Core Duo eller Core 2 duo

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-23 09:57

Hej!

Jag har planer på att köpa en Macbook. Hade tänkt mig mellanmodellen, men nu har jag fått ett erbjudande på en begagnad svart Core Duo köpt i september ifjol. Datorn ska enligt säljaren vara i gott skick utan några problem, och den är bra mycket billigare än den nya mellanmodell jag siktat in mig på, och har samma storlek på hd och minne.

Nu undrar jag hur mycket "sämre" Core Duo är än Core 2 Duo? Den är långsammare såklart, men hur långsam är långsammare?

Detta kommer var min första mac. Och den kommer främst att användas för surfning, skrivarbete, bildbehandling, lite spelande... Jag vill även köra parallells eller bootcamp på den.

Vad tycker ni att jag ska satsa på? Just nu lutar det åt den begangnade, eftersom den är mycket snällare mot plånboken (och så är den ju svart )

Jag har en MacBook Pro med Core Duo och jag märker ingen större skillnad i dagligt arbete om jag sätter mig vid en Core 2 Duo istället. Jag vet inte vad teoretiska siffror säger, men det är så jag upplever det. Däremot skulle jag slänga in så myycket minne som möjligt. Jag har 2 GB i min och om man kör Parallels kan det bli lite tunt med minne kvar till annat.
Jag har själv funderat på att köpa en begagnad MacBook till hemmet med Core Duo...

• Medlem
  • 2007-04-23 10:53

Core 2 är avsevärt bättre för Rosetta (emulerad Power PC), men det är ju ett problem som kommer försvinna när fler program blir Intel-optimerade. Annars är kanske inte skillnaden så stor i vanligt arbete.

Detsamma gäller minne. Rosetta äter mycket minne, och när färre program använder det kommer man behöva mindre minne. Med Rosetta är 2 GB minimum, utan runt 1.

Citat:

Conclusion

As you can see, the Core 2 Duo is 10% faster than the Core Duo. That might not seem terribly impressive, except that the Core 2 Duo is running at the same clock speed as the Core Duo, and the Core 2 Duo iMac is the low-end iMac, while the Core Duo iMac was the high-end iMac. Plus, the Core 2 Duo can run 32- and 64-bit programs, while the Core Duo can only run 32-bit programs.

If you’ve already got an Intel-based Mac, upgrading to a Core 2 Duo doesn’t make a lot of sense (unless you need to run 64-bit programs). If you’re upgrading from any other iMac, the Core 2 Duo iMac shouldn’t disappoint when it comes to raw performance.

http://www.geekpatrol.ca/2006/09/imac-core-duo-and-core-2-duo-comparison/

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-23 11:40

Ok. Så du menar att jag borde välja c2d??

Ursprungligen av nona:

Ok. Så du menar att jag borde välja c2d??

Får du den avsevärt billigare tycker jag gott att du kan köra på gamla core duo. Det rör sig om 10% skillnad, i många fall inte ens det.

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-23 19:02
Ursprungligen av PsychoSaurus:

Får du den avsevärt billigare tycker jag gott att du kan köra på gamla core duo. Det rör sig om 10% skillnad, i många fall inte ens det.

Den gamla får jag för 950 € och den nya blir med edu att kosta 1250 €. 300 euro är bra mycke pengar...

• Medlem
  • 2007-04-23 19:47

Tänk på värdet av att få ett års garanti. Dessutom så har du möjlighet att konfigurera din mac som du vill ha den. Du bör ha minst 1 Gb minne i datorn.

950 € kan både vara billigt och dyrt det beror på vad för dator det är. Om det är en 1,83 Ghz så tycker jag att det är mycket.

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-23 20:04
Ursprungligen av MP:

Tänk på värdet av att få ett års garanti. Dessutom så har du möjlighet att konfigurera din mac som du vill ha den. Du bör ha minst 1 Gb minne i datorn.

950 € kan både vara billigt och dyrt det beror på vad för dator det är. Om det är en 1,83 Ghz så tycker jag att det är mycket.

Den begangnade är en svart macbook med 2 Ghz, 1 Gb minne och 80 GB hårddisk. Den var köpt i september ifjol, så garantin gäller ju fortfarande och jag hinner ju köpa applecare om jag vill...

• Medlem
  • 2007-04-23 23:28

Jag missade att du skrev det.

Det är ett mycket bra pris. Jag skulle absolut köpa den begagnade.

1
Bevaka tråden