Vad ska man välja för Mac?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-25 18:03

Sitter här med ångest och funderar över vad man ska ha för Mac. Situationen är denna:
Börjar bli less på min PC och eftersom jag nästan aldrig spelar så känns Mac som ett bra val. Datorn kommer främst användas till surfande/musik/Photoshop osv och jag vill ha 2gb minne.

Men sedan vet jag inte så mycket mer, iMac 20" med 2gb minne känns som det optimala, men eftersom jag redan har en sextusenkronors 20" LCDskärm känns det ju lite onödigt.

Det andra alternativet då är ju Mac mini, men den känns alldeles för klen och jag vill ju inte helt låsa mig vad det gäller spel heller. Mac Pro har ju bra prestanda men känns lite för dyr.

MacBook har jag funderat en hel del på också, men den kanske också blir lite för klen? MacBook Pro har ju hyffsad prestanda men ligger på smärtgränsen vad det gäller pengar.

Hjälp, hur ska jag göra? Vägled mig!

Om du ska ha den till surfa/musik/pshop så duger en MacBook. Jag har en MB C2D 2gb och använder den dagligen till photoshop/illustrator/indesign/logic osv. Fungerar finfint. Dessutom kan du ju köra din 20" LCD kopplad till den, kör själv extern skärm till min.

Macbook.

• Medlem
  • 2007-04-25 18:43

Men MacBooken har inget "riktigt" grafikkort va? Det gör väl att det är helt kört med spel..

Köp en MacBook direkt då den uppdaters, mer minne kan du sätta in själv om du köper via AppleStore.

• Medlem
  • 2007-04-25 19:20
Ursprungligen av Chaosstar:

Köp en MacBook direkt då den uppdaters, mer minne kan du sätta in själv om du köper via AppleStore.

Men det finns ju inget datum på när den kommer uppdateras, kan lika gärna vara i Juni som i September. :/ Sedan kommer det ju alltid något nytt, känns lika bra att slå till nu.

Citat:

... eftersom jag nästan aldrig spelar ...

Varför ska du ha ett maffigt grafikkort om du nästan aldrig spelar?

I alla fall, WoW fungerar bra t.ex. Har inte provat andra spel. När jag blir sugen på att spela gör jag det hos någon kompis eller spelar på någon spelkonsol.

• Medlem
  • 2007-04-25 21:27
Ursprungligen av Harri Habitat:

Varför ska du ha ett maffigt grafikkort om du nästan aldrig spelar?

Hehe, man vill ju helgardera sig bara. O:-)

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-25 21:33

Givetvis en pengafråga. Men varför inte köra dubbla skärmar?

• Medlem
  • 2007-04-25 21:57
Ursprungligen av Kajan:

Givetvis en pengafråga. Men varför inte köra dubbla skärmar?

Med iMac tänker du på då eller? Tycker det bara känns jobbigt med dubbla skärmar, plus att det ser ganska fult ut också. Plus pengarna då såklart.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-25 23:10

ja med iMac då alltså. Jag hade själv gärna kört 2 skärmar då jag tycker det e underlättar i mycket men visst har man en 20" iMac vit o fin o sen ställa en helt annan bredvid är kanske inte så snyggt.

Inte så längesen jag bytte till mac, och jag satt själv i valet o kvalet om bärbar eller stationär. Har en kompis som har en macbook pro, så det stod mellan en sån eller en iMac 24". Jag var jäkligt sugen på bärbar för jag tycker det är underbart att kunna ta med sig överallt. Men polaren övertala mig till att köpa iMac. Han känner tydligen mig bättre än vad jag själv gjorde. Men då du redan har en skärm som då är lätt att koppla till o köra på när du hemma så hade jag inte tvekat på att köpa bärbar.

Kan inte så mycket om dem bärbara o skillnad på vanlig Macbook och Pro. Men där är absolut inget fel i kraften i hans bärbara iallafall som då var en Pro. Men det e klart den kostar också lite mer.

Vet inte alls vad du har tänkt dig själv för prisläge.

Men jämför man en iMac 20" 2,33 Ghz C2D, 2 GB minne och ATI 1600 256 MB grafik så hamnar den på 19.365 spänn.

Och den bärbara varianten är då 15" MacBook Pro 2,33 Ghz C2D, 2 GB minne och ATI 1600 Mobility 256 MB så hamnar den på 25 loppor.

Samma konfiguration som iMacen men 5000 kr för att den är bärbar. Och spel tror jag inte du kommer ha några större problem med.

För jämnför du sen med en Macbook så får du en 13" 2 Ghz, 2 GB minne men bara ett Intel GMA grafikkort på 64 MB för 16 000.

Men tanke på en iMac då med bättre grafikkort och så, så tycket jag det är mer värt att köpa iMacen. Tycker man förlorar för mycket på en macbook som då ändå "bara" handlar om dem 3000 kr. Såvidare inte man verkligen behöver en bärbar då såklart.

Men hade jag själv haft pengarna och en extra skärm som du har så hade jag definitivt kört på en Macbook Pro 15" finns i 17" också ju men då ytterligare 3000 kr dyrare och med tanke på att du redan har en 20" så är det kanske lite overkill.

Sen får du givetvis räkna med hårddiskutrymme. Vad du själv vill ha där det har jag inte tagit hänsyn till i min lilla utträkning.

Lycka till!!

Ps. Ett tips som ny mac användare. Var inte rädd för att testa program allt sånt vilka som passar dig själv bäst. FInns många fina program som underlättar andvändandet. Men testa så mycket du kan under en tid säg en vecka eller 2 isntallera o avinstallera. Sen när du har de programen du tycker är bra. Så spara på det bränn en skiva sen formatere om macen. Och lägg in det snyggt o prydligt.

Man har lätt att irra in sig för långt in i mappar o dylikt som man e så van vid att göra i windows så det är lätt att man bara "förstör". Men va inte rädd för det men när man har "lekt" färdigt så kör en ominstallation av OS X så kommer allting kännas nytt o fräschst igen och bara in med dem programen du vill ha. DS

• Medlem
  • 2007-04-26 15:22
Ursprungligen av Kajan:

Vet inte alls vad du har tänkt dig själv för prisläge.

Till att börja med: Tack för ett långt och väldigt givande svar.

Prisklassen är väl ungefär mellan 10-15k före moms, då jag kan ta den genom farsans jobb. Gärna billigare då såklart, men ca 15k känns som gränsen för hur mycket pengar man lägger ut på en dator som mest kommer surfas på.

20" skärmen som du har, är den gammal? Om inte så har den kanske ett rätt bra andrahandsvärde. Annars kan du som många föreslår köpa tex en macbook och ha kvar din skärm. Det beror ju helt på om du har något behov av att vara mobil eller inte. Om du slår till snabbt kan du göra ett kap på en macbook: http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1198500 Köp till ram-minne och kanske en större disk sedan.

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-26 12:31

Med tanke på att du har en 20" redan så skulle jag gå för iMac 20" Annars iMac 24. Å andra sidan om du funderar på MacBook Pro så får du ju en Mac Pro för ungefär samma peng och skärm hade ju du redan.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-26 19:03

Jag vet själv hur jävla nöjd jag var med min 24" iMac. Och jag vet hur missnöjd jag hade varit om jag inte valt dem bästa grajerna. Hade jag vetat att där var ett grafikkort som var bättre. Så hade jag ångrat mitt köp idag...

Man sitter där o ska spela ett spel eller nått. Så hackar det lite. Så tänker man direkt "fan jag skulle lagt till 1000 spänn så hade det nog gått fint". Personligen så hatar jag den tanken. Nu när jag har den bästa konfigurationen en 24" har så skulle det hacka så kan jag bara tänka "ingenting o göra, detta var det bästa". Det ända jag inte maxade var hårddiskutrymmet, valde 250 GB och det är redan fullt och det ångrar jag mig på. Jag valde det med vetskapen att jag sätta externa diskar sen men det hade varit najs med 500 GB internt,

Så jag skulle säga ta isåfall iMac 20" den kostar 15.493 kr utan moms. Den konfigurationen jag skrev innan. Och sen isåfall om du inte vill köra 2 skärmar, att sälja den andre.

Men du säger mest att surfa på så är ju en Macbook tillräcklig då med tanke på att du har skärm. Men känner du som jag så kommer du ångra dig.

Hoppas man inte gör det för klyddigt för dig.

• Medlem
  • 2007-04-26 20:27

Är en person som brukar ha samma tankar när jag köper något, men eftersom pappa ska köpa en PC i samma veva så är jag inte så orolig på spelfronten där. Kan tillägga att även han är en sådan som ska ha det värsta. ^_^

Just nu lutar det åt MacBook 2Ghz med 2GB minne. Kommer kosta ca 12.300kr med lite tillbehör. (tgb, väska osv)

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-26 22:27

Ok. Då känns det som en macbook är ett bra val. För det blir kanske ändå hans dator du väljer i sådana lägen du behöver ha lite kraft så kan du likabra köpa en bärbar där du har andra användningsområden än med stationär. För då du kanske egentligen kommer att ha en stationär (farsans) och en bärbar (din) och ha både och är absolut inte fel.

Lycka till!!

• Medlem
  • 2007-04-26 22:55

Tack, Kajan! Du har varit till stor hjälp. Införskaffar nog en MacBook till veckan.

1
Bevaka tråden