Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonalksis skriver om piratad mjukvara

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 23:39
Ursprungligen av Dee:

man kan tycka vad man vill men argumentet om att man inte tar något för originalet finns kvar håller liksom inte i längden. De förlorar ju inga pengar för jag hade inte köpt det annars likså.

Det enklaste är att jämföra det med vad som helst annat som ej är fysiska produkter. En elektriker som kommer hem och drar ett nytt elnät, en IT konsult som hjälper ett större företag eller privatperson att fixa något. Etc. Det är precis samma sak.

Hur i H-E är det samma sak?
En elektriker är ju en fysisk person som utför en fysisk handling?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 08:04
Ursprungligen av puckeln:

Hur i H-E är det samma sak?
En elektriker är ju en fysisk person som utför en fysisk handling?

Pudelns kärna!

Sätt dig själv i situationen; DU är programmerare för ett företag som utvecklar ljudapplikationer. DU förväntar dig att få betalt för ditt jobb. Istället så är det folk som laddar hem programvaran. Och DU får sålunda inga pengar. Har då de som laddar hem programvaran rätt eller fel?

De har ju, som du säger, inte stulit något ur din kassa.

Men varje crackad licens är en förlorad licens - och sålunda har DU förlorat pengar. Precis som elektrikern som inte fick betalt för sina ledningar..

Är du med i resonemanget?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-08 08:22
Ursprungligen av zthee:

Pudelns kärna!

Sätt dig själv i situationen; DU är programmerare för ett företag som utvecklar ljudapplikationer. DU förväntar dig att få betalt för ditt jobb. Istället så är det folk som laddar hem programvaran. Och DU får sålunda inga pengar. Har då de som laddar hem programvaran rätt eller fel?

De har ju, som du säger, inte stulit något ur din kassa.

Men varje crackad licens är en förlorad licens - och sålunda har DU förlorat pengar. Precis som elektrikern som inte fick betalt för sina ledningar..

Är du med i resonemanget?

Då hade jag istället för att gnälla satsat på bättre marknadsföring och distribution av min mjukvara. För jag har således redan fattat, att folk kommer kopiera ändå, hur synd det än är om mig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-07 23:52
Ursprungligen av Dee:

Det enklaste är att jämföra det med vad som helst annat som ej är fysiska produkter. En elektriker som kommer hem och drar ett nytt elnät, en IT konsult som hjälper ett större företag eller privatperson att fixa något. Etc. Det är precis samma sak..

Nja.... det här argumentet håller inte fullt ut det heller tyvärr. En elektriker som kommer är inhyrd av dig för att utföra ett arbete. En IT-konsult utför också ett arbete för en beställare. En programmerare som gör ett program och sen försöker sälja det gör dock inte ett beställt arbete, och kan därför inte (om man ser det krasst) egentligen _kräva_ att folk ska köpa det. Ett fantastiskt program med totalt fel prissättning kommer inte att sälja, hur mycket programmeraren än tycker att det ska sälja. Om den här analogin ska funka så ska alltså en studio säga "gör en sån här plugg åt mig", en programmerare gör denna plugg, och sen kör studion med den utan att betala.

Ur min synvinkel så finns det några sätt att lösa problemet med piratkopiering, och inget av dessa är perfekta. Ändra så kan du köra med stenhårda kopieringsskydd och total övervakning (Palladium/TCMP var/är på väg ditåt). Detta betyder att du inte _kan_ köra ett program som inte har godkänts. Problemet med detta är självklart att det inkräktar på ditt privatliv; du har inte längre rätten att använda din egendom (din dator) till vad du vill.
Vill du installera ett OS som potentiellt sett kan användas för att köra piratkopior? Tough shit, det _FÅR DU INTE_!

Ett annat alternativ vore någon sorts global licensavgift, t.ex. att alla program som finns är tillgängliga, och alla betalar samma summa pengar till någon sorts stat/institution som sen fördelar dessa. Är inte heller nån bra lösning, då det för det första skulle förutsätta att hela världen kommer överens om ett sådant system, och det kan jag då inte se hända i någon överskådlig framtid. Global planekonomi... nja...

Det mest logiska alternativet till dagens system skulle jag tro blir att anpassa sig till marknaden. Helt sonika; om man vill att folk ska köpa ens produkter måste man lägga sig på en så pass låg kostnad att det helt enkelt inte blir ekonomiskt kännbart att köra piratat. Detta skulle alltså betyda att en värstingplugg inte kostar mer än säg... 300 spänn? Skulle vara en extrem ekonomisk balansgång, men kanske fungerar om någon vågar. Dock inte speciellt troligt.

Eller så fortsätter vi som nu, accepterar att många piratkopierar, gnäller lite över det, men klarar oss iom att de "seriösa" användarna faktiskt betalar för sig. En balansgång kommer att hittas, för jag tror då inte hela branschen helt plötsligt kommer att förintas....

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-05-07 23:19
Citat:

Tommyc, vare sig du vill eller inte så är det som det är. Företagen måste anpassa sig till de förutsättningar som marknaden erbjuder. Jag tror inte att man någonsin kommer kunna lagstifta och skuldbelägga piratkopiering tillräckligt mycket för att lösa problemet på det sättet, företagen måste anpassa sig och det tror jag att de kommer göra i allt högre grad.

Jag håller med och jag tycker mig se detta redan nu, mer och mer. Mer användande av hårdvarunycklar som gör det svårare att kopiera deras produkter.

Sedan ska alltid nya affärsmodeller uppskattas och det finns säkert bättre metoder för att sälja mjukvara på. Men ett bättre sätt att visa det vore väl att låta bli att köpa deras produkter istället för att stjäla dem?

D.

Sonalksis skrev ett nytt inlägg om pirater på sin blogg för ett par dagar sedan.

Citat:

No-one in this market suffers from non-potential sales. Ever. In fact, the reverse is completely true. If you work in this industry, you DO know people who started out with cracked software and now have spent thousands and thousands of pounds on their studios. If you don't know anyone like this, then you either know less than two people, or you don't work in the industry. This is a fact. If there was no crack of Photoshop, there would be FEWER legitimate Photoshop users. The fact that businesses HAVE to buy Photoshop for their employees forces this to be the case, but it's equally true in music just because musicians are (with almost no exceptions) GOOD people.

Citat:

Y'see, people who /can/ afford to buy the software are also getting their hands on the cracks. That's not what the developers want - because these people ARE potential sales. That's not what the crackers want either - these people are mocking the crackers by using the cracks commercially.

Go find some cracks and read the files that the hackers include with them. The more respected the cracking group, the heavier the emphasis on "try before you buy", and "if you use it, pay for it". This is universally true.

So, it's not the crackers that hurt the developers, it's dishonest users.

...och en hel del till. Läs!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 17:57

sonalksis försöker göra ett sympatiskt intryck, men jag kan tycka att de är de som är allra mest inkonsekventa i sitt resonemang. om de på riktigt menar att det finns en grupp av piratanvändare som inte gör något fel så borde de lägga om affärsidén och:

* släppa gratisverrar för icke-professionell användning
* inolvera målgruppen och bygga brand fans, alltså visa att sonalksis älskar musiker och blir älskade tillbaka, och genom detta skapa ett community där musiker själva tycker att det är viktigt att professionella användare, studios etc både använder sonalkis och betalar för det

det vore inte bara att vara konsekventa med sitt resonemang, det vore att skapa en långsiktig relation med målgruppen som bygger på ömsesidig respekt och kan generera både goodwill och PR. och en hållning som är anpassad till nuet/framtiden.

Ursprungligen av tronman:

* inolvera målgruppen och bygga brand fans, alltså visa att sonalksis älskar musiker och blir älskade tillbaka, och genom detta skapa ett community där musiker själva tycker att det är viktigt att professionella användare, studios etc både använder sonalkis och betalar för det

Du tror inte det kan bli svårt att kicka igång en fanbase och community kring en kompressor?
Känns inte så sexy.

Ursprungligen av Dumb Dan:

Du tror inte det kan bli svårt att kicka igång en fanbase och community kring en kompressor?
Känns inte så sexy.

Tja, Chris Randall från Audio Damage har lyckats.

Men jag håller med - det känns lite bisarrt om plugintillverkare ska förväntas vara stjärnor med fans för att försörja sig. Inte minst för att det känns som det tar tid från det faktiska utvecklingsarbetet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 14:03
Ursprungligen av Dumb Dan:

Du tror inte det kan bli svårt att kicka igång en fanbase och community kring en kompressor?
Känns inte så sexy.

Jag menade aldrig så, inte ett webbcommunity. Jag menade att de skulle bygga en stark relation mellan användarna och Sonalksis. Om de, som jag föreslog, skulle släppa en verre för ickekommersiellt bruk gratis, visa att de bryr sig om sina användare och ta in feedback från målgruppen så tror jag att det skulle generera brand fans och att många helt plötsligt skulle tycka att det är viktigt att folk både använder deras programvara och betalar för den. Modern PR helt enkelt.

Det är orimligt att de går ut och säger att det är okej att vissa piratkopierar men inte andra.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-05-08 07:36
Citat:

Hur i H-E är det samma sak?
En elektriker är ju en fysisk person som utför en fysisk handling?

Citat:

Nja.... det här argumentet håller inte fullt ut det heller tyvärr. En elektriker som kommer är inhyrd av dig för att utföra ett arbete. En IT-konsult utför också ett arbete för en beställare. En programmerare som gör ett program och sen försöker sälja det gör dock inte ett beställt arbete, och kan därför inte (om man ser det krasst) egentligen _kräva_ att folk ska köpa det. Ett fantastiskt program med totalt fel prissättning kommer inte att sälja, hur mycket programmeraren än tycker att det ska sälja. Om den här analogin ska funka så ska alltså en studio säga "gör en sån här plugg åt mig", en programmerare gör denna plugg, och sen kör studion med den utan att betala.

En programmerare är också en fysisk person som gör en handling. I de här fallen är det oftast inte bara en utan flera programmerare som gör en fysisk handling.

Jag tycker dock att liknelsen med en elektriker håller för han har investerat tid och pengar i att utbilda sig och skaffa utrustning. Sedan ska han sälja dessa tjänster. Mjukvaruföretaget har investerat tid och pengar i sitt program som de sedan ska sälja. Ingen kan ju tvinga folk att använda någon av deras tjänster men vi, okej de flesta av oss, gör det av betalar lättare för en elektriker för det är historiskt berättigat.

Angående billiga pluggar så säljer Audio Damage riktigt bra saker riktigt billigt. Köper vi mer av deras prylar?

Jag tror inte priset spelar så stor roll i det fallet för precis som det skrivs ovan finns det billigare programvara som är riktigt jävla bra men de säljer inte mer för det. Varför inte, därför att folk känner igen sig i de stora namnen, inte kvaliteten, och kör dessa knäckta. Vad spelar det då för roll att en ny kille på gatan säljer sina prylar billigare?

D.

Det verkar som att flera piratmotståndare här accepterar att folk piratar i viss utsträckning så länge de känner sig skyldiga och är medvetna om att de gör någonting fel. Jag tycker inte att man kan begära det.

Jag medger inte att jag gör någonting fel när jag piratar, men därmed inser jag att fenomenet med piratning drabbar företagen, framförallt de mindre aktörerna som försöker slå sig in på marknaden. Det är dock fenomenet i sig som bär skulden, jag tycker inte att enskilda individer behöver känna skuld över detta. På grund av denna inställning tycker jag inte att piratkopiering borde släppas fri, jag tycker det gör sig bra som olagligt men i praktiken inte straffbart, men det betyder inte att jag tänker känna mig brottslig eller omoralisk för att jag sysslar med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 10:40
Ursprungligen av plastocid:

På grund av denna inställning tycker jag inte att piratkopiering borde släppas fri, jag tycker det gör sig bra som olagligt men i praktiken inte straffbart, men det betyder inte att jag tänker känna mig brottslig eller omoralisk för att jag sysslar med det.

Men om du tycker att piratkopiering gör sig bra som olaglig så låter det ju som att vi tycker rätt lika Det är bara att du inte vill känna dig omoralisk trots att du bryter mot den lagen?

Ursprungligen av plastocid:

Jag medger inte att jag gör någonting fel när jag piratar, men därmed inser jag att fenomenet med piratning drabbar företagen, framförallt de mindre aktörerna som försöker slå sig in på marknaden. Det är dock fenomenet i sig som bär skulden, jag tycker inte att enskilda individer behöver känna skuld över detta. På grund av denna inställning tycker jag inte att piratkopiering borde släppas fri, jag tycker det gör sig bra som olagligt men i praktiken inte straffbart, men det betyder inte att jag tänker känna mig brottslig eller omoralisk för att jag sysslar med det.

Piratkopiering är ett klassiskt "free rider"-problem. Var för sig gör varje piratkopierare ingen skada (speciellt inte 14-åringarna med knäckta versioner av all mjukvara i hela världen), men tillsammans blir effekten att mjukvarubolagen drabbas i varierande grad.

Utan folk som köper pluggar skulle bolag som Sonalksis aldrig utvecklat sina produkter, vilket skulle vara en förlust. Jag tror speciellt att piratkopiering drabbar mindre bolag, för piratkopierare struntar i allmänhet i prislappen på vad de använder, så att göra som tex Massey eller Audio damage och sälja plugins för under $100 är betydligt svårare med utbredd piratkopiering på marknaden. (Nu tror jag å andra sidan att piratkopiering håller nere priserna i någon mån, så det är svårt att säga vad nettoeffekten är, mer än att det verkar svårt att sälja billigare versioner som alternativ.)

Så därför tycker jag personligen att det är moraliskt fel att piratkopiera, åtminstone om det är mjukvara man använder regelbundet. Och det är lätt att intala sig att man inte har råd när man väl sitter där med knäckta program, även om det oftast finns bra och billiga (eller gratis) alternativ.

Ja, det och att jag inte vill höra från andra hur omoralisk och ond jag är.

Jag tycker inte att jag gör någonting omoraliskt bara för att det är olagligt, lagen inte är min moraliska vägledare i alla lägen. Jag tycker till exempel inte det är omoraliskt eller fel att någon väljer att använda narkotika även om det är högst olagligt (och möjligen skadligt för personen själv men det är en annan diskussion), jag tycker inte heller det behöver vara omoraliskt att en femtonåring har sex med en fjortonåring eller att en förälder köper ut några öl på systemet åt sitt nittonåriga barn.

Äh programutvecklarna får väl hitta andra sätt att tjäna pengar.
Turnera, sälja t-shirts eller varför inte sälja cubase på macdonalds?

Anar jag en viss sarkasm med koppling till andra diskussioner om nedladdning?

Fast i någon mån är det vad en del programutvecklare gör, säljer in kod till hårdvarutillverkare (syntar, mobiltelefoner, leksaker, osv) istället, Audio damage-Randall är musiker vid sidan om och åtminstone Moog säljer tshirts...

..eller så lägger man ner helt och totalt skiter i den här marknaden.. precis som företaget jag jobbade åt tidigare bestämde sig för att göra (vi utvecklade i slutskedet en sequencer som jag är nästan övertygad om att många här skulle vara intresserade av). Taskigt fall..
Nu jobbar jag istället på ett system som till viss del hjälper företag att motverka piratkopiering.. i dagens läge är det en lysande branch

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 12:00

Kanske är det så att den "nya verkligheten" innebär att det inte går att tjäna pengar på vare sig musik eller musikprogramvara.

Gör som jag, klipp dig och skaffa ett riktigt jobb! Sen får ni sitta på kvällarna och leka om ni vill!

Ursprungligen av tommyc:

Kanske är det så att den "nya verkligheten" innebär att det inte går att tjäna pengar på vare sig musik eller musikprogramvara.

Gör som jag, klipp dig och skaffa ett riktigt jobb! Sen får ni sitta på kvällarna och leka om ni vill!

Grejen är ju att det faktiskt fortfarande går att tjäna pengar på både programutveckling och musikproduktion. Alla som kan programmera lite eller spela två ackord på en gitarr kan inte göra det, men det har de väl bara kunnat när musiker ansågs som laglösa. Så länge det går att tjäna pengar tycker jag folk kan känna sig fria att försöka, men blanda in mig i er försörjning. Den skiter jag faktiskt i. När det inte längre går och man måste göra sånt på fritiden… pja, det r väl synd för er, men försök inte låtsas att det borde finnas en marknad för nåt där det faktiskt inte funkar att försörja sig. Det är som att gå och polera stenar på nåns garageinfart och sen gå till dörren och kräva hutlöst betalt för det och sen bli fly förbannad när husägaren vägrar betala, men ändå tänker köra sin bil på gruset.
Så sluta inte sälja snö till eskimåer, men bli inte arga när eskimåerna inte längre vill betala.

Ursprungligen av Laseranders:

Grejen är ju att det faktiskt fortfarande går att tjäna pengar på både programutveckling och musikproduktion. Alla som kan programmera lite eller spela två ackord på en gitarr kan inte göra det, men det har de väl bara kunnat när musiker ansågs som laglösa. Så länge det går att tjäna pengar tycker jag folk kan känna sig fria att försöka, men blanda in mig i er försörjning. Den skiter jag faktiskt i. När det inte längre går och man måste göra sånt på fritiden… pja, det r väl synd för er, men försök inte låtsas att det borde finnas en marknad för nåt där det faktiskt inte funkar att försörja sig. Det är som att gå och polera stenar på nåns garageinfart och sen gå till dörren och kräva hutlöst betalt för det och sen bli fly förbannad när husägaren vägrar betala, men ändå tänker köra sin bil på gruset.
Så sluta inte sälja snö till eskimåer, men bli inte arga när eskimåerna inte längre vill betala.

Jag tror ingen musiker eller programutvecklare föreställer sig att man har "rätt" att leva av musik eller programvara så jag retar mig lite på att du låtsas som om det är grunden till diskussionen.

För att spinna vidare på din liknelse med garageinfarten - här handlar det ju snarare om att kräva att få stenarna polerade och sedan skita i att betala.
"Du tycker ju det är roligt?"
"Du kan ju alltid sälja t-shirts eller börja föreläsa!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 09:20
Ursprungligen av Laseranders:

Det är som att gå och polera stenar på nåns garageinfart och sen gå till dörren och kräva hutlöst betalt för det och sen bli fly förbannad när husägaren vägrar betala, men ändå tänker köra sin bil på gruset.
Så sluta inte sälja snö till eskimåer, men bli inte arga när eskimåerna inte längre vill betala.

Nja, jag är inte riktigt med på de där liknelserna. Det är ju ingen som i smyg installerar plugins på din dator och sedan kräver betalt. Grejen är ju att det faktiskt finns en efterfrågan, vi vill ju ha grejerna!

Ursprungligen av tommyc:

Nja, jag är inte riktigt med på de där liknelserna. Det är ju ingen som i smyg installerar plugins på din dator och sedan kräver betalt. Grejen är ju att det faktiskt finns en efterfrågan, vi vill ju ha grejerna!

Finns det en efterfrågan på att betala för grejerna förstår jag inte vad problemet är. Det är dock skillnad på efterfrågan och efterfrågan med betalningsvilja. Finns ingen efterfrågan med betalningsvilja finns det ingen marknad för grejerna och då är det inte konstigt om det inte går att försörja sig på det. Går det att försörja sig… vad gnäller de då för?

Ursprungligen av Laseranders:

Det är dock skillnad på efterfrågan och efterfrågan med betalningsvilja.

Grymt!

Så när laseranders hugger en dubbeljapp på konsum och smiter förbi kassan - då är det ett fall av efterfrågan utan betalningsvilja?

Ursprungligen av Dumb Dan:

Så när laseranders hugger en dubbeljapp på konsum och smiter förbi kassan - då är det ett fall av efterfrågan utan betalningsvilja?

Hihi!:)

Ursprungligen av Dumb Dan:

Grymt!

Så när laseranders hugger en dubbeljapp på konsum och smiter förbi kassan - då är det ett fall av efterfrågan utan betalningsvilja?

Nej, däremot om jag inte petar på dubbeljappen.

Klart det gör. Folk köper massor av program och musik.

Jag kan såklart inte svara för alla, men för egen del så tycker jag det först var en fas med "wow allt är gratis", och sedan nu en andra fas då jag dels fått litet dåligt samvete och dels upptäckt att 250 GB nerladdade låtar av blandad kvalitet och 735 st piratade pluggar inte gör en lycklig.

Just nu betalar jag för de allra flesta mp3:or på tex beatport, och jag kör / försöker köra bara laglig mjukvara. Mer fokus på det jag verkligen vill ha och behöver och renare samvete.

Det enda jag fultankar med gott samvete är tv-serier där USA ligger 1 säsong före Sverige. Det är inte en fråga om pengar, utan snarare en fråga om att jag inte orkar vänta.

Så jag håller med DD, det finns många med mig som betalar för både musiken och mjukvaran!

Som jag ser detta:

Det släpps mycket mer musikprogram idag än det någonsin gjort tidigare.

Detta gör att jag inte känner mig speciellt upprörd av folk laddar crackade verioner också --- tydligen finns det en tillräckligt stor marknad för att folk känner att det är värt att fortsätta släppa (icke-gratis) program.

Om det i framtiden slutar komma nya program, eller om takten avstannar betänkligt, ja den dagen tycker jag att detta blir ett riktigt problem, stort nog att uppröras över. Men det är inte så det ser ut nu.

Senast redigerat 2007-05-09 12:29

gratisgodis e inte alltid gott?

jo jag kan förstå folk som kör i typ sovrummen och har grymma skills och behärskar provitaminVerktygen, men hittar inte pengarna till dessa, och därför gått ut på rövarstigarna för det lilla extra...

ˇ
\\ <körde en...fuljämförelse bara>

åka med tex garageband som åkband i barnkarusellen kanske inte e så poppis alla gånger då, bara för att det e gratis...(inte e gott gratisgodis??)

ˇ
jag personligen har eller kör inte något installerat idag som e rövat\piratat - (har en enstaka betalmjukvarulicens bara)...

Senast redigerat 2007-05-09 20:38
Bevaka tråden