Vad betala för PowerBook 550?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

PowerBook 550, 512mb RAM 20 HD 15,4" skärm. Ja, the usual

Vad är skäligt att köpa en sådan för? (och märk att jag talar ur köp-perspektiv nu, inte sälj

Är den fullt AirPort-kompatibel förresten?

/B

Senast redigerat 2003-04-14 16:10
  • Medlem
  • 2003-04-14 16:36

Jag skulle inte ge mer än 12 000 för den.
Den klarar Airport 11 mbit - om än ganska så dåligt.

/majk

Damn! Det var mer än jag trodde, men okej, tack för tipset hur som helst.

Frågan är om det inte är bättre att köpa en splitterny iBook i så fall nästan...

Dessa priser brukar jag gå efter då jag köper begangnade macar. Vid bra skick plus 10-15% av priset:

http://www.connectionab.com/bilder/rubriker/promo/inbyte_prislista.gif

Sitter själv med en PowerBook 550 med airport. Airport på denna dator fungerar finfint och jag upplever att det går bättre än på min sambos iBook (dock väldigt liten skillnad).
Att köpa en ny iBook är ett bättre köp så länge du inte är i behov av det "lilla extra" som PowerBooken erbjuder.

• Medlem
  • 2003-04-14 17:41

Instämmer med skribenten ovan. Klarar du dig med lite mindre skärm så satsa på iBook. Jag har själv en iBook (hade tidigare en PowerBook G4), och är hur nöjd som helst.
Om du nu skulle vara student så kan du få riktigt bra priser. Men iBooken är mycket prisvärd över huvud taget just nu.

/majk

Jag köpte en begagnad TiBook 500 i fredags. 20Gb, 768Mb RAM, airportkort, ny skärm (inga tangentskavmärken), ett extra batteri (+ alla kablar, laddare och originallåda). Jag betalade 10kkr inklusive moms (8kkr exkl.).

Ett trevligt steg upp från min gamla iMac G3 500 SE måste jag säga!

Saker att tänka på när du köper en sådan dator:
* Granska skärmen efter skavskador från tangentbordet.
* Kontrollera att CD/DVD-läsaren funkar utan att fastna.
* Kolla att inte firewireporten är död. Jag vill minnas att de gamla firewireportarna kunde drabbas av överslag om man hade otur vid ikoppling och då dö.
* Om bottenplattans skruvar lossat så spricker plastcasen (ramen) vid hörlursjacket / kensingtonlåsöppningen.

Jag är bara missnöjd med en sak och det är att den interna hårddisken är väldigt ljudlig. Den susar mycket när den snurrar så att datorn nästan är oanvändbar i tysta miljöer.

Recycler hade en Powerbook G4/550 med 512MB RAM, 20GB hårddisk och DVD till salu för någon vecka sedan. Priset var 11.990,- exkl moms och vi hade fler än 20 intresserade. (såldes efter 20-25 minuter)

Okej, tack alla för tipsen!

Spontant känner jag nog att de extra kronorna som jag skulle betala för en PB kanske skulle vara bättre spenderade på ett nyköp av iBook, eller åtminstone en väldigt väldigt ny iBook second hand.

The search goes on!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Liljeqvist
Jag köpte en begagnad TiBook 500 i fredags. 20Gb, 768Mb RAM, airportkort, ny skärm (inga tangentskavmärken), ett extra batteri (+ alla kablar, laddare och originallåda). Jag betalade 10kkr inklusive moms (8kkr exkl.).

Det var ingen dum affär! Speciellt eftersom säljaren kunde specificera momsen. Vanligtvis finns dock ingen Powerbook G4 500 till försäljning under 11kkr. Det är ytterst ovanligt - men det har säkert hänt någon gång i historien.

I övrigt är det naturligtvis bra att få någon sorts garanti att portarna fungerar samt att skärmen är bra.

Det var inte ens en 550 tydligen. Så här lät förslaget.

*500 mhz
*512 Mb RAM
*20 Gb HD
*CD-rom, DVD-ROM
*OS X 10.2.5
*Samsonite case
*Tangent/skärm-skydd

15000 kr

*Med extern LaCie Pocket Firewire, CD-brännare

20000 kr

Intressant eftersom brännaren går för 2800 ny

Det är över min smärtgräns men nån av er är intresserade kanske? Det var kanske inget orimligt pris trots allt.

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-04-15 18:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jeffery
Det var inte ens en 550 tydligen. Så här lät förslaget.

*500 mhz
*512 Mb RAM
*20 Gb HD
*CD-rom, DVD-ROM
*OS X 10.2.5
*Samsonite case
*Tangent/skärm-skydd

15000 kr

*Med extern LaCie Pocket Firewire, CD-brännare

20000 kr

Intressant eftersom brännaren går för 2800 ny

Det är över min smärtgräns men nån av er är intresserade kanske? Det var kanske inget orimligt pris trots allt.

Skulle aldrig slänga upp 15000 bananer för en pb 500mhz, tror han/hon kan få det svårt att sälja den om han/hon skulle komma in på 99mac och annonseraut den

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd
Skulle aldrig slänga upp 15000 bananer för en pb 500mhz, tror han/hon kan få det svårt att sälja den om han/hon skulle komma in på 99mac och annonseraut den

Skulle jag slänga ut så mycket pengar så skulle jag se till att det var på en dator som kunde köra Quartz Extreme (minst 32Mb bildskärmsminne).

500:orna (första generationens TiBook) har två stora problem tycker jag; ingen cdbrännare internt och dåligt bildskärmskort (bara 8Mb).

Det där tycker jag är betydligt för dyrt för en 500.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Liljeqvist
Skulle jag slänga ut så mycket pengar så skulle jag se till att det var på en dator som kunde köra Quartz Extreme (minst 32Mb bildskärmsminne).

Det där är en vanlig missuppfattning; kravet är minst 16MB videominne. Däremot går det ännu snabbare med 32MB, men så förhåller sig all teknik.

1
Bevaka tråden