Fixar Apple mina sprickor?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Pro 15" som har börjat få sprickor där chassits underdel är sammanfogad med dess överdel. Sprickorna är ca .7 till 1.5 mm stora och ibland när jag lägger händerna på datorn för att skriva så knakar det oroväckande.

Min ettåriga Apple-garanti gick ut för någon vecka sedan, men:

• Felet har funnits långt innan garantin gick ut

• Enligt den nya konsumentköplagen så har jag tre års garanti på fabriksfel vilket detta borde kunna kallas, eftersom jag definitivt inte känner att det är mitt användande som orsakat felet

Vad tror ni? Har jag någon chans att få felet avhjälpt?

Konsumentverkets sida om garanti

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-29 15:17

Ser på bild nummer 2 där att chassit putar ut lite. Antagligen har datorn fått en stöt på en sida och aluminiumet har bockats in och tappat passformen och därför öppnats glipor på andra håll.

Har samma fenomen på min 12" Powerbook. Tvivlar på att Apple tar ansvar för det, det är självförvållat.

Btw, de där knakningarna som kan liknas att något krasas sönder, är ofta skräp som kommit in mellan. Har samma sak när jag lägger lite tyngd på handlederna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-29 15:23

För att du ska kunna få stöd för ditt resonemang borde du ha anmält felet direkt till Apple och inte väntat till garantin hade gått ut. Dock, ta upp ärendet med Apple och se vad de säger.

sidde: en smäll borde ju vara troligt, men jag tvivlar ändå.. för det första så har jag alltid kollat att datorn är ok de få gånger jag smällt till den och det där har mer kommit smygande.. och för det andra, hur tusan bucklar man nåt utåt ;D

hkim: du har rätt, jag var för seg..

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-29 15:40
Ursprungligen av martenbjork:

sidde: en smäll borde ju vara troligt, men jag tvivlar ändå.. för det första så har jag alltid kollat att datorn är ok de få gånger jag smällt till den och det där har mer kommit smygande.. och för det andra, hur tusan bucklar man nåt utåt ;D

hkim: du har rätt, jag var för seg..

Hur du bucklar utåt, enkelt. det trycks in i närheten utav bucklan. Det kan komma smygandes om man har den liggandes i en ryggsäck eller liknande, och den fick en liten törn eller så. Jag har lika dant på ungefär samma ställe, fast min har bucklor all over the place. Tappade en rackswitch på locket bland annat

Ursprungligen av Sidde:

Hur du bucklar utåt, enkelt. det trycks in i närheten utav bucklan. Det kan komma smygandes om man har den liggandes i en ryggsäck eller liknande, och den fick en liten törn eller så. Jag har lika dant på ungefär samma ställe, fast min har bucklor all over the place. Tappade en rackswitch på locket bland annat

Men sidde då, ajaj...

Nope, det där räknas som normalt slitage. Och den behöver inte få en smäll det räcker med tryck. Drog en PB i backen en gång och den blev ju lite sned men på verkstad sa man bara "jaså, inte värre" och rekommenderade att jag inte skulle göra nåt åt det. Vilket jag inte gjorde. Så se det som lite patina och glöm det.

1
Bevaka tråden