Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket tid lägger Björnström & co ner på 99-siterna?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Ja, frågan är enkel.

Hur mycket tid tar det från de olika inblandade att driva 99-siterna?

Har själv hand om lite små siter och tycker att dessa tar en otrolig massa tid. 99 lär ju kräva en gigantisk massa tid.

Redan innan jag får svaret så kan jag dock säga:
Tack för att ni gör det!

/Martin

Jag tror varje Admin & Moderator får svara själva här. Svaret för mig är ju "alldeles för mycket" såklart - men ändå inte tillräckligt.

99mac och numera 99.se har ju påverkat min livsstil radikalt och det krävs en förstående partner för att få ihop det hela. Tror väldigt få förstår hur omfattande det är om man inte testat själv. "Det är ju bara ett vanligt forum" är något jag fått höra lite då och då

Vi testade att köra "på riktigt" med tre man heltid våren 2004 men det var ekonomiskt självmord med kontor osv.

Jag skulle säga att vårt misslyckande att göra 99mac/99.se kommersiellt gångbart så att vi får tillräckligt med intäkter för att kunna avlöna ett litet team är det som irriterat mig mest. Andra sajter har lyckats så varför skulle inte vi kunna göra det liksom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 00:34
Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle säga att vårt misslyckande att göra 99mac/99.se kommersiellt gångbart så att vi får tillräckligt med intäkter för att kunna avlöna ett litet team är det som irriterat mig mest. Andra sajter har lyckats så varför skulle inte vi kunna göra det liksom?

Vilka jämför du 99mac/99.se med?

Ursprungligen av calle:

Vilka jämför du 99mac/99.se med?

Det finns ju många exempel om vi diskuterar "så pass lönsam att man kan anställa någon".

Sweclockers är väl ett exempel, Feber-sajterna är på ett sätt ett annat. Båda fallen är folk man känner - sen finns det ju säkert femtio sajter till runt om i landet som lyckats nå brytpunkten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 07:45
Ursprungligen av Björnström:

Det finns ju många exempel om vi diskuterar "så pass lönsam att man kan anställa någon".

Sweclockers är väl ett exempel, Feber-sajterna är på ett sätt ett annat. Båda fallen är folk man känner - sen finns det ju säkert femtio sajter till runt om i landet som lyckats nå brytpunkten

Vad tror du att det beror på att de lyckas men inte 99.se?

Ursprungligen av calle:

Vad tror du att det beror på att de lyckas men inte 99.se?

Det är en riktigt bra fråga faktiskt.

Vi har verkligen försökt hitta intäkter genom diverse relaterade sidoprojekt - exempelvis mac.se (webhotell & mailtjänster), klickback.com (bonusprogram) annonsavdelningen.se (annonsförsäljning) - och vi införde möjligheten till Plus/Pro konton här på sajten.

Det tog flera år innan jag insåg vem "kunden" är. Det är ju inte medlemmarna som syns & hörs på forumet som skapar intäkter utan alla dessa osynliga lurkers som besöker oss i tiotusentals. Sökmotoroptimeringen av sajten har givit mer besökare/trafik/annonsklick än något annat.

Vi har nog varit dåliga på att få småintäkter för sånt som radannonser (sweclockers tar betalt) och annonsförsäljning (något både feber och sweclockers är bra på).

Dessutom kör vi bara egen mätning av sajten med Google Analytics när dom andra två exemplen använder sig av KiaIndex (vilket kostar 30-80.000 per år) för att finnas på topplistorna.

Rätt intressant att läsa gamla trådar som dessa:

http://www.99.se/macnyheter/52342-kroenika-dags-att-vaenda-skutan.html
http://www.99.se/feedback/53260-om-bjoernstroem-skulle.html

Det har varit en lång, lång resa sedan 2001 och jag märker att jag redan för 3 år sedan hade stora funderingar över vad som var rätt väg framåt!

1
Bevaka tråden