Uppgradera till Mac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ganska trött på Windows, jobbar som C#-programmerare och programmerar även på fritiden. Det blir ganska mycket Windows och .NET och funderar på att vidga mina vyer och skaffa lite nya erfarenheter med Mac och Linux. Problemet just nu är att jag har begränsad ekonomi samt att jag investerat massor i PC och Windows (både tid och pengar) det senaste året.

Jag vill främst använda min Mac till att programmera på (har siktat in mig på Ruby on Rails för Webb, plocka upp gamla C++kunskaper och eventuellt lite J2ME om det finns stöd för det i OS X), men jag måste kunna använda handelsbanken och läsa officedokument.

Just nu äger jag två statitionära PC och ett par portabla PC samt en Xbox och ett par st Windows Mobileenheter.

• Server som kör Windows 2003 server i garderoben. Den har jag investerat mängder tid i. Det jag bryr mig mest om i den maskinen är Active Directory, Exchange och DNS, FTP och en del ASP.NET. Notera att FTP:n är viktig eftersom rättigheterna styrs av AD. Det är en Intel 2.8 ghz HT maskin med 2 gb RAM. Med andra ord är den fortfarande användbar.

• Desktopmaskin som kör Vista Professional (som jag KÖPT). Intel Pentium D 2.8 ghz (första dual core cpun), 2 gb ram, 4 st hårddiskar (stripade till två enheter), två st 19" skärmar kopplade på dual-DVI grafikkort.

• 2 st bärbara maskiner, de tillhör min flickvänn och jag rör dem sällan, men de är med i domänen som styrs av Active Directory.

• Xbox som har tillgång till alla shares på nätverket, säkerheten styrs av Active Directory.

Nuvarande server
Som ni säkert förstår så skulle det göra otroligt ont i mig att fräsa bort hela domänen eftersom jag har lagt så mycket tid på den. Ännu värre är att jag har en del .NET-prylar jag kodat själv som ligger på maskinen, samt att min flickvänn också jobbar med C#-programmering och vill ha en Windows 2003 att latja med.

Desktopdatorn