Galna priser på Applestore

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-29 23:22

1Gb minne till Imac core duo kostar på AppleStore 1735:-
Jag gav 730:- på Macoteket förra veckan.
Ser att de även försöker sälja Nikon d70s med 18-70 för 11.995:-!!!!!!
En kamera som inte längre tillverkas som man kan köpa för strax över
7000:- hos alla andra. O:-)

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-29 23:54

Japp, det är konstigt. Även Macar är billigare att köpa från andra ställen än AppleStore

Jag gissar att AppleStore inte uppdaterar sina priser lika ofta som andra och att dom kanske sitter på lager av vissa produkter - Nikon D70 priset är väl ett exempel.

Minnespriset skiljer sig nog för att Macoteket köper "noname" minnen i Asien och AppleStore har en annan märkesleverantör. Dessutom inkluderar väl Apples pris även montering och "BTO-avgift" som dock är osynlig men finns där någonstans bakom kulisserna?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-30 15:36

Vad som än står bakom kulisserna så förlorar ju AppleStore kunder i slutändan, vilket är rätt trist.

• Medlem
  • 2007-05-01 15:06
Ursprungligen av Björnström:

Jag gissar att AppleStore inte uppdaterar sina priser lika ofta som andra och att dom kanske sitter på lager av vissa produkter - Nikon D70 priset är väl ett exempel.

Minnespriset skiljer sig nog för att Macoteket köper "noname" minnen i Asien och AppleStore har en annan märkesleverantör. Dessutom inkluderar väl Apples pris även montering och "BTO-avgift" som dock är osynlig men finns där någonstans bakom kulisserna?

Apples pris inkluderar endast minnet med fri frakt på order över 1000:-.
Montering ingår ej, de kunde heller inte svara på vem som tillverkat minnet
vilket jag tolkar som minst lika noname som det italienska minne jag köpte
hos macoteket. De kommer säkert från samma fabrik.

Ursprungligen av Jordi:

Montering ingår ej, de kunde heller inte svara på vem som tillverkat minnet vilket jag tolkar som minst lika noname som det italienska minne jag köpte
hos macoteket. De kommer säkert från samma fabrik.

Aha, jag trodde du menade vid BTO order av en ny maskin. Missförstånd!

• Medlem
  • 2007-04-30 20:46

Vad är det som gör det trist? Jag har inga sympatier för just Applestore...?!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-01 00:31

Men det är väl främst därifrån svenska kunder handlar Mac. Att AppleStore då har så sega priser gör den svenska marknaden mindre och tristare.

Jag skulle behöva fler Mac-kompisar i alla fall.

• Medlem
  • 2007-05-01 11:16
Ursprungligen av boris91:

Men det är väl främst därifrån svenska kunder handlar Mac.

Är det?

Jag tror Boris91 tror att "antalet Macanvändare skulle totalt sett öka om AppleStore hade en mer uppdaterad sajt och lägre priser" vilket troligen inte har någon koppling till verkligheten.

Möjligen kan ett antal välja att handla från en lokal återförsäljare istället men det påverkar knappast Apples totalförsäljning ens i decimalerna.

Viktigt att inse att AppleStore faktiskt bara är "ännu en återförsäljare" och separerad från exempelvis Apple Sverige.

Apple Store har med största säkerhet kalkylerat med att de inte skulle tjäna någonting på att sänka sina marginaler. Produkter som kameror och liknande är ju hos Apple Store främst sådant som folk lägger till på sina datorbeställningar i all hast.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-05-08 13:08

Nu kan man ju få Mactestade corsairminnen för under 500 spänn för 1gb... på vanliga stora internetbutiker... Orka applestore

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-09 19:43

AppleStore uppdaterar sina priser enligt fast tidtabell och priserna (i stort sett växelkursen mot $) bestäms av kontoret i Paris(!). Svenska Apple skulle säkert vilja ha lite mer att säga till om om prissättningen...

Ursprungligen av bollman:

AppleStore uppdaterar sina priser enligt fast tidtabell och priserna (i stort sett växelkursen mot $) bestäms av kontoret i Paris(!). Svenska Apple skulle säkert vilja ha lite mer att säga till om om prissättningen...

Vad är Apple Sverige egentligen? Är det en generalagent? Generalagenter brukar ju marknadsföra sina produkter, vilket man inte kan anklaga Apple Sverige för. Vilken fråga som än kommer upp på det här forumet som lite löst kan kopplas till försäljning eller marknadsföring av macar osv ges ofta svaret att "det sysslar inte Apple Sverige med." Består de av någonting mer än en person i kavaj som inviger nya butiker?

• Medlem
  • Gnesta
  • 2007-05-18 02:10

Tror iofs inte man ska underskatta enkelheten av att sitta vid en dator och ha sitt kreditkort till hands. Lätt att beställa är det ju onekligen. Sedan är ju Apple och Apple samma sak, tycker det är töntigt av Apple Sverige att inte vara mer hjälpsamma till inringande kunder än att bara säga att detta inte är AppleStore bara för att just Store-personalen sitter någonstans i England och jobbar. Jag hoppas de svarar "inga problem, då kopplar jag dig till AppleStore"

1
Bevaka tråden