Vad ska jag köpa för Mac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-04-30 10:25

Jag funderar på att gå över till Mac, har alltid kört PC men börjar tröttna på att det går segt, alla felmeddelanden och dyl. Jag har kollat på IMac, vet inte riktigt vilken storlek jag ska välja på, valet står mellan 20 tum och 24 tum. Behöver man göra uppgraderingar och vilka isåntfall? Jag kommer att köra Office för Mac samt lite photoshop mest för semesterbildsredigeringar, inget tyngre med RAW-format utan jpeg. Tacksam för alla tips gällande program och hårdvara som sagt har aldrig använt MAC tidigare.

Både 20" och 24" klarar av allt du önskar. RAM är viktigt - räkna på att installera 2GB direkt vid köp - det är kanske inte så dyrt som det först verkar. En del ångrar att de inte skruvar in en stor HD från början men du skall nog främst kolla på grafikkortsalternativen. Detta kan du ju inte byta/uppgradera i efterhand och det är ju lite surt att känna att man för snål ett halvår senare... Graffekortet med 128 MB VRAMi 24-tummaren är snabbare än 20-tummarens kort. Och 24ans med 256 MB VRAM är ännu bättre. Allt har en prislapp förstås.

Ha i åtanke att MS Office 2004 för Mac och Adobe CS/CS2 körs "emulerat" på en Intel-mac. Nu är CPU och annat så snabbt så att i praktiken spelar det ingen större roll men hastigheten blir inte optimal förrän Office 2008 kommer ut (sent i år?) eller CS3 införskaffas (precis släppt). Men som sagt, för alla utom de som pressar Office/CS2 till max klarar sig bra ändå. Och de nya versionerna flyger resp kommer att flyga fram!

Har du redan licens för Office på PC kan den versionen köras direkt under OSX utan installation av Windows (sök på Crossover).

Några trådar ang i huvudsak Office:
http://www.99.se/ovrig-programvara/99748-hjaelp-med-att-hitta-raett-program.html
http://www.99.se/apple-programvara/106228-hur-noedvaendigt-aer-iwork-gentligen.html
http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/84612-word-alternativ.html

När du senare behöver extern hårddisk skall du tänka Firewire, inte USB. Men när det blir dags kan du söka i forumet!

Det har redan sagts -2 GB är att rekommendera redan från start. När det gäller prestanda tror jag knappast att någon maskin skulle göra någon besviken.

Har du sett 24-tummaren i verkligheten? Det är en riktig bjässe! Jag skulle nästan tycka att den är för stor.

Jag skulle hellre lägga pengarna på mer minne än på en på en större skärm. 20-tummaren är stor så det räcker, tycker jag.

Vi har tre macar i familjen

1 Powerbook G4, 512 mb ram
1 Macbook, 1 gb ram
1 Macbook Pro, 2 gb ram

Alla maskinerna fungerar perfekt, inte ens den äldsta med 512 mb ram har några problem att köra office, final cut pro och photoshop

samtidigt!

Har en extern skärm som kopplas in vid behov.

Skulle jag köpa en ny dator i dag så skulle det bli en Imac 24!

Henrik

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-02 16:33
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det har redan sagts -2 GB är att rekommendera redan från start. När det gäller prestanda tror jag knappast att någon maskin skulle göra någon besviken.

Har du sett 24-tummaren i verkligheten? Det är en riktig bjässe! Jag skulle nästan tycka att den är för stor.

Jag skulle hellre lägga pengarna på mer minne än på en på en större skärm. 20-tummaren är stor så det räcker, tycker jag.

Jag upplever 20" iMac skärmen som mindre än min vanliga 19" TFT hemma. Satsa på 24" vettja, man vänjer sig vid storleken oroväckande snabbt..

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-10 20:13

Då får jag tacka för alla tips. Verkar vara som att det får bli en 24 tummare och med lite mera minne i. Kan man gradera upp internminnet själv, kostar rätt mycket om man gör det via apple? Gör jag klokt i att bara köra mac OS och strunta i att klona och allt vad det heter för att kunna köra XP?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-10 20:20

Minne är väldigt lätt att uppgradera och fiffla med. Det köper du billigast från t.ex Komplett, inte Apple Store.

Från början tycker jag att det är bra att ha Windows via BootCamp, ifall du inte försåt något i OS X eller om du behöver något Win-program. Försvinner behovet med tiden kanske du kan dumpa Windows helt.

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-10 21:13

Något program till Mac som ni vill tipsa om? Allt från ett litet till större program.
Måste tacka för vänligheten här inne på forumet och snabba svar. För varje dag som går så växer behovet större för en mac.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-10 21:31

Transmission för bittorrent, adium för msn, coda för html, transmit för ftp, VLC för film...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-11 12:06

Jag har en 20-tummare och den är sweeeet!

1
Bevaka tråden