Uppgradera till Mac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ganska trött på Windows, jobbar som C#-programmerare och programmerar även på fritiden. Det blir ganska mycket Windows och .NET och funderar på att vidga mina vyer och skaffa lite nya erfarenheter med Mac och Linux. Problemet just nu är att jag har begränsad ekonomi samt att jag investerat massor i PC och Windows (både tid och pengar) det senaste året.

Jag vill främst använda min Mac till att programmera på (har siktat in mig på Ruby on Rails för Webb, plocka upp gamla C++kunskaper och eventuellt lite J2ME om det finns stöd för det i OS X), men jag måste kunna använda handelsbanken och läsa officedokument.

Just nu äger jag två statitionära PC och ett par portabla PC samt en Xbox och ett par st Windows Mobileenheter.

• Server som kör Windows 2003 server i garderoben. Den har jag investerat mängder tid i. Det jag bryr mig mest om i den maskinen är Active Directory, Exchange och DNS, FTP och en del ASP.NET. Notera att FTP:n är viktig eftersom rättigheterna styrs av AD. Det är en Intel 2.8 ghz HT maskin med 2 gb RAM. Med andra ord är den fortfarande användbar.

• Desktopmaskin som kör Vista Professional (som jag KÖPT). Intel Pentium D 2.8 ghz (första dual core cpun), 2 gb ram, 4 st hårddiskar (stripade till två enheter), två st 19" skärmar kopplade på dual-DVI grafikkort.

• 2 st bärbara maskiner, de tillhör min flickvänn och jag rör dem sällan, men de är med i domänen som styrs av Active Directory.

• Xbox som har tillgång till alla shares på nätverket, säkerheten styrs av Active Directory.

Nuvarande server
Som ni säkert förstår så skulle det göra otroligt ont i mig att fräsa bort hela domänen eftersom jag har lagt så mycket tid på den. Ännu värre är att jag har en del .NET-prylar jag kodat själv som ligger på maskinen, samt att min flickvänn också jobbar med C#-programmering och vill ha en Windows 2003 att latja med.

Desktopdatorn
Det som stör mig med desktopdatorn är att jag just har införskaffat en Vistalisens, samt uppgraderat grafikkortet. Annars skulle jag inte tveka en sekund att förpassa den till garderoben som en Linux-server.

Nu vill jag ha tips. För det första, vilken Mac skall jag köpa? Om jag gör om min nuvarande desktop till server så har jag två skärmar som jag inte kan använda till något om jag inte köper en mac som jag kan koppla in dem i. En Mac Mini klarar bara 1 skärm så vitt jag förstår (tips snälla)? Smärtgränsen går egentligen vid 4000-5000 spänn (jag vet att det är väldigt lågt, om en månad eller två så har jag lite till), kan jag sälja mina skärmar och få in en hacka på dem så skulle jag kunna lägga till det på priset.

För det andra, kan jag fortfarande ha nytta av min windowsdomän eller är det lika bra att skrota den? För det sista, vafan ska jag göra med min Vistalisens?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-06 19:16

Sälj den ena skärmen och köp en ny Mac mini! Eller sälj båda och kör på billigaste iMac 17". Vill du ha kvar båda skärmarna är den nog en begagnad PowerMac g5 som gäller.

Windows-domänen kan du antagligen ha kvar. Kan inte jättemycket om sådant, men Mac OS X har någon form av AD-stöd. Läs mer om det hos Apple.

Ang. Vista-licensen: avregistrera den och sälj!

Lycklig ägare

Jag har nu fått tag på en Mac mini:

Model Identifier: PowerMac10,1
Processor Name: PowerPC G4 (1.2)
Processor Speed: 1.42 GHz
Memory: 512 MB

Jag är otroligt nöjd (även om den är gammal och seg och har för lite ram).

Dessutom hittade jag ett hack som heter Synergy som tillåter mig att använda samma mus och tangentbord till båda maskinerna sammtidigt. Så tills vidare kör jag fortfarande Vista på min desktop, men den ena skärmen har jag lämnat över till Macen. Musen kan jag flytta fritt mellan skärmarna, och då följer tangentbordet med. Mycket snyggt!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-13 11:28
Ursprungligen av fixarfrasse:

Jag har nu fått tag på en Mac mini:

Model Identifier: PowerMac10,1
Processor Name: PowerPC G4 (1.2)
Processor Speed: 1.42 GHz
Memory: 512 MB

Jag är otroligt nöjd (även om den är gammal och seg och har för lite ram).

Processorn räcker nog till endel. Tänk på att grafikkortet inte har stöd för Core Image, så du får inte ens se alla funktioner i Tiger, och kan tänka mig att man missar lite till i Leopard också. Samt, du bör stoppa in mer RAM. Åtminstone 1GB för att du ska kunna ha ett vettigt arbetsflöde.

Nu kör jag Leopard och det är lite segt. Siktar in mig på att skaffa mer RAM, vet dock inte vart jag ska få tag på det och hur mycket det kostar. Skulle nog vilja ha 1-2 GB.

Några grejer jag irriterar mig på är att Home och End knapparna inte fungerar. Kan man konfa detta på något sätt? Alt + Pilar är inte riktigt samma sak tycker jag.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-13 16:37

Nu kör jag Leopard och det är lite segt. Siktar in mig på att skaffa mer RAM, vet dock inte vart jag ska få tag på det och hur mycket det kostar. Skulle nog vilja ha 1-2 GB.

Några grejer jag irriterar mig på är att Home och End knapparna inte fungerar. Kan man konfa detta på något sätt? Alt + Pilar är inte riktigt samma sak tycker jag.

Om du kör Leopard, vilket bara finns tillgängligt för Developers, så antar jag att du vet att de flesta grejerna i Leopard körs i Debug-mode och kommer därför gå långsamt och äta massor med RAM och CPU.

Vi har en developerlicens (eller vad det heter) på jobbet och jag var sugen på att testa Xcode 3.0 (notera att jag inte jobbar med OS X). Jag har inte haft tid att titta på Xcode ännu, så mycket annat att latja runt med. Men tror ni att funktionaliteten i Xcode 3.0 och Leopard är värd prestandan jag förlorar eller är det mer värt att installera Tiger igen?

Jag visste inte att hela Leopard körde i debug mode, men det kanske skulle förklara varför den känns väldigt seg ibland (om man bortser från dåligt med minne).

Jag undrar dock fortfarande vart man billigast (så klart) får tag på minne till en Mac mini av den modell jag har.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-13 23:36

Vi har en developerlicens (eller vad det heter) på jobbet och jag var sugen på att testa Xcode 3.0 (notera att jag inte jobbar med OS X). Jag har inte haft tid att titta på Xcode ännu, så mycket annat att latja runt med. Men tror ni att funktionaliteten i Xcode 3.0 och Leopard är värd prestandan jag förlorar eller är det mer värt att installera Tiger igen?

Jag visste inte att hela Leopard körde i debug mode, men det kanske skulle förklara varför den känns väldigt seg ibland (om man bortser från dåligt med minne).

Jag undrar dock fortfarande vart man billigast (så klart) får tag på minne till en Mac mini av den modell jag har.

Mac Mini PPC har 1st RAM-slot med ett standard DDR 2700 om jag minns rätt. Så köp där du brukar köpa minnen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-13 23:02

OS X kör även med edit knapparna från terminal editors, ctrl+a/e funkar som home/end med om man nu inte gillar alt+pil..

1
Bevaka tråden