Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös färglaser - Köpråd?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena
Vill ha en trådlös färglaser

Vilken ska jag köpa, är det smartare att kombinera en skrivare med en trådlös printserver, kan jag sedan köra den via nätverket om jag kör alla datorer på 802.11n, är det nåt annat...

Tacksam för lite hjälp här

Dd

Kan du ge oss en indikation på hur du ska använda skrivaren och budget?

Finns en rätt bred skala från dom där billiga hemmaskrivarna till proffsnivå.

  • Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2007-05-02 20:29

Jag har min printer kopplad till Airport Express och vips är den trådlös.

1. Jo, jag vill att den ska vara "bra" men inte "bäst". Professionella utskrifter på kontorsnivå. Luddigt va? Alltså inte "grafikernivå". Vill kunna skriva ut på A4 fotopapper utan att bli missnöjd, men det kommer mest att handla om fakturor, offerter och annat som hör ihop med litet företagande. Budgeten är utifrån det rätt obegränsat. Prisvärt alltså.

2. "kopplad till" och "trådlös" ?! Jag vill bara ha den kopplad till ett strömuttag, på sin höjd.

Tack för hjälp

Bra fotoutslrift = bläckstråle om du tänker hålla dig inom det mer plånboksvänliga prissegmentet för färglaser (3000-6000 kr ungefär?). Dessa billiga färglaserskrivare är ofta riktigt bra för grafik mm, medan fotografier blir långtifån perfekta oberoende av papperstyp.

Kan annars rekommendera nätverksskrivare (LAN, ej trådlös) HP 2600n ("har en själv") för hemmabruk/litet kontor. Sök på den på forumet. Kanske att HP har någon med inbyggt trådlöst nätverk nuförtiden?

Tack för tipset. Följdfrågan blir då en del av ursprungsfrågan: Finns det någon nackdel med att köpa skrivare utan att bry sig om "trådlösheten" och iställetsatsa på en trådlös printserver?

/Dd

Mycket bra färglaser är Nashuatec C7521n/C7521dn
Ladda ner broschyr här: http://www.prodoc.se/visa_produkt.asp?id=26

  • Oregistrerad
  • 2007-05-04 18:11
Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Mycket bra färglaser är Nashuatec C7521n/C7521dn
Ladda ner broschyr här: http://www.prodoc.se/visa_produkt.asp?id=26

Det märket har vi inte hört talas om förut!
Berätta för oss - pris, prestanda, printkvalitet mm
Jag som just skulle köpa..........

Pris beror på hur man utrustar den. Har aldrig haft en bättre skrivare. Fungerar helt klanderfritt.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-07 16:29
Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Pris beror på hur man utrustar den. Har aldrig haft en bättre skrivare. Fungerar helt klanderfritt.

Är det 7521 du kör via Airport?

Jag tar mig friheten att bumpa frågan den gång eftersom jag fortfarande är i behov av hjälp och tips. Alltså:

- Jag behöver ett tips på en helt trådlös (alltså inte fysiskt kopplad till router) färglaser
- Jag vill veta om det kan ställa till problem att köra med 802.11n
- Jag vill veta vad (förutom priset) som talar för att inte köra helt trådlöst

Tacksam för svar ännu en gång!

/Dd

Ursprungligen av Dubbeldelta:

Jag tar mig friheten att bumpa frågan den gång eftersom jag fortfarande är i behov av hjälp och tips. Alltså:

- Jag behöver ett tips på en helt trådlös (alltså inte fysiskt kopplad till router) färglaser
- Jag vill veta om det kan ställa till problem att köra med 802.11n
- Jag vill veta vad (förutom priset) som talar för att inte köra helt trådlöst

Tacksam för svar ännu en gång!

/Dd

Jag är hyffsat säker på att jag läst att så fort en enhet som inte stöder 802.11n kopplas in i nätverket måste resten av nätverket anpassas, eller snarare måste den berörda accesspunkten anpassas. Det innebär att 802.11n alltså bara går att köra i ett exklusivt n-nätverk. Så fort b- eller g-enheter kopplas in slår accesspunkten över på 802.11g vilket alltså sänker hastigheten.

Jag har inte sett någon skrivare med 802.11n (men jag har å andra sidan bara letat i de nedre prissegmenten.) Den enda lösningen för mig vore således att ha en airport extreme (eller motsvarande printer server som stöder 802.11n) och koppla till en nätverks- eller USB-skrivare.

Ok, tack för hjälpen. Kan det i så fall vara en lösning att använda en av mina gamla router och koppla in den via nätverkskabel i en airport extreme för att sedan köra printern och/eler äldre datorer i ett eget trådlöst nätverk. Är jag fel ute här kanske??? Jag vill alltså slippa alla kablar (utom nätkabel) till skrivaren.

Om detta skulle funka så är ju de flersta problem borta, plus att problemet med äldre datorer är löst. Återstår bara att hitta rätt skrivare då...

1
Bevaka tråden