inte orange som den är när man tömt batteriet lite och det laddar utan grön.

Om man kollar med programmet coconutBattery visar det att din teori är riktig: batteriet laddas inte när kontakten lyser grönt.
Själv har jag haft PB G4 inkopplad på nätet ständigt utom när jag är mobil. Efter 50 månaders användning och över 600 laddningscykler har jag fortfarande över 3 timmars batteridrift (just nu 3 tim 22 min) under förutsättning att jag drar ner ljusstyrkan på skärmen till 3-5 pluppar.
Min slutsats av detta är att den ständiga laddningen inte har varit skadlig. Däremot rekommenderar ju Apple någon djupurladdning per månad och det har det antagligen blivit när man varit ute och rört på sig.
Laddningscykler tär ju också på batteriet, när jag kommer uppåt 1000 laddningscykler är det förmodligen dags att byta batteri, om de fortfarande går att köpa då.

istället för att blint gå på vad nån annan säger, ta reda på vad det är för typ av batteri (NIxx, LIPO eller vad det nu kan vara..

En förvånande stor kunskapskälla gällandes batterier är faktiskt modellflyg-forum, dessa herrar och damer har en lång erfarenhet med olika typer av batterier och vet hur man nyttjar dem till max

Ursprungligen av hordur:

istället för att blint gå på vad nån annan säger, ta reda på vad det är för typ av batteri (NIxx, LIPO eller vad det nu kan vara..

En förvånande stor kunskapskälla gällandes batterier är faktiskt modellflyg-forum, dessa herrar och damer har en lång erfarenhet med olika typer av batterier och vet hur man nyttjar dem till max

Är inte ett dugg förvånad att modellflygare är duktiga praktiker på batterianvändning, men är inte det också att fråga "nån annan"

Dessa diskussioner har förts ett antal gånger på detta forum och jag vill gärna hänvisa igen till http://www.batteryuniversity.com som drivs av Cadex som är experter på laddning av batterier.

Senast redigerat 2007-05-06 18:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-06 17:59

Tack för era svar!

1
Bevaka tråden