Minnes hantering eller annat?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 11:45

Så som jag har uppfattat det så skall man ju vara vaken på om man får ett högt antal page outs, och att man då bör köpa mer RAM. För mig känns det här rätt skumt, jag har 1,25 GB RAM, jag håller reda på hur mycket RAM varje applikation har sugit upp och startar om dem när jag tycker att de konfiskerat orimligt mycket (tex när Safari tar över 100MB).

För närvarande är ca 600MB av mitt RAM uppdelat på Inactive och Free, men ändå börjar datorn att göra page outs. Skall den verkligen göra det då det finns tillgängligt RAM att ta av?

Någon som har reflektioner över att det verkar som att OSX hellre gör page outs än använder tillgängligt RAM?

Edit: Vafan, kan någon vänlig moderator trolla bort särskrivningen i rubriken?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-03 18:43

Den vy du ser i Aktivitetshanteraren är en sjuk förenkling av OSX lite knepiga och komplicerade minneshantering. Det enda du kan lita på, är att om datorn gör pageouts hade du tjänat på mera ram. Jag hade 1GB, det var på tok för lite för att jobba i Photoshop, Pages, Aperture, osv. Med 2GB har jag inte fått en enda pageout.

Många program, som Safari, cachar data (i detta fall HTML, bilder, osv) och kan därför dra precis hur mycket minne som helst. Jag vet inte med vilken parameter man reglerar detta.

Andra program använder väldigt stora delade bibliotek, och drar därför betydligt mer delat minne än vad som syns. Har du några program, som tillsammans tar 300MB minne, kanske datorn i själa verket använder 600MB, just pga delade libs, buffrat HD-innehåll, osv.

Det ända som datorn slänger hellre än pageouts är HD-buffering. Får du pageouts, så är det till att bli sur på Apples sjuka minneskrav (tack vare Cocoa och objc, till stor del) och installera Linux, köpa mer ram, eller gilla läget!

Har någon mera info blir jag glad över detta, men men. Detta är i stort så det ligger till.

1
Bevaka tråden