Val av trådlös router

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-04-23 10:09

Ska införskaffa ny trådlös router och upptäckt att det är en djungel av det.
Givetvis tittar jag på Apples egen men vill gärna höra tips och tankar innan.

Önskningar från min sida är:
1. att den klarar av att dela ut en skrivare både via USB och Trådlöst (sistnämda handlar kanske bara om att ge skrivaren ett IP nr ? )
2. Gärna priotera VoIP och andra känsliga trafiker, vet inte vad den tekniken heter ?
Detta eftersom jag har IP telefoni hemma.
3. Gärna Bra throuput mellan både LAN/LAN och WAN/LAN då jag har 30Mbit fullduplex
och det används !
4. Ny standard och gärna framtidsäker på den trådlösa sidan av den.
5. Bra säkerhetsfunktioner och VPN och det vanliga Lull-lullét

Hur står sig Apples mot andra på marknaden?
Har Bl.a. tittat på denna: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104047

Citat:

AirPort Extreme's Achilles' Heel

In our testing, AirPort Extreme provides outstanding 802.11n performance through its LAN ports. However, when using Internet Sharing (also known as NAT, or Network Address Translation, mode), throughput via the WAN uplink port drops considerably. We observed a maximum speed of 34 Mbit/sec. in this configuration. While this is faster than a typical cable modem or DSL line, it's considerably slower than a switched 100 Mbit Fast Ethernet connection.

Apple tells us that the AirPort Extreme's NAT implementation is faster than other consumer Internet routers they tested, including the WRT54G series that we compared it to. Our testing confirmed out that it's somewhat faster than our WRT54GS.

AirPort Extreme's WAN port throughput can be boosted back to normal by disabling NAT, running the AirPort in "bridging" mode, but this limits a network designer's ability to separate wireless clients from other portions of the network.

The NAT performance penalty shouldn't be an issue in most home networks, where you typically want your file-servers and network resources on the LAN side of the AirPort base station for better security. However, the performance hit may make the AirPort Extreme a little less suitable for integration into some larger networks, unless Apple can open up the bottleneck.

http://www.macintouch.com/reviews/airportn/#performance

Tyvärr så har Apple's bredbandsdelare dålig throughput i natningen. Jag har själv skaffat 100mbit-uppkoppling och letar ersättare till min wrt54gl och fann att nya airport extreme inte håller måttet alls.

Netgear och dlink har ett par produkter som nästan ska klara 100mbit throughput.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2007-04-23 11:29

ahh . . ja sitter man på en bra lina vill man inte sabba det med en "slö" router.
Men hur är LinkSys då? Trots allt lillebror till Sisco som är ett mycket bra märke.

Linksys har en som fixar Throughput WAN-LAN 800 Mbps
Kanke nått för dig

Senast redigerat 2007-04-23 11:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-23 12:29

Skall man utnyttja minst 100mbit throughput blir det en gigabit router utan wifi... sen får man slänga på en wifibrygga.

Dlinks gamingrouter skall tydligen klara 80mbit...

Airport Extreme klarar enligt test hos Macworld på just en 100mbit från BBB ca 55mbit i throughput. Sen beror det på om man kör 802.11n på 2,4GHz eller 5GHz där 5GHz klarar just 5mbit medans 2,4 så sjönk det till 33mbit...
Trådkopplat så var det fortfarande 55mbit som mest.

Ett tips rent kopplingsmässigt är också att köra ip-telefonin innan routern... själv kör jag tv och ip-tele innan routern och sen allt datormässigt bakom routern. Funkade helt enkelt bäst så för mig.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2007-04-23 13:18

Ja det kanske är det bästa, man får dock ha en switch till då.

Det linksys-monstret du basic nämner ska jag absolut kolla upp. Angående ditt förslag Trineo att köra IP-telefonin innan routern så väljer jag hellre tvärtom att ha den utrustningen bakom NAT och sedan styra trafikprioriteringen med QoS. Det ställer dock lite krav på routern men slutresultatet blir optimalt.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2007-04-23 14:11

Ja titta på den. Länken har jag i översta inlägget.
Hittade dock både siffror på 300 och 800 mbit så jag vet inte när vilket gällde men det kan du ju se om du blir klokare på
Jag kollade deras Datasheet (informationsblad)

Lite sugen själv på den då jag är trött på alla routrar som hänger/hackar/segar sig.
Den verkar bra.

Switch

Hej!
Jag har en switch (inte router) som tyvärr pajade när jag var tvungen att bryta strömmen när det åskade i veckan.
Nu har den lagt av och behöver hjälp.
Vad ska jag köpa för sort? Den jag hade var gammal och finns inte längre.
Jag har en mac och 2 pc som skall kopplas till den. Macen kör jag trådlöst med express.
Jag köpte en router en gång som funkade med pc men då gick inte macen och switchen jag har haft var bara att koppla in kablarna i och sedan fungerade allt snabbt.

Vet någon en lättanvänd och bra modell som fungerar till både pc och mac?

Lisa

Flåt. Vet inte hur man skapar en egen tråd....

1
Bevaka tråden