Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac övergång från PC

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-04-25 22:52

Hej å hå!

Nu är det så att jag för ett par månader sen köte mig en MacBook och är super nöjd, hade tidigare vart sugen på Mac en längre tid men aldrig riktigt tagit steget ifrån PC-världen.

Nog om det, frågan är som följande. Jag är i tagen då jag vill byta ut min PC med följande spec:

1.80ghz prolle
3gb ram
m.m m.m

till en iMac Core 2 Duo 2.16 GHz 20".

Enda som egentligen stoppar mig är om jag kan spela på "min nya" iMac, dvs PC-spel. Iom det nya OS X Leopard så ska det väl ha bootcamp intergrerat (rätta mig om jag har fel) och då ska det väl gå att köra allt som jag har gjort innan, dvs, half-life, operation flashpoint osv osv utan problem

-- alla som har läst hit och tänker svara skall ha en stor eloge

Behöver jag då uppgradera iMac:en till 2gb ram och till 256gfx kortet? Eller kommer det att rulla på fint med det som är som standard. (128 MB ATi Radeon X1600 (PCI express))

Kan man även byta ut kortet mot ett annat PCI express kort eller måste det vara "mac-standard"?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Ödeshög
  • 2007-04-25 23:05

Hej!
Nu har jag itne själv tagit steget och har ingen mac själv.
Men såg senast häromveckan videor på Youtube när dom spelar half life2/ R6 Las Vegas / WoW osv så spela ska du kunna göra
Och spelen flöt på utan problem med!

http://www.youtube.com/watch?v=6v6knSCXMQM

2 GB internminne är klart värt det för de flesta numera. Skulle också rekommendera den där grafikuppgraderingen eftersom OS X använder GPU:n som en slags generell signalprocessor för att accelerera allt möjligt, inte bara spel. iMac 20" har inget grafikkort utan allt sitter direkt på moderkortet, så det går inte att ändra sig och byta i efterhand.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-04-26 11:11
Ursprungligen av tillmar:

Hej!
Nu har jag itne själv tagit steget och har ingen mac själv.
Men såg senast häromveckan videor på Youtube när dom spelar half life2/ R6 Las Vegas / WoW osv så spela ska du kunna göra
Och spelen flöt på utan problem med!

http://www.youtube.com/watch?v=6v6knSCXMQM

Just det klippet ser ju väldigt lovande ut. Undrar bara vilka specifikationer som han/hon har i den datorn.

  • Medlem
  • Ödeshög
  • 2007-04-26 13:37

Har kollat på sidan efter någon kommentar men han verkar inte svara på nått, men filmen är uppladdad April 2006 så datorn kan inte vara nyare än denna

http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=imac_coreduo&performa=off&sort=date&order=ASC

Så den du ska köpa vågar jag nästan gå i god för att du kommer kunna spela dina spel helt okejO:-)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-04-26 14:46

Var själv nyss nere på MacHuset i Jönköping och pratade med en säljare och han menade på att det inte skulle vara några problem att spela Quake4 och liknande spel. Skillanden mellan GFX korten skulle va att på 24" så passar kortet bättre för Quake och 20" kortet bättre till Half-Life liknande spel.. Nåja det spelar inte så stor roll för mig ändå. Det enda som gör att jag skulle välja 24" är full HD skärmen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-26 19:13

Bästa graikkortet och 2 GB ram är lätt värt pengarna tycker jag iallafall. För det har med sinnestillståndet att göra också. Sitter du där med 1 GB ram och det "sämre" grafikkortet och det börjar hacka nånnstans så kommer du ångra dig att du inte valde det bättre. har du valt det bästa så är det inte mycket o göra om det skulle hacka. Själv sitter jag på en 24" iMac med det bästa grafikkortet och 2 GB ram. Spelar inte så jättemycket. Lirar WoW i OS X på max utan problem. Har kört lite Red Alert (det nya) i windows via boot camp och kan köra på max men det går segt hackar inte direkt men är segt. Får sänka grafiken lite men fan den är ändå så fin så man klagar inte.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-26 23:37

Vänta med köp! iMac väntas uppdateras om 4-6 veckor. Intels Santa Rosa-arkitektur lanseras om ett par veckor och i juni är det utvecklarkonferens.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-04-27 00:32

Vad kan man förvänta sig att priset stiger med?

Priset brukar vara ungefär detsamma som tidigare. Ibland lite lägre, ibland lite högre, men inga stora förändringar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-04-27 09:41

Kommer det att bli stor skillnad med Intels Santa Rosa-arkitektur? Var kan man läsa om det och vad i hela havet gör den för skillnad mot dagens teknik?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-29 16:54
Ursprungligen av Dippaz:

Kommer det att bli stor skillnad med Intels Santa Rosa-arkitektur? Var kan man läsa om det och vad i hela havet gör den för skillnad mot dagens teknik?

Om du bara söker på ordet Santa Rosa hittar du väldigt många artiklar. I korthet innebär det detta (som jag skrivit i en annan tråd):

Intel väntas lansera Santa Rosa-arkitekturen för bärbara datorer denna månad. iMac är ju en bärbar på stativ. Nästa iMac kommer troligen att ha följande egenskaper:

1. Ny design: Nuvarande formen är 2 år & 9 mån gammal

2. OS X Leopard (inte nu längre när Leopard ska komma i oktober)

3. Santa Rosa: innebär 800 MHz systembuss mot dagens 667, ingen större prestandaökning.

4. Santa Rosa: innebär snabbare WLAN. iMac har redan det, AirPort Extreme Wi-Fi (802.11g).

5. Santa Rosa: innebär snabbare integrerad grafik i bl.a. den billigaste iMacen. De andra modellerna har ju grafikkort så de påverkas inte.

6. Santa Rosa: innebär stöd för 64-bitars processorer. Core 2 Duo är redan nu 64-bitars men om jag inte har fel stödjer moderkortet bara 32-bitars så den kommer inte till sin rätta (rätta mig gärna).

7. Snabbare processorer: bara marginellt, 40-70 MHz snabbare.

8. Större RAM & HD: tror jag inte. Det finns få HD-storlekar kvar (160, 250, 400, 500, 750). Apple använder inte 400 GB och de vill fortfarande lämna de andra storlekarna som tillval.

9. Bättre grafikkort: Här finns fler alternativ att välja bland. Kort för laptops som Apple skulle kunna använda är ATI Mobility Radeon X1700, X1800 och t.o.m. X1900. Nvidia har GeForce Go 7400, 7700, 7800 och 7900.

Så det finns tre skäl till att vänta med köp tycker jag: Leopard, bättre grafikkort och iLife '07.

Senast redigerat 2007-04-30 14:02
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-27 09:52

Vi kan kanske vänta oss 10-25 % ökning i processorkraft, vad gäller de bärbara också bättre batteritid. En viss skillnad alltså, men jag som iMac-användare känner inte att den begränsas av CPU-kraften, mer RAM, bättre mus och större skärm skulle vara mer välkommet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-29 16:43
Ursprungligen av lobStar:

Vi kan kanske vänta oss 10-25 % ökning i processorkraft, vad gäller de bärbara också bättre batteritid.

Snarare högst 3%

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-04-27 14:03

Är lite inne på att inte vänta iom det du skriver lobStar, ha vart lite inne på den linjen själv. Tror det blir en 20"s iMac nu på måndag

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-28 23:28

Har tittat på iMac 20" idag igen. Dess skärm ser nästan mindre ut än den 19-tummaren som jag har hemma! Beror nog på att iMacen har widescreen... O:-)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-04-29 18:53

Vette tusan om det är värt att vänta på för min del .Skulle vara grafikkortet isåfall

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-29 19:03
Ursprungligen av Dippaz:

Vette tusan om det är värt att vänta på för min del .Skulle vara grafikkortet isåfall

Här en användbar tråd: http://www.99.se/allt-om-spel/103988-imac-core-2-duo-s-prestanda-i-spel.html

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-04-29 20:00

Efter att ha letat och läst näst intill allt som jag kan hitta så verkar det ju som att det skulle va värt att köpa 24" istället med GT7600 256mb kortet...

Skulle gärna vilja ha se film-klipp med Quake4 och liknande på 24" resp 20" med de uppgraderade grafikkorten och 2gb ram. Om någon nu har det

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-04-30 15:55

Då var det beställt! iMac 24", GT7600 256mb, 2gb ram, trådlös mus och tangentbord samt apple care.

Nu ska bara PC:n säljas

Tack till alla som har hjälpt till!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-30 16:52

Oj, det gick snabbt. Grattis!

Lycka till med iMacen, en helt klart läcker papperstyngd.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-01 16:06

Har gått en dag nu sen jag beställde den på MacHuset här i Jkpg och jag vill ha den bums! Tur att man har MacBooken så länge *sneglar elakt på min PC*

1
Bevaka tråden