Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spring in våren med 99.se!

Tråden skapades och har fått 168 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av malesca:

Det här tycker jag var intressant. Själv tycker jag det är skönt att distraheras från att kroppen har det jobbigt. Distraherar du dig på annat sätt, eller koncentrerar du dig fullt på själva löpningen?

Min kropp har inte så jobbigt
Annars har jag flera anledningar att inte ha musik i öronen när jag springer:
När jag springer fort så behöver jag ofta koncentrera mig för att hålla tempot, och när jag springer lite långsammare är det skönt att inte ha en massa ljud i öronen.
Dessutom springer jag ibland i miljöer med mycket trafik och då är det livsfarligt att springa med musik i öronen.
En annan anledning är att jag ibland springer med barnvagn (med barn i), och även om barnet sover under större delen av löpturerna så är det bra att höra vad som händer därnere.

Är det någon mer i utmaningen som ska springa Springcross imorgon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-04 15:33

nike challenge widget fungerar inte för mig. "upgrade" svarar den, trots att jag har testat att ladda ner den från mitt konto på nike+ och från apple. Får ni den att funka?

"Goals widget" fungerar dock bra.

Ursprungligen av mirydh:

nike challenge widget fungerar inte för mig. "upgrade" svarar den, trots att jag har testat att ladda ner den från mitt konto på nike+ och från apple. Får ni den att funka?

"Goals widget" fungerar dock bra.

Båda funkar för mig. Challenge-widgeten visar dock bara distanser i miles.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-04 15:42
Ursprungligen av hallgren:

Båda funkar för mig. Challenge-widgeten visar dock bara distanser i miles.

Å, skumt att den inte går hos mig då...

Edit: NU fungerar den, sen jag loggat ut först! Synd att km inte visas, men det är ju en beta...

Senast redigerat 2007-05-04 16:12
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-05-04 17:29
Ursprungligen av hallgren:

Båda funkar för mig. Challenge-widgeten visar dock bara distanser i miles.

Jag fixade det förut (så den visas i kilometer), men det behöver kanske göras igen om de uppdaterat widgeten. Kanske hinner titta på det ikväll.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-05-04 18:51
Ursprungligen av malesca:

Jag fixade det förut (så den visas i kilometer), men det behöver kanske göras igen om de uppdaterat widgeten. Kanske hinner titta på det ikväll.

Så, fixat. Ladda ner från länkade sidan.

Ursprungligen av malesca:

Så, fixat. Ladda ner från länkade sidan.

Finfint. Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-05 14:32
Ursprungligen av malesca:

Så, fixat. Ladda ner från länkade sidan.

Tackar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-04 16:15
Ursprungligen av hallgren:

Min kropp har inte så jobbigt
Annars har jag flera anledningar att inte ha musik i öronen när jag springer:
När jag springer fort så behöver jag ofta koncentrera mig för att hålla tempot, och när jag springer lite långsammare är det skönt att inte ha en massa ljud i öronen.
Dessutom springer jag ibland i miljöer med mycket trafik och då är det livsfarligt att springa med musik i öronen.
En annan anledning är att jag ibland springer med barnvagn (med barn i), och även om barnet sover under större delen av löpturerna så är det bra att höra vad som händer därnere.

Är det någon mer i utmaningen som ska springa Springcross imorgon?

Ja, det har sina sidor att ha musik på för hög volym vid löprundor i stan. Speciellt när jag springer hem från jobbet kan det vara tjockt med trafik. Jobbigast är förstås arga cyklister (eftersom trottaren är så fullpackad med gångare så brukar jag ha ovanan att springa på cykelbanan på vissa sträckor). Senast igår var det en som blängde argt på mig... :">

För mig personligen så är musiken till hjälp för att hålla upp tempot. Ska jag springa långsamt så behövs ju inte musiken... Då går det bra med fågelsång... Lycka till imorrn! Själv ska jag inte börja tävla förrän nästa år (undantaget Midnattsloppet i år).

Ursprungligen av hkim:

eftersom trottaren är så fullpackad med gångare så brukar jag ha ovanan att springa på cykelbanan på vissa sträckor

Det är rätt åt dem. När jag springer hem från jobbet brukar gång-filen vara full av cyklister.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-04 15:41

Hallgren skrev: Musikval: Lyssnar inte på musik när jag springer.

För mig är musiken en av drivkrafterna. Kan tänka mig att podcasts och ljudböcker är kul också. Någon som lyssnar på sånt när de tränar? Förstås farligt att lyssna i stadstrafik, då får man se upp!

Nike+iPod är ett jättelyft för min motivation, verkligen! Nike+ webbplatsen är bra, och jag hoppas de fortsätter att utveckla den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 18:42

Är det någon som har sprungit över 500 km totalt med Nike+ och vet när Radcliff slutar att tjata om att man har sprungit 500 km? Jag har nu hört henne varje gång efter att jag har passerat 500 km gränsen och det gör mig alldeles galen...

Känns ju nästan fånigt att börja springa nu när ni proffs redan sprungit flera mil

Ursprungligen av Björnström:

Känns ju nästan fånigt att börja springa nu när ni proffs redan sprungit flera mil

Nej, du gillar bättre att leta upp någon brutalt träningsprogram för elitidrottar eller Rangers. Men det blir aldrig något av det.

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Nej, du gillar bättre att leta upp någon brutalt träningsprogram för elitidrottar eller Rangers. Men det blir aldrig något av det.

/c

<-- Jag började med Airborne träningen ser du väl! O:-)

Kom igen nu Sheriffen - visa att du har spring i benen!

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-04 11:38

Jllah blir nog en övermäktig motståndare. Vad jag vill minnas vann han hela Sveriges utmaning på Nike+ om att springa mest under April månad. Dessutom: kolla in statistiken bara... Grymt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-04 12:04
Ursprungligen av hkim:

Jllah blir nog en övermäktig motståndare. Vad jag vill minnas vann han hela Sveriges utmaning på Nike+ om att springa mest under April månad. Dessutom: kolla in statistiken bara... Grymt!

Imponerande! Både du och Jllah.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-05-04 16:15

Fick följande mail från orienteringsklubben jag är med i. Låter som en god tanke som kanske kan intressera några i denna tråden?

Tyvärr så fungerar det riktigt dåligt när man bor på landet som en annan men förhoppningsvis funkar det bättre i större städer.

"Mät upp din löprunda var som helst i hela landet

Med ett unikt kartsystem kan du nu – helt gratis – mäta upp din löprunda var som helst i Sverige. I alla större städer kan du dessutom mäta upp din runda med hjälp av flygfoto över staden – och med hjälp av ledkartor över stadens skogar och parker. .

www.iform.se/loprundan kan du mäta hur lång din löp- eller promenadrunda är. Eller kontrollera exakt hur många kilometer du cyklar till arbetet. www.iform.se/loprundan är även ett utmärkt redskap för att planera träningspassen om du till exempel vill träna dig i form för att kunna delta i sommarens olika tävlingar.

Stort behov av löpdistansmätare

Många löpare saknar ett redskap för att kunna mäta upp distansen på sina rundor. Både löpare som snör på sig joggingskorna en gång i veckan och mer ambitiösa löpare, som t.ex. tränar till en halvmara eller ett maraton. Detta uttalade behov fyller www.iform.se/loprundan nu med den landstäckande distansmätaren, som är tillgänglig för alla.

Spara, skicka och skriv ut din favoritrunda

När du har mätt upp en favoritrunda kan du skriva ut den eller skicka den med e-post till dig själv, en träningskompis, löparklubben, etc.
Du kan även spara och hämta fram din favoritrunda på www.iform.se/loprundan.

Kolla in andras löprundor

Om du saknar inspiration till din löprunda kan du kolla på andras löprundor – eller titta närmare på rundor från löparrangemang och löparklubbar. Om du inte är helt nöjd med löprundan som den ser ut, ritar du bara vidare på – och sparar – rundan som din egen och anpassar den därmed helt efter dina önskemål och krav.

Gratis

www.iform.se/loprundan är gratis att använda sig av och riktar sig till alla som springer – motionärer, elitidrottare, medlemmar i löparklubbar, unga, gamla, nyfikna! Men den är minst lika användbar om du föredrar att flanera, vandra, cykla, gå stavgång, åka inlines, sparkcykel, rullskidor eller längdskidor."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-04 16:17

Jag tror att den kartfunktion som finns på t.ex. http://www.jogg.se är bättre än den som iform.se erbjuder.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-05-04 16:18

Aha vad bra. TAckar. Inte hört talas om att det existerar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-04 18:40

Gick precis med i detta:) Mest för att se hur man står sig mot andra löpare.

Ålder: 21
Kön: Man
Sysselsättning: Student
Löpt regelbundet sedan: Under tiden i lumpen fördrevs mycket tid genom löpning, fram tills ett löparknä infann sig. Har precis börjat köra löpning igen efter inköp av +-kitet och vårens intrång i Norrland.
Övrig träning: Shootfighting, Undervattensrugby och gym.
Målsättning: Milen på under 40 min.
Löprundor: Blandade rundor i Luleå
Utrustning: Vit Nano 4GB, hörlurar från Nike. Till skor används dom till ändamålet inköpta Nike Zoom Moire +, Apples eget "armband" för att hålla ipoden på plats.
Musikval: Olika motivationshöjande, mestadels rockigt.
Power Song: Inte funnit ändamålet med den än?

Jaja, nu ska jag springa iväg till träningen.

Senast redigerat 2007-05-04 21:44
  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-05-04 23:14

Ålder: 46
Kön: Man
Sysselsättning: Systemutvecklare
Löpt regelbundet sedan: Januari
Övrig träning: Styrketräning på gym
Målsättning: Att inte komma bland den sista 3:e-delen i denna challenge...
Löprundor: Mest löpband på gymmet tills nyss, nu i grannskapet där jag bor
Utrustning: Röd Nano 8GB, Creative inear-lurar. Nike någonting (ej Nike+).
Musikval: Varierande. Men en 25 minuter lång Playing in the Band (Grateful Dead) är ju aldrig fel
Power Song: All Along The Watchtower (med Jimi Hendrix)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-05-04 23:22

Det känns som om valen i iPodens meny Nike+iPod -> Distance till stor del har försvunnit med tiden. Nu har jag bara kvar "Custom", "2 miles", "10 miles". Dessutom, när jag väljer "Custom" och ställer in någonting lämpligt (för min del alltid under 10 km än så länge) så blir det ändå alltid en "10 km workout" (som jag alltså aldrig fullföljer...)
Någon som vet hur man kan få tillbaks menyvalen och få "Custom" att fungera som det ska igen?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-05-05 22:51
Ursprungligen av sll:

Det känns som om valen i iPodens meny Nike+iPod -> Distance till stor del har försvunnit med tiden. Nu har jag bara kvar "Custom", "2 miles", "10 miles". Dessutom, när jag väljer "Custom" och ställer in någonting lämpligt (för min del alltid under 10 km än så länge) så blir det ändå alltid en "10 km workout" (som jag alltså aldrig fullföljer...)
Någon som vet hur man kan få tillbaks menyvalen och få "Custom" att fungera som det ska igen?

Också fått den nån gång. Ordnade sig när jag återställde iPoden.

Ursäkta frågan men har nån sprungit 62 km sedan 1maj?

Vågar man vara med när man precis skaffat sig kittet och sprungit enbart 8km cirka

Ursprungligen av draags:

Ursäkta frågan men har nån sprungit 62 km sedan 1maj?

Jag hoppas på att springa mer än så nästa vecka. Hur långt man springer beror ju mycket på vad man siktar på. Själv ska jag springa Stockholm Marathon om drygt en månad, och springer just nu så mycket jag kan och har tid med. Jämfört med Jllah verkar jag dock ligga lite efter.

Ursprungligen av draags:

Vågar man vara med när man precis skaffat sig kittet och sprungit enbart 8km cirka

Klart man kan. Man får ju sätta sina mål rätt bara. Känner man att man inte har en chans att vinna hela utmaningen så får man sikta på något annat, t ex att hamna på den övre halvan av listan, att springa längre än förra månaden eller att inte komma sist.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-06 10:13
Ursprungligen av hallgren:

Jag hoppas på att springa mer än så nästa vecka. Hur långt man springer beror ju mycket på vad man siktar på. Själv ska jag springa Stockholm Marathon om drygt en månad, och springer just nu så mycket jag kan och har tid med. Jämfört med Jllah verkar jag dock ligga lite efter.

Jag är nästan ikapp nu efter dagens runda men han lär väl slå till med en 2-3 mils runda bara om någon dag. Det var dock en fin tur idag över Gröndal - Alvik - Tranebergsbron - Kungsholmsstrand - Gamla Stan - Fjällgatan/Ersta - N Hammarbyhamnen - Tanto - Liljeholmen - Trekanten - Aspudden. Otroligt fint väder och faktiskt många löpare ute kl. 07.00 på en söndag. Fast det är klart, när jag nådde Södermalm var väl klockan 08.10.

Hur gick det på SpringCross igår?

Ursprungligen av hkim:

Hur gick det på SpringCross igår?

Det var 12 tunga kilometrar. Mycket jobbigare bana än jag kom ihåg från förra året. Hade hoppats på att springa på runt 55 minuter, men gick i mål på 56:18. Är ganska nöjd ändå. Ska försöka mig på en liten runda senare idag, men jag har en del träningsvärk (vilket jag nästan aldrig har) så jag får se hur det blir.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-05-06 14:49

Har något testat skorna Nike Air Zoom Moire? Skulle behöva ett par nya löpskor, och de är både rätt snygga och har särskild plats för sändaren. Man kan också välja färger själv på http://nikeid.nike.com/nikeid/ vilket är lite sött… Någon med erfarenhet av de skorna eller av NikeID?

Apropå det – läste på någon sida med löptips att man ska använda nån särskilda strumpor, inte vanliga bomullsstrumpor, när man springer, för att minska risken för skavsår. Har någon praktisk erfarenhet av detta?

Bevaka tråden