Svullet batteri, garanti?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-04-26 12:35

För ungefär en månad sedan köpte jag min första mac, det fick bli en MBP 17" och jag är helnöjd, förutom en sak. Batteriet "står ut"

(Klicka på bilderna för lite större version)

Iaf, som ni ser så står det ut en liten bit, och sedan de där bilderna togs (1-2v sedan) så har det blivit aningens mer. Dessutom laddas batteriet sällan upp till 100%, brukar stanna på 98-99%.

Så nu är frågan, vad ska jag göra för att smidigast få ett nytt batteri på garantin? Har inte allt för långt till en auktoriserad service provider, kan de byta tro? Eller ska jag ringa apple först?

Det är en garantisak – jag har lämnat inte en Macbook Pro för precis samma fel. Visserligen i mycket värre skick än ditt.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-04-26 13:10

Ok, men hur ska jag göra för att få det utbytt, gå till service providern eller ringa apple? Vill ogärna vara utan batteri en längre tid...

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-04-26 16:05

Ok, får bli service providern, för det där batteriutbytet gäller bara mbp 15" och inte 17"

• Medlem
  • 2007-04-27 08:48

Ring Apples support.
Jag pratade med dem om min trilskandes MBP17" häromveckan och upptäckte när vi pratade att mitt batteri svullnat. Killen i andra änden tyckte absolut att jag inte skulle sätta i det igen, och ordnade så att det kom ett nytt batteri med utbytesprogrammet.
Jag körde datorn utan batteri i fem dar innan det nya batteriet kom, men det berodde mest på att jag inte ville ha det gamla i datorn. Det låg brevid på skrivbordet.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-04-27 11:50

Sådär, då var det fixat, ringde apple och de skickar ett nytt batteri, mycket skönt. Trevlig supportkille även.
Tackar för hjälpen och infon

• Oregistrerad
  • 2007-05-12 11:37

Samma problem här...

Men garantitiden har just gått ut, attans...

Och om jag ska vara ärlig, så är det nog mitt eget fel att det blev så här.
På jobbet står MBP:n på ett bord med tjock träskiva, som magasinerar värmen, och visserligen brukar jag oftast lägga en trälist under bakkanten för att få lite ventilation, men ibland slarvar man...
OFTA... slarvar man...
Det är fullt klart, värmeutvecklingen är inte att leka med..

• Oregistrerad
  • 2007-05-12 11:40

Bilderna följde inte med...?

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Samma problem här...

Men garantitiden har just gått ut, attans...

Och om jag ska vara ärlig, så är det nog mitt eget fel att det blev så här.
På jobbet står MBP:n på ett bord med tjock träskiva, som magasinerar värmen, och visserligen brukar jag oftast lägga en trälist under bakkanten för att få lite ventilation, men ibland slarvar man...
OFTA... slarvar man...
Det är fullt klart, värmeutvecklingen är inte att leka med..

Det är inte ditt fel och du behöver inte oroa dig över garantitiden. Ring Apple och be dem fixa det. Det finns ett utbytesprogram för batterierna till MacBook Pro som inte är beroende av garanti.

Angående att det står "n/a inlägg" under ditt namn. Logga ut från 99.se. Ta bort cookies. Logga in igen och sedan bör rätt information visas.

• Oregistrerad
  • 2007-05-12 12:01

Har gjort som du skrev, men ingen förändring. Går fortfarande inte att ladda upp bilder...

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Har gjort som du skrev, men ingen förändring. Går fortfarande inte att ladda upp bilder...

Rapportera att det inte fungerar i den här tråden så får något titta på det.

Fick ett nytt batteri av apple fast jag inte hade någon garanti kvar, och snabbt gick det också, ringde på tisdagsmorgon. Ups kom med batteriet idag kl 13 Han tog med sig det gamla också.. gött!! (såg i en annan tråd hur det kan gå, Evas batteri verkar farligt!! )

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-05-16 14:26

Reklamation?

Hallå och goddag gott folk, tänkte låna denna tråden.

Jag har en MBP 17", early 2008. Alltså har garantin gått ut då jag inte har apple care. I vintras började mitt batteri fungera dåligt, datorn stängde av sig helt, när det stod att det var typ 30 % kvar på batteriet, utan att spara något. En tid efter det började batteriet _svälla_ så att det såg ut som på bilden. Idag har hela locket ploppat av och det finns inte en chans att jag kan använda det.

I samma veva sluta min högra fläkt fungera, eller den började låta som f*n tills det slutade med att den dog helt.

Så vad jag undrar är om jag kan få något av dessa två problem utbytta? Har hört att folk med batteriproblemet lyckats i alla fall, hur ska man gå tillväga?

Tack på förhand.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-05-21 14:12

Ingen?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-21 14:15

Ring Apple och berätta vad som hänt?

Garantin för svullna batterier på MBP 17" gick ut augusti -09. Har själv kunder som kontaktat Apple om detta, men ej fått förlängd garanti.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-05-28 15:47
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Garantin för svullna batterier på MBP 17" gick ut augusti -09. Har själv kunder som kontaktat Apple om detta, men ej fått förlängd garanti.

gaaaaaah

den första frågan tjejen på AppleCare ställde när jag sa att jag ville prata med henne om ett batteri var : Är det uppsvällt? Med lätt oro i rösten.

De byter dem fortfarande.
Ring AC, var trevlig.

Ursprungligen av Goflorp:

den första frågan tjejen på AppleCare ställde när jag sa att jag ville prata med henne om ett batteri var : Är det uppsvällt? Med lätt oro i rösten.

De byter dem fortfarande.
Ring AC, var trevlig.

MBP 17"? Fick klart svar från ÅF-AC att det är slut med bytena.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-28 17:14

Jag har nu ett problem med ett svullet batteri, igen...

Har likt gustavb en 17" MBP, men det är en mid 2007. Den fick ett svullet batteri drygt ett år efter inköpet och Apple tvärnekade mig ett nytt på garantin. Köpte därför ett nytt då, för nästan precis två år sen alltså.

Min MacBook Pro har haft ganska dålig batteritid på senare tid och idag upptäckte jag att knappen på musplattan var trög och inte fungerade att klicka med. Då ringde det en klocka i mitt huvud och efter kontroll av batteriet så ser man nu att även detta har svullnat och orsakade alltså båda problemen. Knappen på musplattan fungerar när batteriet är urtaget.

Det här måste ju gå på någon garanti, godwill eller liknande, jag kan ju inte på allvar köpa ett nytt batteri var och varnannat år, speciellt inte eftersom datorn inte används så mycket nuförtiden då jag skaffat en iMac 27". Batteriet är alltså långt ifrån slitet, 87% i health, och har bara gått 66 st cykler.

Jag har läst att vissa har fått sina batterier utbytta och andra inte, när det passerat 12 månader, bl. a. i denna tråd: Svullet batteri - reklamationsrätt? - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Så, ska jag kontakta Apple (Care) först? Eller är det bäst att gå via KO direkt?

Som kuriosa bifogar jag två bilder på hur mitt första batteri såg ut i våras, när jag tog upp det ur lådan det hade legat i sen det svullnade (och nej, jag har inte brukat våld, det har expanderat av sig självt). Galet!

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-27 23:36

Jag snackade nyligen med Apple över telefon om min macbooks svullna batteri och de skickade mig vidare till reklamationsavdelningen, som i sin tur påstod sig inte ha stenkoll på reklamationsrätten när det gäller batterier (om förbrukningsvaror täcks av lagen) men han tyckte det lät knas med så mycket i health kvar (jag har över 80% på mitt) och ganska få laddningscykler (runt 200 st). Dessutom så har jag testat att batteriet faktiskt håller tiden ut också, men ja.. vill inte ha det i riktigt för då skadar jag andra delar i datorn ju.

Hur som helst, eftersom de inte hade stenkoll på läget så hänvisade de mig till en verkstad. Han knappade in nåt så att de skulle kunna se min reklamation och jag fick ett ärendenummer. Har ännu inte varit på verkstad med datorn då jag kommer hem efter deras stängningstid än så länge, men där skulle de tydligen använda nåt program från ett usb-minne för att kolla om batteriet har tagit slut (eller hur man ska motivera det) eller om det är tillverkningsfel. Fråga mig inte hur det där programmet fungerar men jag ska banne mig se hur det ser ut när jag tar mig dit, annars tror jag dem inte.

Jo, de sa förresten på Apple att batterierna SKA svälla för att undvika att börja brinna, eh? Jag hittar ingenstans på deras hemsida där det står att batterierna ska svälla. Dessutom står det om deras batterier att om man tagit väl hand om det så ska man ha kvar runt 80% i health när man nått 300 laddningscykler, vilket jag tycker mig hamna fint vid. Dessutom sa de att jag hade fått nytt batteri om jag haft Apple Care, vilket jag läst att det bara täcker tillverkningsfel för batterier.. exakt samma sak som reklamationsrätten med andra ord! Men att bevisa det..

Frågan är om de nu då nekar allt och säger att jag måste köpa nytt batteri. Vad gör man? ARN? Batteriets kostnad överstiger ju ARN's värdegräns som ligger på 1 000 kr för elektronikavdelningen i alla fall. Men ja, game over?

Senast redigerat 2010-10-28 00:08
Ursprungligen av losan:

Jag snackade nyligen med Apple över telefon om min macbooks svullna batteri och de skickade mig vidare till reklamationsavdelningen, som i sin tur påstod sig inte ha stenkoll på reklamationsrätten när det gäller batterier (om förbrukningsvaror täcks av lagen) men han tyckte det lät knas med så mycket i health kvar (jag har över 80% på mitt) och ganska få laddningscykler (runt 200 st). Dessutom så har jag testat att batteriet faktiskt håller tiden ut också, men ja.. vill inte ha det i riktigt för då skadar jag andra delar i datorn ju.

Hur som helst, eftersom de inte hade stenkoll på läget så hänvisade de mig till en verkstad. Han knappade in nåt så att de skulle kunna se min reklamation och jag fick ett ärendenummer. Har ännu inte varit på verkstad med datorn då jag kommer hem efter deras stängningstid än så länge, men där skulle de tydligen använda nåt program från ett usb-minne för att kolla om batteriet har tagit slut (eller hur man ska motivera det) eller om det är tillverkningsfel. Fråga mig inte hur det där programmet fungerar men jag ska banne mig se hur det ser ut när jag tar mig dit, annars tror jag dem inte.

Jo, de sa förresten på Apple att batterierna SKA svälla för att undvika att börja brinna, eh? Jag hittar ingenstans på deras hemsida där det står att batterierna ska svälla. Dessutom står det om deras batterier att om man tagit väl hand om det så ska man ha kvar runt 80% i health när man nått 300 laddningscykler, vilket jag tycker mig hamna fint vid. Dessutom sa de att jag hade fått nytt batteri om jag haft Apple Care, vilket jag läst att det bara täcker tillverkningsfel för batterier.. exakt samma sak som reklamationsrätten med andra ord! Men att bevisa det..

Frågan är om de nu då nekar allt och säger att jag måste köpa nytt batteri. Vad gör man? ARN? Batteriets kostnad överstiger ju ARN's värdegräns som ligger på 1 000 kr för elektronikavdelningen i alla fall. Men ja, game over?

Du har förmodligen pratat med Apples kundrelationsavdelning, det finns nämligen ingen reklamationsavdelning och förbrukningsvaror såsom batterier täcks inte av konsumentköpslagen så jag kan nästan garantera dig att detta kommer sluta i att du blir av med ditt batteri (och eventuellt dator) i någon-några dagar, Apple nekar reklamationen då förbrukningsvaror inte täcks och slutligen att du åker på en undersökningskostnad.

Om ditt batteri är så pass svullet att det sitter fast och att du inte kan avlägsna det på egen hand kan Apple stå för kostnaden att en serviceverkstad avlägsnar batteriet och ersätter eventuella komponenter som kan blivit skadade i övrigt är det en no-go...

Skit i ko.

Hota med att du inlämnar en stämning i tingsrätten om tvistemål om mindre värde.
Kostar 400 spänn eller så, samt att var och en bär sina egna kostnader i det fallet....
Kan ju bli skitroligt om du bor i göteborg och lämnar in det här, lite osäker på om de måste infinna sig eller om det kan tas på videolänk från Stockholm....

Förklara för dem att det blir jobbigt och omkostnader och sitta och skriva inlagor i Word.

Sök reda på mitt långa svar i tråden om Teknikmagasinet och iPod touch för 1490:-

Senast redigerat 2010-10-28 00:24
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-28 09:32

Prova ett piratbatteri istället för Apples original som plågas av svåra kvalitetsproblem / tillverkningsfel. Efter två originalbatterier som gett upp efter ett år och 40 laddcykler kör jag nu ett pirat - so far so good.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-28 11:44

Nu har batteriet i min MBP 15" Unibody svullnat upp så jag inte kan ha det i datorn längre. Det går att trycka i det men då fungerar trackpaden dåligt och luckan buktar ut. Annars så fungerar batteriet bra. Batteritiden är helt ok. Datorn är två år gammal dvs garantin gick ut för ett år sedan. Borde man inte kunna reklamera detta? Visst batterier är ju förbrukningsvara och man får naturligtvis räkna med att kapaciteten går ner efter ett tag men tycker det är ganska dåligt att batteriet på en dator för 23K svullnar upp efter bara två år. Batteriet har ca 80 laddningscykler och nästan all kapacitet kvar enligt programmet coconutBattery. Har pratat med apples support men de vill inte ge mig ett nytt batteri.

Ursprungligen av P1200VB:

Nu har batteriet i min MBP 15" Unibody svullnat upp så jag inte kan ha det i datorn längre. Det går att trycka i det men då fungerar trackpaden dåligt och luckan buktar ut. Annars så fungerar batteriet bra. Batteritiden är helt ok. Datorn är två år gammal dvs garantin gick ut för ett år sedan. Borde man inte kunna reklamera detta? Visst batterier är ju förbrukningsvara och man får naturligtvis räkna med att kapaciteten går ner efter ett tag men tycker det är ganska dåligt att batteriet på en dator för 23K svullnar upp efter bara två år. Batteriet har ca 80 laddningscykler och nästan all kapacitet kvar enligt programmet coconutBattery. Har pratat med apples support men de vill inte ge mig ett nytt batteri.

Du kan självfallet försöka att reklamera men jag skulle inte råda dig till det, Apple är stenhårda på consumer law och batterier...

Ursprungligen av InPezonator:

Du kan självfallet försöka att reklamera men jag skulle inte råda dig till det, Apple är stenhårda på consumer law och batterier...

Sagt det förut och säger det igen.

Ge sig eller hota med KO är rena nyset.

STÄM dem.

Man inlämnar en stämning till Tingsrätten, det kostar några hundra kronor.
Där man avser stämma dem enligt konsumentköplagen, att man ju faktiskt har tre års
reklamationsrätt på prylen (batteriet). Medtag gärna det svullna kassa batteriet...

Förklara för Apples representant att man ämar göra så ghär, enligt vilken paragraf och lag och nämn att de kommer få vika en halvdag för detta, de kommer behöva skriva en inlaga att de bestrider och att det i övrigt kommer bli jävligt jobbigt.

Eftersom ärendet är om mindre än ett halvt basbelopp kommer det avgöras i sk "Förhandling kring mindre värde", vilket sker med ett förenklat förfarande (Tingsrätten Light). Där var och en bär sina egna kostnader. De kommer alltså få stå för sina omkostnader, resa, tid etc. Är man butikschef och det gäller ngn tusenlapp är ju det betydligt enklare än att sitta i ngt rötet möte som man säkert ändå förlorar.

KO är rena löjlet jämfört med det här.

man behöver läsa på lite hur förhandlingen funkar
och en timme eller två med näsan i KKL (Konsumentköplagen).

Om sedan Apple är stenhårda , so be it. Då kan man va det tillbaka.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-30 23:59

Nu vet jag inte hur Apples officiella ställning är när det gäller svullna batterier eller andra uppenbara tillverkningsfel som kommer fram efter att garantitiden gått ut. Men om det är så dåligt som det antyds här, så bör ju en del av de 50 miljarder $ som finns i kistan gå åt att skapa goodwill utöver vad som förväntas av en tillverkare.

Jag tror mycket av "strulet" beror på att Apple inte har någon officiell Apple Store i Sverige. Jag har fått uppfattning av att de är extremt tillmötesgående i bl a USA. Det är väl också mycket svårare att säga nej till någon ansikte mot ansikte, när de visar batteriet i en butik, än beskriver felet över telefon eller i brev.

Tycker det är på tiden att Apple-landet Sverige får sin första riktiga Apple-butik.

Apples ställning är den att de tar på sig ansvar/kostnaden om batteriet har fastnat i datorn, inte kan tas bort av användaren själv och eventuellt skadat något innehåll i datorn till följd av svullnaden..
I övrigt är ställningen "Köp nytt batteri" men visst kan man göra som Goflorp säger och få dem att ändra ställning

Bevaka tråden