Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utländska studenter?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-25 22:24

Har hört det förrut och såg ett reportage på TV om att folk får komma till Sverige och studera gratis. Är det så, förekommer det samma deal för svenskar i andra länder?

Har ingen riktig koll på svenska utbildningssystemet längre då jag intre pluggat vidare utan började jobba direkt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-25 22:57

Det är lite si och så. Alla får komma till Sverige, Norge?, Finland och tror också Skottland. Allafall inom vissa principer. Och det är inget avtal man har, utan Svensk skola är helt enkelt gratis.

För svenskar ska få studera utomlands gratis gäller ungefär samma, de måste plugga i ett land som också har gratis skola. Vilket är väldigt få länder utanför Norden.

Det finns dock endel andra sätt att plugga gratis.
Eurasmusprogram finns över Europa. Så man får plugga 1-2 terminer på en skola i ett EU-land gratis.
Endel skolor har också speciella avtal, jag tex pluggar egentligen på Mittuniversitetet men går skolan på The University of Greenwich. Denna skola profilerar sig till stor del genom att ta in studenter från olika länder. En hel del amerikaner här, som betalar Amerikanska avgiften till sin riktiga skola, men pluggar här "gratis".

Men till din fråga. Svenskar får inte plugga gratis utlands som utlänska studenter får plugga i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-25 23:19

Ok, måste det inte kosta oss massor med pengar. Har vi valt att ha det så? Timmy från Irland är säkert väldigt trevlig men jag har ingen lust att betala hans utbildning. Detta känns vansinnigt. Nu blir jag arg!

OT: Blir en i ilska äten 4400-inläggs toblerone det här.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-26 10:46
Ursprungligen av acke:

Ok, måste det inte kosta oss massor med pengar. Har vi valt att ha det så? Timmy från Irland är säkert väldigt trevlig men jag har ingen lust att betala hans utbildning. Detta känns vansinnigt. Nu blir jag arg!

OT: Blir en i ilska äten 4400-inläggs toblerone det här.

Ett av argumenten för att vi gratis ska ta in utbytesstudenter är att det kan höja kvaliten på utblidningen. Jag gick själv en internationell utbildning på KTH dit studenter från hela världen sökte. Det medförde att de flesta var rätt skärpta. Själv slank jag väl in på ren bondtur

Vi har i sverige en lång tradition av gratis utbildning och det finns väl kanske inte heller några rutiner för att kunna ta betalt av folk. Däremot tror jag att det är på gång. Om 10-15 år får nog "Timmy från Irland" betala för sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-26 11:08
Ursprungligen av rhesus:

Ett av argumenten för att vi gratis ska ta in utbytesstudenter är att det kan höja kvaliten på utblidningen. Jag gick själv en internationell utbildning på KTH dit studenter från hela världen sökte. Det medförde att de flesta var rätt skärpta. Själv slank jag väl in på ren bondtur

Du menar att eftersom studnterna är skarpa så höjer det kraven på att utbildningen? Måste finnas bättre sätt att ha en hög standard på skolan. Konstigt vore det annars.

Ursprungligen av rhesus:

Vi har i sverige en lång tradition av gratis utbildning och det finns väl kanske inte heller några rutiner för att kunna ta betalt av folk. Däremot tror jag att det är på gång. Om 10-15 år får nog "Timmy från Irland" betala för sig.

Har mindre problem med att svenskar får gratis skola även om jag tycker att det är sådär att betala för folk som inte vet vad de vill göra och "pluggar lite" och tar "flumkurser" som inte ger dem något jobb.
Däremot så känns det helt fel att betala för folk från andra länder. Ser gärna att folk från andra länder studerar här då det berikar men det är dags att betala för sig känner jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-26 12:39
Ursprungligen av acke:

Du menar att eftersom studnterna är skarpa så höjer det kraven på att utbildningen? Måste finnas bättre sätt att ha en hög standard på skolan. Konstigt vore det annars.

Kraven på utbildningen höjs eftersom det finns ett större urval av studenter att välja mellan, på samma vis som att ett fotbollslag från Stockholm oftast kan vara bättre än ett från Öreklljunga eftersom det finns ett större urval av spelare.

Det är ju också bra på andra sätt att svenska studenter får interagera och samarbeta med studenter från andra länder. Vi kommer från ett litet fjuttland och är helt beroende av samarbete och handel med andra länder för att kunna ha det så bra som vi har det.

Eftersom du inte pluggade vidare så var det ju bra att det kom någon och använde din plats. Vore ju tragiskt om alla struntade i att utbilda sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-26 18:55
Ursprungligen av Merovech:

Eftersom du inte pluggade vidare så var det ju bra att det kom någon och använde din plats. Vore ju tragiskt om alla struntade i att utbilda sig.

Absolut. Men jag tycker de ska betala för sig.

Jag extraknäcker 3 timmar i veckan med att handleda två spanska maskiningenjörs-studenter på KTH i deras examensarbete. Säkert bra för dom att vara här ett tag, deras engelska är oacceptabelt dålig med svenska mått mätt.

Problemet med de svenska utbytesstudenterna har väl varit att så få söker sig till andra EU-länder så som jag fattat det. Det blir obalans i utbytet, många från EU kommer hit, men vi själva vill typ till Australien eller USA.

I min årskull på KTH har jag för mig att av ca 60 studenter drog 2 till Japan, 2 st till Australien och 3 st till Italien det sista året.

Senast redigerat 2007-04-26 19:53

Utbytesstudenter ger en öppnare studerandemiljö och det finns enligt mig mycket bra med att ha studenter från andra länder is Sverige. Nu har man pratat om att begränsa vem som kan komma gratis från andra länder (m.a.o. de utanför EU skall betala), det kommer enligt vad jag har hört få en väldigt begränsad effekt rent ekonomiskt och jag är inte säker på att det har några andra fördelar. De som kommer från utvecklingsländer tycker jag att man bör tänka på som utvecklingshjälp, det bara kommer från en annan budget.

Om man tittar på statistiken så kommer det in ungefär 60-80% mer studerande till Sverige än åker ut ur Sverige för att studera.

http://nu-prod.hsv.se/NUController?event=NYCKELTAL_URVAL

GU: Antal inresande studenter
2005 12648
2004 11934
2003 10566
2002 9515
2001 8467
2000 7933
GU: Antal utresande studenter
2005 7007
2004 6759
2003 6434
2002 5959
2001 5988
2000 6258

Jag är ju alldeles knallblå och tycker i största allmänhet att skattepengarna ska användas med försiktighet, men jag håller faktiskt inte med. Det är lite väl kortsiktigt att hänga upp sig på den relativt låga kostnad det innebär för staten när någon från utlandet läser någon termin här (för oftast är det just enstaka terminer). Generellt sett är utbytesstudenter ambitiösa och drivna, och precis den typ av individer vi vill ska ha goda kontakter med Sverige. Jag är fullständigt övertygad om att vi tjänar på det i längden.

Problemet om man inför terminsavgifter är att man mer eller mindre stänger dörren för studenter som inte kommer från västvärlden. Tyskar och spanjorer har inga större problem att ordna stipendier, men studenter från Indien, Kina och övriga tigerekonomier får det svårt. Och eftersom det är just sådana tillväxtraketer vi behöver bra affärskontakter med vore det verkligen att skjuta sig i foten. Detsamma gäller egentligen även länder som inte har någon nämnvärd tillväxt just nu, mycket kan hända på kort tid och då är det bra för alla parter att ha upprättat ett akademiskt utbyte redan i förväg.

1
Bevaka tråden